Gå til innhold

Test: Nokia 8800 Arte


Anbefalte innlegg

Nå var Zondaen (spesielt den ja) ett eksempel. Kan ikke si jeg har sett en Zonda på bergensveiene. Men nå synes jeg at dette begynner å ligne mer på en diskusjon om biler. hehe

 

Joda, men jeg kan jo ta ett eksempel fra min egen erfaring.

 

Jeg går rundt i byen og er f.eks ute etter nye sko. Jeg titter innom de vanlige butikkene der folk flest handler. Men jeg er ikke interessert i å gå rundt i samme klær som halve landet allerede gjør, så jeg vil skille meg ut, og ha noe ikke alle har. Så da invisterer jeg gjerne i ett par Dolce & Gabbana sko, og ikke Puma som alle har.

 

Samme med mobiler. Noen kjøper billige mobiler kun for å ha en mobil, men andre folk som vil ha noe spesielt kjøper gjerne en mye dyrere telefon. Nokia 8800 Arte er dog for de spesielt interesserte. Jeg personlig ville aldri ha kjøpt denne. Jeg bryr meg om design, men jeg bryr meg hakket mer om innmaten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte godt de siste ordene som Amobil skrev under testen sin:

 

 

"For en ting er sikkert: Når du har vent deg til den gedigne kvaliteten på en telefon som 8800 Arte, blir det uansett en nedtur å gå tilbake til en gjennomsnittlig plastikk-mobil"

 

Dette er så riktig at det er vanskelig å beskrive det.

Den er vakker, tung,liten og oser kvalitet, jeg har "lekt" litt med andre telefoner (bla nokia n95 - 8gb) å det er en nedtur av en annen verden.

Snakka meg om plastikk fantastic og slark og knittring.....Det blir nok kun oppfølgeren til Arte som får meg til å skifte til noe annet.

Jeg har bare en negativ ting å si om ARTE, det er at den mangler radio, det er tragisk......

Uansett forsvarer den glatt prisen........husk det følger med ekslusivt tilleggsutstyr også

Endret av Andynator
Lenke til kommentar
Hvorfor har den så liten skjerm? Synes Nokia kunne ha presset inn en 2,2". Sikkert fantastisk god kvalitetsfølelse, men 150 gram blir altfor mye for meg. Dessuten synes jeg ikke den var spesielt pen heller. Tidligere modeller har appellert mer.

Skjermen på 2" er ikke et problem i det hele tatt......husk at sirocco hadde 1.8" skjerm.

De 150 grammene telefonen veier er helt rett for denne telefonen. Det oppleves ikke tungt å klompette på samme måte som en diger plasttelefon med samme vekt(kan ikke sammenlignes)

 

Du syntes de tidligere modellene var penere.....jeg finnes ikke enig med deg, men det er en smakssak

Litt artig å sitte med en n95 8gb i ene hånden og arte i andre.....kan sammenlignes med å ha en gullbare i ene hånden og en dorull i andre :cool:

Lenke til kommentar
Litt artig å sitte med en n95 8gb i ene hånden og arte i andre.....kan sammenlignes med å ha en gullbare i ene hånden og en dorull i andre :cool:

 

Herlig sitat, skjønner hva du mener. Byggekvaliteten på de to er milevis fra hverandre.

 

En interessant og bra test av en mobil som ikke er laget for massene, men de som vil ha noe ekstra på kvalitetssiden uten de store kravene til funksjonalitet. Personlig liker jeg best spennende innmat pakket inn i en grei form, kan leve med plast så lenge mobilen gjør den jobben jeg ønsker.

Lenke til kommentar
dere som klager over at denne er for dyr og at dere ikke ser verdien i en slik telefon forstår vel heller ikke at noen kan betale 50k for en klokke, når en digital casio til 399 også kan vise korrekt tid...

 

Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

Lenke til kommentar

Er det skrivefeil eller har 3G bedre hviletid enn GSM.

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg nok investert i en slik mobil. Den mobilen gir skikkelig kvalitetsfølelse og du føler du har med et kunstverk å gjøre, kanskje det er på tide å begynne å spare?

