Gå til innhold

Kabelhelvete - tips eller triks?

Anbefalte innlegg

Hei hå

Jeg skal snart flytte og i den forbindelse har jeg en ambisjon om å gjøre kablingen og alle ledningene ryddige og pene

Som det ser ut nå ligger det en enorm floke og genererer hybelkaniner bak tv-benken, og nettverkskabler, strøm, høyttalerkabler etc etc har spredd seg som kreft rundt i stua.

Er det noen som har noen tips og triks til hvordan man bør starte med dette her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke på noe vis visten med å kjøpe kabelkanaler, når du lett kan bruke vegg og tak listenen som du har i rommet. Du sparer en slump penger og det er effektivt og pent.

Men ja, det funker greit med kabelkanal :p

Endret av AndyBigz
Lenke til kommentar
Største problemet jeg har er bakhøyttalere, sofaen blir stående midt i rommet... Trådløst, fins det noe, eller er det ren drit?

Det finnes INGEN trådløse høytallere for hifi/hjemmekino. De som kalles trådløse har ikke høytaller kabel, men må ha strømkabel. Så kabel blir det uansett. Hadde de vært trådløse så ville du måtte brytte batterier ofte.

Husk å hold 230v kabler vekk fra signal kabler for å uønsket støy.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2x25m clas ohlson kabel og dro den opp langs listene inntil taket og ned til bakhøyttalerne. Sees ikke veldig godt og har en slags WAF.

Et tips som ikke er nevnt. Kjøp grenuttak som du kan henge på veggen eller skru det fast i tv-benken.

post-94009-1208904902_thumb.jpg

Da får du kablene opp fra gulvet og kan stripse og bruke kabelspiral for å samle dem.

Lenke til kommentar
masse gode poeng :)

Noen som har prøvd den alt-i-ett saken til yamaha? den med en million små høyttalere i? Er den noe særlig?

Den funker den. Men mye avhenger av rommet og plassering. Den bruker vegger osv til å få lyden bak lytteren. Så les nøye om den fær man kjøper.

Lenke til kommentar

Du kan evt. investere i Nordost's Flatline høyttalerkabler. De er helt flate. Finn et fint teppe du kan ha mellom sofaen/tv'en, og legg kablene under teppet. Problem solved.

Ellers har Ikea mye fint til å organisere kablene dine. "Montera" og "Rabalder" er to geniale, og billige, produkter.

Lenke til kommentar

Er selv litt kabelhater ;)

Det viktigste med bakhøytalere er at du har lange nok ledninger slik at de kan legges der du vil. Derfor er kabelklemmer kjekt. For ledninger på stero benken/TV benken så er det fint å kveile ledninger og feste med strips, så henge de opp bak benken. Da synetes de ikke på gulvet under benken, og støvsuging er mye lettere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...