Gå til innhold

Vi har kun to valg?

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på optimisme og optimisme parret med realisme, det er ikke et binært forhold mellom optimisme og pessimisme ;)

En behøver ikke å være glad hele tiden, det blir litt for anstrengt, men en kan alltids oppsøke det som får en i bedre humør, hvis dette er mulig og fornuftig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forskjell på optimisme og optimisme parret med realisme, det er ikke et binært forhold mellom optimisme og pessimisme ;)

En behøver ikke å være glad hele tiden, det blir litt for anstrengt, men en kan alltids oppsøke det som får en i bedre humør, hvis dette er mulig og fornuftig.

Hørt!

Og mens vi er igang, se muligheter der andre ser problemer, se lærdom der andre ser ulykke også videre også videre...

Og det er ikke vanskelig engang! Jeg sto for noen lørdager siden og satte sammen automat girkassa på bilen min etter en større mod i kassa og hadde akkurat satt på pumpa, den siste delen jeg skulle sette på, da jeg oppdaget et pinnelager under den ene avisa som jeg hadde hatt delene på.... Det første jeg tenkte var, såklart, om automat kassa kunne klare seg uten det pinne lageret... :no: he he, man automat kasser er litt avhengige av sånne lager så jeg begynte å skru opp halve kassa igjen uten engang å tenke noe negativt eller banne eller lignende, og det til tross for at kassa består av 250 til 300 deler med drev, clutcher, skruer, planet gears og spacer ringer og sist, men ikke minst, pinne lager... ;) Jeg fant ut hvor det manglet, skrudde alt sammen sammen igjen og satte kassa i bilen min (en Ford Econoline med en 7,3 liters diesel, så noen små kasse er det ikke, den veier i overkant av hundre kilo bare kassa...). Så det er mulig å være positiv selv om det skjærer seg og koster tre ekstra timer i arbeid. Ulønnet, men endog...)

På den andre siden, ville det nyttet å blitt fly forbanna? Det hadde jo ikke hjulpet akkurat. Kanskje jeg hadde slått i filler noe og aldri fått sammen kassa igjen? Nei, bedre å være positiv tror jeg. Så smitter det til omgivelsene dine og de blir positive også :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Å fikle med motor, girkasse og slikt (som knan være frustrerende nok selv om en ikke glemmer noe) for så å oppdage at det er et pinnelager til overs hadde nok ført til endel bannskap, men jeg hadde nok gjort som deg etter at jeg var ferdig med remsa, hehe :!:

Veldig god illustrasjon det der ;)

Lenke til kommentar
På den andre siden, ville det nyttet å blitt fly forbanna? Det hadde jo ikke hjulpet akkurat. Kanskje jeg hadde slått i filler noe og aldri fått sammen kassa igjen? Nei, bedre å være positiv tror jeg. Så smitter det til omgivelsene dine og de blir positive også :D

Det er nettopp det jeg vil frem til. I hvor mange situasjoner hjelper/nytter det å bli forbanna, sur eller lei? Jeg kommer ikke på så mange, men noen få. Jeg kommer dog på en haug situasjoner hvor det hjelper å se lyst på det.

Lenke til kommentar
I slike situasjoner, hjelper det å late som man er glad når man egentlig er irritert?

Det er bare du som snakker om å late som.

Jeg snakker om å faktisk være positiv. Jeg skal ikke påstå at alle har den evnen, men jeg har hvertfall det.

Å late som vil nok ikke hjelpe mye, nei.

Lenke til kommentar
Jeg bare synes det virker som om mange tror at naturen har utstyrt oss med et helt spekter av sinnstilstander og følelser, og så er det bare meningen at vi skal bruke en av dem?

Selvsagt ikke. Om din mor dør er det ikke meningen du skal glise i begravelsen. Det er ikke meningen du ikke skal bli sint på din far om du ser ham utro mot din mor. Det er ikke meningen du ikke skal føle deg sviktet når dama du elsker er utro mot deg.

Poenget er i hverdagen. 99% av livet består av hverdag. Og i hverdagen lønner det seg å være positiv.

Fra en lignende tråd:

Å tenke positivt kan ende i at man blir en trykkoker eller verre.. følelseskald.

Det kan jeg vitne på. Jeg har i veldig mange år hatt "always look on the bright side" som motto.

Da det etter 3 år med ei dame ble slutt, og jeg kjente at jeg faktisk ikke evnet å bli særlig lei meg for det, skjønte jeg at en slik holdning ikke bare er positivt.

Jeg skal prøve å illustrere:

"vanlig"person: /'''\./'''\/''\/\/''''''\/''\.../'''\/''\../\ meg: ~~~~~~~~~~

Dette er forsøk på å illustrere humør og følelsesstyrke. Det viser at en med min holdning ligger generelt på en positiv linje, men fordi jeg styrer unna de dypeste dalene, mister jeg også etterhvert evnen til å oppleve de høyeste toppene.

