Gå til innhold

HJELP med nettverk og administrator i Home Premium

Anbefalte innlegg

Sitter nå med Vista på 2 maskiner og får det ikke helt til.

1. NETTVERKSPROBLEM

Den ene maskinen får jeg logget på, men nå jeg prøver å åpne den delte mappen, så får jeg denne meldingen:

utennavnxy1.png

På pcen i den andre enden har jeg samme instillinger som på denne når jeg høyreklikker på nettverk og velger egenskaper. Nettverkssøk og fildeling er aktivert. Fra den andre pcen kommer jeg lett inn på denne pcen og kan kopiere filer. Derfor prøvde jeg å gå om problemet med å gi alle tillatelesr til den andre pcen så den kan kopiere til denne, men da får jeg følgende feilmelding:

utennavnze7.png

Begge brukerkontoene er administratorkontoer, nor jeg kommer inn på i neste problem. Kan jo også nevne at når jeg kobler meg til så spør maskinen om brukernavn og passord, men uansett hva jeg bruker som brukernavn så kommer jeg inn, så lenge jeg skriver noe.

2. ADMINISTRATORPROBLEMER

Får å oppnå full funksjonalitet i enkelte programmer så kreves det at man høyreklikker på programfilen og velger "Kjør som administrator". Går det ikke ann å gjøre det som default så men er kontinuerlig administrator med fulle rettigheter? jeg prøvde følgende tips som jeg googlet frem:

Restart your PC in Safe Mode with Networking from boot menu (press f8 when compter starts)

Log onto personal account with admin access.

goto command prompt (start > run > cmd)

type: "net user administrator /active"

This should enable admin account.

Dette gav meg enda en konto som hette administrator, men den har jo ingen flere rettigheter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke ha noen betydning for hvilken rettigheter brukeren din har lokalt på PC-en. I nettverkssenteret kan du hvertfall deaktivere passord.

Ellers kan du også slå av brannmuren på begge maskinene.

I Vista er administratorkontoen deaktivert, heller ikke nødvendig å aktivere den. Du kan derimot gjøre dette ganske enkelt ved å skrive; control userpasswords2 i kjør, og deretter velge advanced. Der skal du finne administratorkontoen.

Link:

http://www.walkernews.net/2007/11/09/how-t...trator-account/

Click the Windows Orb and type control userpasswords2 in the Start Search text box,

Click the Advanced tab of the User Accounts dialog box,

Click the Advanced button in Advanced User Management section,

Double click the Users menu on the left panel,

(An additional down-arrow icon is shown on all Vista user accounts that are currently disabled)

Right-click the Administrator account (in middle column) and select the Properties menu

Untick the “Account Is Disabled” check box and click Apply follow by OK button.

Lenke til kommentar

Det er ikke opp til den lokale brukeren hvilke rettigheter du har på en annen maskin.

Hvilke rettigheter er satt på filene/mappene du prøver å slette? Trolig bruker du bare en gjestekonto med få rettigheter når du skriver feil brukernavn og passord. Sett opp slik at du everyone har full tilgang. Burde hjelpe.

Lenke til kommentar

begg er administratorer med fulle rettigheter til å endre innholdet i de delte mappene på hver maskin. "Alle" er satt til full tilgang. fikk det til når jeg delte bare spill mappen, men hvis jeg forsøker å dele hele d:\ eller en av disse mappene i "mine dokumenter"-kategorien fungerer det ikke..

også vireker det bare den ene veien, se bildene i første post..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...