Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjøpe trådløs ruter til et hotell. Trenger tips til gode trådløse rutere.

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en elevbedrift på skolen og i den forbindelse har vi fått i oppdrag å sette opp et tilbud som omfatter:

1. Vurdering av måten/plassen å installere trådløse rutere, (max 2 stk)

2. Installering av rutere.

Disse 2 ruterene skal settes opp på et hotell som får bredbåndsforbindelse i vår/sommer.

Hotellet har 26 rom så det er vel ikke det største hotellet akkurat.

Så det jeg lurer på er om noen kan komme med forslag til en trådløs ruter med GOD dekning så hotellet ikke får noen problemer med signal o.l

Forslag? :)

Edit: Er usikker om de vil ha betaling for lån av nettverk til gjestene, men det kommer jeg tilbake med.

Men de ønsket at gjestene skulle få bruke nettverket.

Endret av Espein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge de blir plassert mest mulig sentralt i hver "ende" av bygget skulle det ikke være noe problem med dekningen. Det kan være lurt å bruke en ruter med mulighet for å legge inn tredjeparts firmware(DD-WRT, Tomato). Ikke bare kan du øke signalstyrken over standard(vanligvis satt til 50%), men du kan også administrere nettet ganske godt, uten at du nødvendigvis må sette opp en separat server-maskin for det(sparer penger).

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

2 routere/ap'er til 26 rom? Idioti! For å få et så stort dekningsområde kan strålingen være plagelig for dem som har rom nærmest

Hvordan plasseringen ville vært best kommer ann på hvordan bygget ser ut. Forskjellig måte å få god dekningsområde på f.eks. 15x2m kontra 5x5m

Ang installering kan du jo se på WDS, fler VLAN, Hotspot, sikkerhet,

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Netgear WNR834b som tåler ganske mye belastning (180 forbindelser mot nettet) og støtter DD-WRT. Den største ulempen er at den ikke har mulighet for ekstern antenne. Når det gjelder den populære D-link DIR-655 støttes ikke DD-WRT og den tåler 200 forbindelser. DIR-655 er kjent for å få problemer mot Intel ABG(N) som mange laptoper bruker, så jeg ville være skeptisk til den pr dato. Se forøvrig her og plukk enten noe fra toppen av listen eller velg profesjonelt utstyr som Cisco e.l.

NB: En bittorrentbruker kan kjøre på med 200 samtlige forbindelser slik at dette fort fører til komplikasjoner. :whistle:

Ideelt kunne man sette opp en PC med m0n0wall eller tilsvarende Linux-løsning sammen med noen aksesspunkter for at internett ikke skal låse seg ved bittorrentbruk. Låsing skjer ofte ved bruk av routere som ikke tåler uendelig trafikk og ved å sette av en dedikert PC vil man få en mye mere stabil løsning.

http://www.netcomm.com.au/hotspots/wireless-internet-hotel/

http://blog.makezine.com/archive/2005/08/h...o_run_a_wi.html

http://worldspot.net/wk/Main/no/Welcome

Jeg synes dere bør komme med ca budsjett og om det skal være betalingsløsning eller ikke.

Gratis internett er jo forsåvidt en billig reklame for å selge overnatting etter min mening :)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...