Jeg kan f.eks ikke glede meg særlig til noe. Jeg kan vite det kommer, og syns det er fint/bra, men å skikkelig glede meg skjer ikke. En skikkelig forelskelse opplever jeg heller ikke.

MAO: man kan klippe de dypeste dalene, men de høyeste toppene blir klippet i slengen.

Dette er fordi man må lære seg å bli "kald", ikke la seg påvirke nevneverdig av større svingninger, for å unngå dalene. En slik kaldhet virker dessverre begge veier.

For min del tvang jeg meg til å "tine opp" litt etter nevnte brudd, fordi jeg vil ikke f.eks stå i min mors begravelse og ikke føle sorg.

Likevel beholder jeg hovedsaklig holdningen min, men tillater litt større svingninger. Nå er "always look on the bright side of life" delvis erstattet med "Don't worry, every little thing is gonna be allright"(Den praktfulle Bob).

Forskjellen i mitt hode er at "look on the bright side" sier at alt er ok nå, mens "don't worry" forteller deg at det kommer til å bli ok.

Det ble muligens litt rotete det her, men poenget er hvertfall at for positiv innstilling kan paradoksalt nok berøve deg for endel positive følelser in the end.

Lenke til kommentar
Ikke mer positiv enn at du er ærlig mot deg selv.

Hvilket jeg har sagt hele veien, det er ikke snakk om å late som eller lure seg selv. Det er snakk om å ha en grunnleggende innstilling som er positiv, og hele poenget er egentlig at om du har det, skal det mye mer til å dra deg ned i de kjipe følelsene unødig.

Lenke til kommentar

Hvis man er ærlig trenger man ikke "innstillinger". Det ligger i begrepet at en innstilling innebærer at man prøver å styre, eller overstyre om du vil.

EDIT: Bunnlinja for min del er at hele innstillings-snakket føles grunnleggende uærlig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvis man er ærlig trenger man ikke "innstillinger". Det ligger i begrepet at en innstilling innebærer at man prøver å styre, eller overstyre om du vil.

EDIT: Bunnlinja for min del er at hele innstillings-snakket føles grunnleggende uærlig.

Da tror jeg ikke du har opplevd hva innstilling kan gjøre med deg. På "ærlig" vis.

Ta et kanskje litt urelatert eksempel: Ei jente har anoreksi og er bare skinn og bein. Når hun ser seg i speilet og er ærlig med seg selv, syns hun at hun er feit.

Om hun kan, vil det ikke gagne henne å endre innstilling, slik at hun ærlig kan fortelle seg selv at hun ikke er feit?

Positivitet handler ikke om uærlighet, det handler om hva som er ærlig mot deg selv, utfra din innstilling og tankegang.

Jeg hadde innbrudd i bilen sist helg, masse ødeleggelser og stjålet gods.

Noens ærlige reaksjon ville kanskje være "f%¤ i h%#¤#, jeg skal finne og drepe dem! jeg blir så forbannet!".

Min ærlige reaksjon var "jaja.. Ikke mye å gjøre med det, får bare håpe jeg kommer greit ut av det med forsikringen.".

To dager etter kom jeg veldig greit ut av det forsikringsmessig, og hadde pengene på konto. Jeg var på ingen tidspunkt uærlig mot meg selv eller andre, jeg ble aldri forbannet eller deppa/negativ, og alt ordnet seg bra. Hva er problemet? Ingenting.

Lenke til kommentar
****. Og uansett hva jeg tenker om livet, så kommer livet til å være som det er: En meningsløs tomhet.

Livet er hva DU gjør det til. Så enkelt! Tror vi er dritheldige her i landet fordi vi har såpass stor mulighet for å ta mange valg. Tenk deg å være født nede i slummen i buenos aires, der du fødes fattig og uten rare valg og dør fattig og uten valg. Så det er egentlig rart at vi her opp flyr rundt og er lettsure og lite fornøyde når vi egentlig skulle være mega happy fordi vi har så vi klarer oss og vel så det!!

Utakk er verdens lønn... , hørte jeg noen si? :)

Sånn jeg ser det er det en konsekvens av at vi har det så godt at vi kan tillate oss den luksusen det er å stille spørsmålstegn ved meningen med livet. Når en person i et u-land må bruke all energien sin på å finne ly for natten eller neste måltid har en ikke tid eller mental energi til å reflektere over de store temaene. Vi i vesten derimot lever i en verden hvor den mest håndfaste meningen med livet, å overleve, ikke krever noen stor innsats. Derfor leter vi etter en dypere mening på et filosofisk plan, som sannsynligvis ikke finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...