Gå til innhold

Vi har kun to valg?

Anbefalte innlegg

Fikke flg. på mail:

Thomas er den typen du elsker å hate.

Han er alltid i godt humør og har alltid noe positivt å si.

Når noen spurte ham hvordan han hadde det, svarte han:

'Hvis jeg hadde det bedre ville jeg vært tvillinger'.

Han er en naturlig inspirator.

Hvis en av de ansatte hadde en dårlig dag, var Thomas der og fortalte den ansatte hvordan man kunne se det positive i situasjonen.

Jeg ble nysgjerrig av å se dette, så en dag gikk jeg bort til Thomas og spurte ham:

'Hvordan gjør du det?'

Thomas svarte:

'Hver morgen våkner jeg og sier til meg selv, du har to valg i dag.

Du kan velge å være i godt humør eller du kan velge å være i dårlig humør.

Jeg velger å være i godt humør.

Hver gang det skjer noe ille, kan jeg velge å være et offer eller ta lærdom fra det.

Jeg velger å ta lærdom fra det.

Hver gang noen kommer og klager til meg, kan jeg velge å akseptere klagene deres, eller jeg kan velge å peke på de positive sidene i livet.

Jeg velger de positive sidene i livet.

'Sikkert, men det er ikke fullt så enkelt,' protesterte jeg.

'Det er det,' sa Thomas,

'Livet handler om valg. Når du kutter vekk all dritten, så er enhver situasjon et valg.

Du velger hvordan du skal reagere på situasjonene.

Du velger hvordan folk skal påvirke ditt humør.

Det er du som velger om du vil være i godt eller dårlig humør.

Til syvende og sist så er det ditt valg hvordan du lever ditt liv.

Jeg tenkte over hva Thomas hadde sagt.

Like etterpå forlot jeg firmaet for å begynne for meg selv.

Vi mistet kontakten, men jeg tenkte ofte på ham når jeg tok et valg i forhold til livet, istedenfor bare å reagere på det.

Mange år senere, hørte jeg at Thomas var innblandet i en alvorlig ulykke, med et fall på 20 meter fra en radiomast. Etter 18 timers operasjon og uker på intensiven, ble Thomas utskrevet fra sykehuset med skinner langs ryggen.

Jeg traff ham omtrent seks uker etter ulykken. Da jeg spurte ham hvordan han hadde det, svarte han:

'Hvis jeg hadde det bedre, måtte jeg være tvillinger. Vil du se arrene?'

Jeg avslo tilbudet om å se sårene, men spurte ham om hva som foregikk i hodet på ham under ulykken.

'Det første jeg tenkte på, var velferden til min ennå ufødte datter,'svarte Thomas.

'Så mens jeg lå på bakken husket jeg at jeg hadde to valg.

Jeg kunne velge å leve eller jeg kunne velge å dø. Jeg valgte å leve.'

'Var du ikke redd? Mistet du bevisstheten?' spurte jeg.

Thomas fortsatte; 'Ambulansepersonellet var fantastisk.

De sa hele tiden at alt kom til å gå bra. Men da de rullet meg inn på akuttmottaket og jeg så uttrykkene til legene og sykepleierne, ble jeg vettskremt. I øynene deres sto det skrevet: 'Han er dødsens'. Jeg visste at jeg måtte gjøre noe.'

'Hva gjorde du da?' spurte jeg.

'Vel, det var en stor brautende sykepleier der som skrek spørsmål til meg',sa Thomas.

'Hun spurte om jeg var allergisk for noe. 'Ja,' svarte jeg. Legene og pleierne stanset opp mens de ventet på svaret mitt. Jeg trakk pusten og ropte: 'Tyngdekraften'.

Gjennom latteren deres sa jeg til dem: 'Jeg velger å leve. Operer meg som om jeg er levende, ikke død.

Thomas overlevde takket være legenes dyktighet, men også på grunn av sin fantastiske holdning..

Jeg lærte fra ham at hver dag kan vi velge å leve helt. Holdning er, tross alt, ALT.

Bekymre deg derfor ikke for morgendagen, for morgendagen vil bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage. Egentlig er dagen i dag den morgendagen du bekymret deg for i går.

Noen her inne som mener det er såpass enkelt, og/eller som bevisst lever etter denne "regelen", at man alltid har kun to valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det alltid er enkelt, men jeg forstår veldig godt hva Thomas' livfilosofi dreier seg om. Jeg pleier ofte å stoppe opp litt, tenke litt: kan jeg la være å bli sur for dette? kan jeg la være å la dette gå inn på meg? skal jeg ta det med et smil, eller skal jeg bli sur. Det handler om valg fra man står opp og til man legger seg. De som har mest glede i livet er de som gjør de mest positive handlinger, og de som smiler mest.

