Skagen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Hvor utbredt er egentlig kopiering av MS office? Openoffice holder for mange, og for de som bruker office på jobben og trenger det pga det får vel ofte Office via jobben? AtW For min del og blant mine studiekamerater brukes det OpenOffice til mer eller mindre alt. Eneste unntaket er filer som legges ut på it's learning av lærere/forelesere som ikke kan lese av annet enn MS Office. Men lærer/forelesere har begynt å bli flinkere på å legge ut ting i formater man ikke må ha Microsoft sin Office for å få åpnet. Den største synderen er enda PowerPoint-filer som ikke fungerer så bra i OpenOffice. Endret 10. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Tipper det er dårlig støtte for Exchange i den openoffice saken, og da er det jo ca uaktuelt å skifte over. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Hvor utbredt er egentlig kopiering av MS office? Openoffice holder for mange, og for de som bruker office på jobben og trenger det pga det får vel ofte Office via jobben? AtW For min del og blant mine studiekamerater brukes det OpenOffice til mer eller mindre alt. Eneste unntaket er filer som legges ut på it's learning av lærere/forelesere som ikke kan lese av annet enn MS Office. Men lærer/forelesere har begynt å bli flinkere på å legge ut ting i formater man ikke må ha Microsoft sin Office for å få åpnet. Den største synderen er enda PowerPoint-filer som ikke fungerer så bra i OpenOffice. Vis det bare er powerpoint som stopper deg, ta ei titt her: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Powerpoint Viwer for 97 og oppover... koster det 2-3 mb å laste ned... Dei har også lagt ut Excel Viewer og Word Viewer... sjekk lengre ned på samme link Endret 10. april 2008 av Cornel Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Tipper det er dårlig støtte for Exchange i den openoffice saken, og da er det jo ca uaktuelt å skifte over. OpenOffice er jo en ren kontorpakke, altså tekstbehandling, regneark, presentasjonsgrafikk, database. Exchange passer vel ikke helt inn der? Nå har jeg riktignok aldri savnet Exchange heller, hverken i studie- eller jobbsammenheng. Men fins jo epost/groupware-klienter som støtter mye rart, tenker særlig på Evolution. Dessverre er ikke den helt oppdatert på Windows, så funker best i *nix. Denne er vel det nærmeste man kommer MS Outlook. Endret 10. april 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Tipper det er dårlig støtte for Exchange i den openoffice saken, og da er det jo ca uaktuelt å skifte over. Uten et mail-program blir det vanskelig ja Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Mozilla Thunderbird blir sett på som et godt alternativ. Det er forskjellig, noe som innebærer både styrker og svakheter i forhold til Outlook. Men hvordan funker det i forhold til synkronisering mot mobiltelefon/PDA? Er det en ren e-post klient, eller har den bra kalender- og kontakt funksjonalitet også? Last ned Thunderbird og Lightning extension. Lightning er en kalender som kan settes opp til å synkronisere med Google Calendar. Mobilen kan du sette opp mot f.eks goosync.com, for å synkronisere mot Google Calendar. Bruker denne løsningen selv, slik at jeg alltid har samme kalender på mobilen og de forskjellige maskinene jeg bruker. Har også satt opp Kontact til å synkronisere mot Google Calendar . Nå er kanskje ikke Thunderbird en Outlook killer, men du får teste å se om den dekker behovet ditt. Ellers holder KDE4 på å bli portet til Windows, deriblant Kontact, så det tror jeg kan bli en bra Outlook killer for mange. Ellers er alltids nevnte Kontact og Evolution bra alternativer hvis du finner ut at du vil teste GNU/Linux Edit: Regner med at du ikke har behov for å synkronisere mail. Selv bruker jeg Gmail med IMAP i alle mailklientene mine, så jeg alltid har samme mail. Endret 10. april 2008 av WzUp Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det er synd MS har balletak på meg og mine kollegaer her... Er helt avhengig av synkronisering av epost og kalender til mobilen - som fungerer *MEGET* bra i MS Office 2007. Denne biten av "kontorpakka" er faktisk Microsoft veldig bra på, proprietære løsninger eller ei. Kan dessverre ikke se gode alternativer. Foruten det har jeg ingen problemer med OO. MS skyter seg ikke i foten ved dette "antipirat" tiltaket - de pisser i motvind. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Vis det bare er powerpoint som stopper deg, ta ei titt her: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Powerpoint Viwer for 97 og oppover... koster det 2-3 mb å laste ned... Dei har også lagt ut Excel Viewer og Word Viewer... sjekk lengre ned på samme link Tusen takk! Er kun framvisning av .ppt-filer jeg bruker PowerPoint til. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Spør du meg så er OpenOffice noe skrot!Argumenter istedet for å drite deg ut.Godt det finnes alternativer til MS sin programvare, men for å være helt ærlig ligger OpenOffice noen år bak MS Office, spesielt når det kommer til powerpoint\presentasjonsdelen. Er absolutt ikke en fan av MS sine programmer, men må dessverre innrømme at det knuser OO fullstendig, ihvertfall til mitt bruk.Jeg lager alle mine presentasjoner i OO, og det er ikke noe problem overhodet. Vær konkret om det er noe du vil fram til.Bortsett fra at jeg liker utseende på nye office, så er mitt hovedproblem i å gå fra Office det å bytte bort Office Outlook ... lurer virkelig på hvilket annet program som kan være like godt og fint.. Digger opplegget med mail, regler, kalender, planlegger, osv, osv..EDIT: Leif.. Evolution er outlook klon, og gjør alt outlook gjør, ellers har thunderbird med lightening add-in blitt nevnt, Kontact er også fullverdig erstatning.Tipper det er dårlig støtte for Exchange i den openoffice saken, og da er det jo ca uaktuelt å skifte over.Exchange bruker web-interfacen OWA, det er det nærmeste MS kommer åpenhet. Hvis du absolutt er nødt til å bruke en så råtten implementasjon, så fungerer nyere evolution nydelig med OWA, men du må lete i en halv evighet i outlook for å finne ut hvilken exchange server som brukes, sa noen at MS var enkelt? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Tipper det er dårlig støtte for Exchange i den openoffice saken, og da er det jo ca uaktuelt å skifte over. OpenOffice er jo en ren kontorpakke, altså tekstbehandling, regneark, presentasjonsgrafikk, database. Exchange passer vel ikke helt inn der? Nå har jeg riktignok aldri savnet Exchange heller, hverken i studie- eller jobbsammenheng. Men fins jo epost/groupware-klienter som støtter mye rart, tenker særlig på Evolution. Dessverre er ikke den helt oppdatert på Windows, så funker best i *nix. Denne er vel det nærmeste man kommer MS Outlook. Uten epost i kontorpakken kjem du ikkje så langt. Det er jo som å ha ein pc uten strøm... (Du kan jobbe litt på batterier, men til slutt er det stopp) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Uten epost i kontorpakken kjem du ikkje så langt. Det er jo som å ha ein pc uten strøm... (Du kan jobbe litt på batterier, men til slutt er det stopp) Nei, men du kommer like langt med OO og Thunderbird (med noen tillegg) som MS Office og Outlook. Personlig bruker jeg mer og mer webbaserte løsninger for kontakter og kalendere. Lenke til kommentar
swazi_sb Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Uten epost i kontorpakken kjem du ikkje så langt. Det er jo som å ha ein pc uten strøm... (Du kan jobbe litt på batterier, men til slutt er det stopp) e-postprogrammet trenger ikke å ha samme produsent som officepakka. Der jeg jobber bruker vi Lotus Notes, og vi er ikke de eneste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå