thehook2 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei Har problemer med min viftestyring på Asus Geforce 8800GTS 512MB. Har akkurat innstallert dual boot på PC-en med XP (32-bit) og Vista Ultimate (64-bit). Begge på samme harddisk, men forskjellige partisjoner om skulle bety noe. Problemet har imidlertid meldt seg etter det. Har brukt Asus eget program for viftestyring, kalt smartdoctor, tidligere for å styre viften. Nå får jeg imidlertid ikke startet dette i XP, da får error beskjed ("Smartdoctor: Cannot find resource dll"). Har prøvd å installere på nytt en rekke ganger, både Smartdockor, driver og andre tilhørende programmer. I Vista får jeg åpnet å kjørt programmet, men vil ikke forandre hastigheten på viften uansett hva jeg gjør. Har prøvd å installere RivaTuner etterpå og denne kan forandre hastigheten. Men kan bare velge automatisk eller manuell. På auto kjøres alltid viften på 450RPM (36%), mens når Smartdoctor lå den alltid på dobbelte når kjørte på auto (800-900RPM). Har ikke kjørt noen tunge programmer etter det, mest grunnet ikke har hatt tid. Bare vanlige windows aplikasjoner ol. Temperaturen ligger på rundt 59-60 grader C. Trur ikke er noen fare ved denne temperaturen?? Men rart viften ikke går kjappere. Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet, hva som kan være feil? Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 skjermkort tåler full belastning ved 89-90 grader uten problem...kanskje opp mot 100 grader og åssen står det til med luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt? i rivatuner kan du lage en egen "setting" der du i manuell styring kan velge hvor fort (i %) vifta skal gå rundt ved en gitt temp. du kan feks velge at når skjermkortet når 60c så skal vifta gå på 50% Lenke til kommentar
thehook2 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 skjermkort tåler full belastning ved 89-90 grader uten problem...kanskje opp mot 100 grader og åssen står det til med luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt? i rivatuner kan du lage en egen "setting" der du i manuell styring kan velge hvor fort (i %) vifta skal gå rundt ved en gitt temp. du kan feks velge at når skjermkortet når 60c så skal vifta gå på 50% Mener var noe sånt ang temperaturen. Men rart at smartdoctor ikke vil fungere. Har 5x 120mm og 2x 92mm i kabinettet med viftestyring. Trur skal ha ganske god strømning da?! Har fått satt opp rivatuner, så gir forskjellig hastighet ved foskjellig temperatur. Viser seg at temperaturen var antagelig rundt 70 grader på GPU, og ikke 60 da det var rammen. Nå er nede på 58 da ved idle og 750RPM. Veldig stillegående på denne hastigheten også. Ikke vits å press mer ned da? Satt opp følgende i RivaTuner 40% - Ved start 40% - 20 til 49 50% - 50 til 59 60% - 60 til 69 70% - 70 til 84 90% - 85 til 99 100% - 100 og oppover 50% og under er stillegående. 60% er så hører det så vidt, men ikke plagsomt. 70% og oppover begynner å høre ganske bra. Burde gjøre forandringer her? Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 det er no bare sånn i pc-verden at ikkje alt vil fungere skikkelig og i dette tilfellet ang smartdoktor så e det langt ifra krise ang luftgjennomstrømningen så sku du ha mer enn nok vifter ja hehe tviler på at skjermkortet kommer til å nå 90 grader så det oppsettet er helt greit det. du kan btw klokke skjermkortet og med rivatuner med å justere på div mhz.då øker selvfølgelig temp og pga høyere belastning (sånn i tilfelle så er klokking på eget ansvar) hvis du synes det er interresant så er det bare å gje en lyd så hjelper eg til vettu Lenke til kommentar
thehook2 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 det er no bare sånn i pc-verden at ikkje alt vil fungere skikkelig og i dette tilfellet ang smartdoktor så e det langt ifra krise ang luftgjennomstrømningen så sku du ha mer enn nok vifter ja hehe tviler på at skjermkortet kommer til å nå 90 grader så det oppsettet er helt greit det. du kan btw klokke skjermkortet og med rivatuner med å justere på div mhz.då øker selvfølgelig temp og pga høyere belastning (sånn i tilfelle så er klokking på eget ansvar) hvis du synes det er interresant så er det bare å gje en lyd så hjelper eg til vettu Takker for det, og takk for svar. Trur ikke skal klokke skjermkortet enda da, mulig til sommeren da mer tid. Vært borti litt før på cpu'en, men da innstilte bare %-satsen i program fra produsenten av hovedkortet (asus det også:-P ) Men bare av nyskjerrighet hva er best i henhold til forskjellige instillingene? Er vel 3 forskjellige (Core, shader og memory clock). Henhold til sikker, men bedre ytelse? Hvor høyt skal gå ol? Kun kjapt spørsmål. Trur vet hvordan skal gjør det da.. Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 det du gjør når du skal finne maks klokk på skjermkortet ditt engang er å begynne med core clock. la oss bare si et gitt tall som at den er på 600 mhz default så kan du feks sette den rett opp i 630 vil eg tippe og derfra går du gjerne 5-10 mhz videre helt til du når toppen og kortet ikkje vil mer. feks at ved siste test så klarte kortet seg igjennom en en test med 660. og så setter du den gjerne til 665 mhz og då failer den. då er det 660 du skal notere deg. du lar den stå der (mulig du kanskje kan gå enda 5 mhz ned men det er sånn man bare må prøve seg frem på) så går du på shader og gjør det samme der. velg den siste stabile mhz og så det samme på memory. så når memory har nådd toppen og så er skjermkortet ditt toppet til maks av det det klarer å yte. VELDIG viktig under testen at vifta står på 100% testen som jeg refererer til er selvfølgelig 3dmark06. det er en ren benchmark for et skjermkort (tester og cpu-en). den starter du med default settings på hele pc-en og i 3dmark06 roter du ikkje med noen innstillinger. innstaller og run.....då får du opp en poengsum som du noterer deg....gjerne notere poengene for seg (cpu og skjermkort) men det er den totale som er gøy å se forandringer på. så er den tiden for klokking av gpu-en. det er ganske tidkrevende da testen tar ca 12 min og man begynner å bli kraftig lei på slutten av å se det samme om igjen , men alltid like spennende når det næremer seg slutten for å se økningen i scoren. så hver gang du gjør en instilling i rivatuner på mhz så må du kjøre 3dmark06 for å se om den er stabil (hvis den ikkje er stabil pga klokket for høyt så kommer du kanskje til å se "artifacts" små misfargede firkanta "prikker" og muligens svarte eller hvite "lyn" over skjermen. da er smertegrensen nådd. mest sannsynlig så låser 3dmark06 seg og eller plutselig detter du rett ut på skrivebordet. så det er lissom den siste totale scoren alle er ute etter hos de som driver med litt eller mye klokking med "blodtrimma" cpu, minne og skjermkort hehe. har du sett. det blei jaggu en lang avhandling du for det siste sp ditt. men digger dette temaet og blir så voldsomt ivrig anyway....lykke til Lenke til kommentar
thehook2 Skrevet 11. april 2008 Forfatter Del Skrevet 11. april 2008 det du gjør når du skal finne maks klokk på skjermkortet ditt engang er å begynne med core clock. la oss bare si et gitt tall som at den er på 600 mhz default så kan du feks sette den rett opp i 630 vil eg tippe og derfra går du gjerne 5-10 mhz videre helt til du når toppen og kortet ikkje vil mer. feks at ved siste test så klarte kortet seg igjennom en en test med 660. og så setter du den gjerne til 665 mhz og då failer den. då er det 660 du skal notere deg. du lar den stå der (mulig du kanskje kan gå enda 5 mhz ned men det er sånn man bare må prøve seg frem på) så går du på shader og gjør det samme der. velg den siste stabile mhz og så det samme på memory. så når memory har nådd toppen og så er skjermkortet ditt toppet til maks av det det klarer å yte. VELDIG viktig under testen at vifta står på 100% testen som jeg refererer til er selvfølgelig 3dmark06. det er en ren benchmark for et skjermkort (tester og cpu-en). den starter du med default settings på hele pc-en og i 3dmark06 roter du ikkje med noen innstillinger. innstaller og run.....då får du opp en poengsum som du noterer deg....gjerne notere poengene for seg (cpu og skjermkort) men det er den totale som er gøy å se forandringer på. så er den tiden for klokking av gpu-en. det er ganske tidkrevende da testen tar ca 12 min og man begynner å bli kraftig lei på slutten av å se det samme om igjen , men alltid like spennende når det næremer seg slutten for å se økningen i scoren. så hver gang du gjør en instilling i rivatuner på mhz så må du kjøre 3dmark06 for å se om den er stabil (hvis den ikkje er stabil pga klokket for høyt så kommer du kanskje til å se "artifacts" små misfargede firkanta "prikker" og muligens svarte eller hvite "lyn" over skjermen. da er smertegrensen nådd. mest sannsynlig så låser 3dmark06 seg og eller plutselig detter du rett ut på skrivebordet. så det er lissom den siste totale scoren alle er ute etter hos de som driver med litt eller mye klokking med "blodtrimma" cpu, minne og skjermkort hehe. har du sett. det blei jaggu en lang avhandling du for det siste sp ditt. men digger dette temaet og blir så voldsomt ivrig anyway....lykke til Takk for introduksjonen. Skal prøve det når får mer tid.:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå