Gå til innhold

Mister jeg alt på det gamle kortet? (Skifte av mobil og operatør)

Anbefalte innlegg

Jeg går over til nymobiloperatør og ny telefon nå, det nye simkortet jeg fikk i posten har begynt å virke.

Spørsmålet er; Hva skjer egentlig med det gamle simkortet, blir alle meldinger og bilder på det borte, eller blir bare kortet inaktivt, så jeg kan lese det som er på kortet, men ikke sende meldinger eller ringe med kortet?

Nå har jeg det gamle simkortet i den gamle telefonen, som er så gammeldags at det ikke engang er minnekort i den. Det nye simkortet har jeg satt inn i den nye mobilen som jeg skal gå over til, og dette kortet er nå aktivt. Det gamle kortet står i den gamle mobilen, og ble inaktivt i dag. Det står enda netcom i displayet og jeg kan lese meldingene osv på telefonen som vanlig. Fortsetter det slik, eller blir det gamle kortet 'svart' etterhvert?

Har så lyst å ta vare på meldingene jeg har på det gamle simkortet, er bl.a. meldinger fra pappa, som nå er død. Er den eneste måten å ta vare på meldinger på å videresende dem til en annen telefon? Da blir jo avsender og avsendertidspunkt borte... (Har gjort dette allerede) Hvis det gamle simkortet mitt kan leses, så er det ikke noe problem. Bilder og slikt som jeg vil ta vare på er allerede videresendt til den nye telefonen via en annen telefon og bluetooth.

Ser at Clas Ohlsson har simkortlesere, kan jeg kopiere sms, bilder og videosnutter inn på disse, eller kan de kun brukes til å kopiere telefonboka? Ser også at de har datakabler, kan jeg bruke disse til å kopiere videosnutter og meldinger? (Har en steingammel Sony Ericsson fra før.)

Setter pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne vært hjelp om du skrev modellen på telefonene.

Hvis den gamle telefonen har både bilder og videosnutter ligger nok ikke disse lagret på telefonens simkort, men i et internminne i telefonen. Dette gjør det mye sannsynlig at også meldinger og telefonkontakter ligger i telefonens internminne og at det egentlig ikke ligger så mye informasjon i det gamle simkortet ditt.

Jeg har ikke overført slike ting på annet enn sony ericcson, men har de en sony ericcson så anbefaler jeg å bruke FMAs mobile agent (som er et gratisprogram) til å laste telfonens innhold ned med for deretter å overføre det til den nye telefonen. Jeg har som sagt bare gjort dette med sony ericsson og vet ikke hvordan programmet fungerer med andre telefontyper. Jeg har bare kopiert kontakter og musikk, ikke tekstmeldinger osv.

Programmet krever naturlig nok at telefonen knytter seg til datamaskinen, enten med kabel, ir eller bluetooth. Det enkleste er bluetooth om du har det på telefonen. Har ikke PCen din bluetooth får du kjøpt en blutooth-usb for under 200kr på clas olson.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Den gamle telefonen er en SE K500, og naturlig nok uten bluetooth. Jeg vet ikke om det i det hele tatt finnes kabler til slike gamle telefoner? Nå har jeg kjøpt K810i

Må jeg først ha en datakabel til den gamle mobilen, og så en bluetooth-adapter til datamaskinen min for å få ført over filene om jeg først får dem lastet opp i programmet du nevnte? Programmet hørtes forresten smart ut.

Lenke til kommentar

Ser telefonen din har ir. Om du har en PC med ir eller kjøper deg en ir-usb-plugg burde du får det til.

Den nye telefonen din har både ir og bluetooth.

I denne listen står det at k500 er støttet:

http://fma.wiki.sourceforge.net/Supported+devices

Her ligger programmet, du kan jo lese litt om hva det gjør.

http://fma.sourceforge.net/index2.htm

Jeg la selv kontaktboken til samboeren inn på hennes nye k810i fra en gammel SE k700i i forgårs. Merk at du må laste ned 2.1 beta 4, da 2.0 stable ikke funker med k810i, jeg slet en stund med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...