 

Forøvrig syns jeg Nokia 8890 har den beste utseendet av alle i 8xxx serien.

Lenke til kommentar
Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

 

Sant det, jeg har samlet på armbåndsur av høyere prisklasse siden jeg kunne ta meg råd til det for snart ti år siden. De færreste forstår hvorfor en klokke kan være verd flere titalls tusen kroner, når det finnes så mye annet å bruke penger på. For min del er en klokke det eneste jeg går med av pynt utenom klær, og da blir det akkurat som et smykke. Og så liker jeg å studere selvopptrekkende urverk, hvordan alle de små delene får det hele til å vise tiden og sekundviseren til å flyte avgårde. ;)

 

Husker jeg for rundt ti år siden hadde den første telefonen i 8xxx-serien til Nokia, nemlig 8810 som den gang kostet meg rundt 10.000 kroner når den kom. I dag er jeg blitt for glad i teknologien man får i mer avanserte modeller så 8800 Arte blir det nok ikke på meg. iPhonen gir meg den beste opplevelsen av å surfe nettet med en mobil(utenom at den kun har edge, litt tregt) og fungerer ypperlig som musikk- og videoavspiller, mens en HTC Touch og en Nokia 6120c dekker behovet mitt i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Hva er det som rettferdiggjør terningkast 4 for denne vurderingen? Følgende resultater har telefonen fått i testen:

Design og byggekvalitet: 2.5/5

Skjerm og menyer: 2/5

Maskinvare og tilbehør: 2.5/5

Kommunikasjon: 2/5

Nyttefunksjoner: 2/5

Underholdning: 2/5

Kamerafunksjon: 2/5

Dersom ingen av punktene vektes tyngre enn andre gir dette et gjennomsnitt på 2,14/5 eller ca 43%. Dette gir terningkast 2.6. Merkelig karaktersetting!

Lenke til kommentar
dere som klager over at denne er for dyr og at dere ikke ser verdien i en slik telefon forstår vel heller ikke at noen kan betale 50k for en klokke, når en digital casio til 399 også kan vise korrekt tid...

 

Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

Tullete sammenligning. 8800 Arte tilsvarer en klokke til rundt samme pris som den selv koster, som igjen er mer enn hva de fleste er villige til å betale for ett armbåndsur. Er man virkelig ute etter eksklusive materialvalg må man gå for Vertu. Tviler på at mange her inne har råd til en mobil derfra.
Lenke til kommentar
dere som klager over at denne er for dyr og at dere ikke ser verdien i en slik telefon forstår vel heller ikke at noen kan betale 50k for en klokke, når en digital casio til 399 også kan vise korrekt tid...

 

Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

Tullete sammenligning. 8800 Arte tilsvarer en klokke til rundt samme pris som den selv koster, som igjen er mer enn hva de fleste er villige til å betale for ett armbåndsur. Er man virkelig ute etter eksklusive materialvalg må man gå for Vertu. Tviler på at mange her inne har råd til en mobil derfra.

 

Den sammenligningen holder nok mål. Skulle da frem til at noen folk kjøper billige ting, og er fornøyd med det, mens andre gjerne vil ha noe mer ekslusivt, og kjøper derfor dyrere ting.

 

Vertu hadde jeg nok kjøpt hadde jeg vært multimillionær og hadde blitt skjenket på den lokale puben.

Lenke til kommentar
Hva er det som rettferdiggjør terningkast 4 for denne vurderingen? Følgende resultater har telefonen fått i testen:
Design og byggekvalitet: 2.5/5

Skjerm og menyer: 2/5

Maskinvare og tilbehør: 2.5/5

Kommunikasjon: 2/5

Nyttefunksjoner: 2/5

Underholdning: 2/5

Kamerafunksjon: 2/5

Dersom ingen av punktene vektes tyngre enn andre gir dette et gjennomsnitt på 2,14/5 eller ca 43%. Dette gir terningkast 2.6. Merkelig karaktersetting!

Interessant at mobilen kun fikk 2,5/5 på design og byggkvalitet. W890i fikk faktisk bedre karakter. Underlig. Synes Amobil bør droppe terningkast og heller gi totalkarakter i stjerner. Eller: De bør la skalaen gå til seks. De bør også redegjøre skikkelig for hvordan de vekter de ulike testkriteriene.

Lenke til kommentar
dere som klager over at denne er for dyr og at dere ikke ser verdien i en slik telefon forstår vel heller ikke at noen kan betale 50k for en klokke, når en digital casio til 399 også kan vise korrekt tid...

 

Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

Tullete sammenligning. 8800 Arte tilsvarer en klokke til rundt samme pris som den selv koster, som igjen er mer enn hva de fleste er villige til å betale for ett armbåndsur. Er man virkelig ute etter eksklusive materialvalg må man gå for Vertu. Tviler på at mange her inne har råd til en mobil derfra.

 

Den sammenligningen holder nok mål. Skulle da frem til at noen folk kjøper billige ting, og er fornøyd med det, mens andre gjerne vil ha noe mer ekslusivt, og kjøper derfor dyrere ting.

 

Vertu hadde jeg nok kjøpt hadde jeg vært multimillionær og hadde blitt skjenket på den lokale puben.

At da må du absolutt bruke ekstreme eksempler?
Lenke til kommentar
dere som klager over at denne er for dyr og at dere ikke ser verdien i en slik telefon forstår vel heller ikke at noen kan betale 50k for en klokke, når en digital casio til 399 også kan vise korrekt tid...

 

Jepp.. Noen kjøper klokke hos Nille for 49kr, noen kjøper Rolex til 250.000,-

Tullete sammenligning. 8800 Arte tilsvarer en klokke til rundt samme pris som den selv koster, som igjen er mer enn hva de fleste er villige til å betale for ett armbåndsur. Er man virkelig ute etter eksklusive materialvalg må man gå for Vertu. Tviler på at mange her inne har råd til en mobil derfra.

 

Den sammenligningen holder nok mål. Skulle da frem til at noen folk kjøper billige ting, og er fornøyd med det, mens andre gjerne vil ha noe mer ekslusivt, og kjøper derfor dyrere ting.

 

Vertu hadde jeg nok kjøpt hadde jeg vært multimillionær og hadde blitt skjenket på den lokale puben.

At da må du absolutt bruke ekstreme eksempler?

 

Jepp, jeg overdriver for å få frem ett poeng.

Lenke til kommentar

Hva jeg finner merkelig:

 

"Det totale terningkastet vi gir er -ikke- et gjennomsnitt av delkarakterene. Selv om en telefon scorer bra på de fleste punkter, kan det være enkeltfeil som trekker ned helhetsinntrykket."

 

Dette burde vel komme tydelig fram i en av delkarakterene? Flopper den eks. på en viktig punkt som brukervennlighet, burde delkarakteren for «Design og byggekvalitet» reduseres kraftig, selv om den ellers skulle holde mål innenfor testkriteriet.

 

Delkaraktene, slik jeg ser det, har liten funksjon i deres tester ettersom de ikke nødvendigvis ser ut til å danne grunnlag for totalkarakteren. Når 8800 Arte skårer 2,6 (fra en skala fra 1-6) i snitt og får fire på terningen vitner det om at det er liten sammeheng mellom delkaraktene og totalskåren. Her må det være en spesiell x-faktor som løfter mobilen kraftig på skalaen...

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt meningsløst å poengsette noen av delene når de ikke henger sammen. Hvordan vet du om du skal forholde deg til terningskastet som konklusjonene sier eller stjernene som underpunktene sier. Dersom begge er gitt som et bingotall med forbehold om at det kan være ting vi ikke skriver men som vi mener trekker ned/opp, hvordan kan man da bruke testen til noe som helst?

 

Utrolig dårlig å teste et produkt uten å skrive alle positive og negative forhold som påvirker inntrykket, men samtidig karaktersette testkriterier og konklusjon uavhengig av hverandre, og uavhengig av hva man egentlig synes om telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...