Tenk positive tanker, bruk positive ord, gjør positive handlinger og det positive gror!

Lenke til kommentar

Dette kan kalles good reading :D

Man kan gjerne prøve og leve livet etter to valg, men jeg tror ikke det funker ikke alle situasjoner.. Selv tar jeg ting som det kommer, og velger og tro jeg har flere enn bare ett valg i ulike situasjoner.

Lenke til kommentar

Hold kjedebrevene til Facebook, hva?

Dette er en grov forenkling. Hadde man hatt makt til å bestandig styre følelsene sine, ville alle vært dritlykkelige. Holdning har selvsagt noe å si, men Thomas virker egentlig mest som en dypt deprimert tulling som ikke tør å innrømme for seg selv at han har det stusselig og samtidig gjør livet kjipt for alle andre ved å gi dem dårlig samvittighet for eget svartsyn.

Lenke til kommentar
Det er en forferdelig verden, ingen med respekt for seg selv kan gå rundt og tenke positivt.

Du vil heller grave deg ned? Noen sliter seg gjennom livet, andre lever etter det faktum at livet er en forbigående affære. Livet er en pause fra evig død, men det er kanskje litt kontroversielt?

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil ikke grave meg ned helt enda. Jeg bare aksepterer at livet er meningsløst, og alle ting i verden er bare tomhet, og at uansett hva jeg gjør så vil livet aldri tilfredstille meg, så jeg slår meg til ro med det jeg har istedenfor å tro at det finnes noe bedre. Om livet forandrer seg, så vil jeg tenke at heller ikke den forandringen vil bli verken bedre eller værre, men er like meningsløs som alle andre forandringer jeg har hatt i livet. Og uansett hva jeg tenker om livet, så kommer livet til å være som det er: En meningsløs tomhet.

Lenke til kommentar
****. Og uansett hva jeg tenker om livet, så kommer livet til å være som det er: En meningsløs tomhet.

Livet er hva DU gjør det til. Så enkelt! Tror vi er dritheldige her i landet fordi vi har såpass stor mulighet for å ta mange valg. Tenk deg å være født nede i slummen i buenos aires, der du fødes fattig og uten rare valg og dør fattig og uten valg. Så det er egentlig rart at vi her opp flyr rundt og er lettsure og lite fornøyde når vi egentlig skulle være mega happy fordi vi har så vi klarer oss og vel så det!!

Utakk er verdens lønn... , hørte jeg noen si? :)

Jeg sur muler ihvertfall ikke selv om jeg vet at jeg har kun denne bitte lille til målte tiden her på jorden før jeg skal "resirkuleres" tilbake til jorden igjen! Isteden prøver jeg å se lyst på livet og er stort sett blid og fornøyd dagen lang! Smil til verden og verden smiler igjen :D

Lenke til kommentar

Livet er da slettes ikke meningsløst. Det er hva du gjør det til, som det meste annet.

Syns selv det er mye bedre å være positiv enn å gå rundt å surmule hele dagen. Har ofte erfart at hvis du smiler til vilt fremmede folk på gata, så smiler de ofte tilbake :)

Smil og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor mange venner du får :)

Lenke til kommentar

Some things in life are bad

They can really make you mad

Other things just make you swear and curse.

When you're chewing on life's gristle

Don't grumble, give a whistle

And this'll help things turn out for the best...

And...always look on the bright side of life...

Always look on the light side of life...

If life seems jolly rotten

There's something you've forgotten

And that's to laugh and smile and dance and sing.

When you're feeling in the dumps

Don't be silly chumps

Just purse your lips and whistle - that's the thing.

And...always look on the bright side of life...

Always look on the light side of life...

For life is quite absurd

And death's the final word

You must always face the curtain with a bow.

Forget about your sin - give the audience a grin

Enjoy it - it's your last chance anyhow.

So always look on the bright side of death

Just before you draw your terminal breath

Life's a piece of shit

When you look at it

Life's a laugh and death's a joke, it's true.

You'll see it's all a show

Keep 'em laughing as you go

Just remember that the last laugh is on you.

And always look on the bright side of life...

Always look on the right side of life...

(Come on guys, cheer up!)

Always look on the bright side of life...

(Worse things happen at sea, you know.)

(I mean - what have you got to lose?)

(You know, you come from nothing - you're going back to nothing.

What have you lost? Nothing!)

Always look on the right side of life...

Dont worry about a thing,

cause every little thing gonna be all right.

Singin: dont worry about a thing,

cause every little thing gonna be all right!

Rise up this mornin,

Smiled with the risin sun,

Three little birds

Pitch by my doorstep

Singin sweet songs

Of melodies pure and true,

Sayin, (this is my message to you-ou-ou:)

Singin: dont worry bout a thing,

cause every little thing gonna be all right.

Singin: dont worry (dont worry) bout a thing,

cause every little thing gonna be all right!

Det er ikke verre :)

Og en ting er sikkert: Pessimisme har mye mindre sannsynlighet for å gi deg positive opplevelser, enn positivitet har.

Lenke til kommentar
Med optimisme som filosofi har du det bra mens det gâr til helvete.

Hvis jeg får hugget av armer og bein, så er jeg jo like fri for lemmer selv om jeg tenker positivt eller negativt. Forskjellen er jo vel kanskje at sistnevnte gir meg evnen til å se situasjonen som den er, og heller gjøre det beste ut av det, mens førstnevnte gjør meg ute av stand til å se situasjonen som den er og dermed heller ikke gjøre det beste ut av den, men heller lage en slags teaterforestilling som ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar direkte feil nâr du setter opp positiv tenkning og realistisk tenking som motsetninger.

Hvis negativ tenkning er realiteten, er det ingen mulighet til â oppleve gode ting. Er det mulig â bli forelsket selv om 25.000 barn dör av sult hver dag? Ligger kanskje sannheten et sted mellom ytterpunktene?

Lenke til kommentar
Pft. Pessimisme fører til en av to ting: Positive overraskelser eller følelsen av å ha rett. Optimisme fører til negative overraskelser eller følelsen av å ha rett. 2-1 til negativitet.

QFT.

Vil forøvring anbefalle å lese forkynnerens bok i bibelen ( http://bibelen.no/ ). Den forklarer på en filosofisk måte hvordan alt er tomhet, men dersom man har et snev av fornuft, så vil man finne ut at resultatet av denne filosofien er langt fra noe "pessimistisk", den gjør bare et menneske bedre i stand til å forstå virkeligheten som den er og dermed glede seg over de (begrensede) gledene virkeligheten har å tilby.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Med optimisme som filosofi har du det bra mens det gâr til helvete.

Hvis jeg får hugget av armer og bein, så er jeg jo like fri for lemmer selv om jeg tenker positivt eller negativt. Forskjellen er jo vel kanskje at sistnevnte gir meg evnen til å se situasjonen som den er, og heller gjøre det beste ut av det, mens førstnevnte gjør meg ute av stand til å se situasjonen som den er og dermed heller ikke gjøre det beste ut av den, men heller lage en slags teaterforestilling som ikke er godt for noe.

Du misforstår positivitet, eller har kanskje ikke opplevd det i praksis.

Så lenge du tror positivitet etter amputerte lemmer er kun et teater/spill, har du helt rett. Da er det ingen vits.

Men genuin positivitet er noe helt annet enn teater. Du kjenner til Cato Zahl Pedersen? Et godt eksempel.

Jeg kom nettopp hjem fra kino, hvor jeg så "Nå eller aldri". Som også minner meg om Freemans andre store rolle, i Shawshank Redemption. Begge filmene illustrerer poenget mitt. Genuin positivitet er nettopp det. Positivt.

Hva er poenget med pessimisme? Hva får man ut av det? Om ALT er shit, kan man jo like gjerne legge seg ned å dø?

At gjennomført genuin positivisme fører til skuffelser er feil. En gjennomført positivist vil ikke se skuffelse, men lærdom og en eller annen lys side ved situasjonen.

Et banalt eksempel: Jeg sto med en smoothiemaskin på vors her om dagen, og skulle bare blande litt ekstra da det hadde skilt seg. Satte den bare på 1, og tenkte det gikk uten lokk. Hele kjøkkenet ble dekket av klissete spritsmoothie.

Reaksjon 1: Jeg ler, og tenker jaja der lærte jeg den leksen, mens jeg plystrer og tørker opp, og innser at det var på tide å tørke av den benken uansett.

Reaksjon 2: Blir forbannet, banner meg gjennom oppryddingen, og går mer eller mindre surmulende gjennom resten av kvelden og byturen.

Er det ikke fullstendig innlysende hvilken reaksjon som gir best resultat for meg selv?

Lenke til kommentar

Det er da ingenting som sier at pessimisme er uforenlig med reaksjon 1, eller for den saks skyld at reaksjon 2 fører til at du er sur resten av kvelden. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så jævla glad hele tiden. Det er flere følelser som kan gi tilfredsstillelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...