Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ransaking av vekter.

stich_it

Anbefalte innlegg

kan en vekter fra f.eks G4S stoppe meg i vakta på bedriften min og forlange å få ransake bilen min uten mitt samtykke?

grunnen jeg spør er fordi bedriften jeg jobber på nylig sendte ut en mail der de sa at det kunne forekomme tilfeldige undersøkelser av biler for tyvegods, da de sliter litt med masse ting som forsvinner på et anleggsområde. skal sies at område innenfor vakta er ISPS(vis det var riktig) godkjent havn.

og nei det står ingen ting om at jeg må godta slikt i min arbeidskontrakt.

jeg stjeler ikke så har ikke noe problem med å la de kikke på/i bilen min, men kan de forlange å gjøre det hvis jeg sier nei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kan forlange å få ransake bilen din, men han kan ikke ransake den uten at du har sagt at det er greit. Tillater du ikke at vekteren går gjennom bilen din kan han holde deg tilbake og tilkalle politi hvis han har mistanke om at du tar med deg noe du ikke har lov til.

edit: leif

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
kan en vekter fra f.eks G4S stoppe meg i vakta på bedriften min og forlange å få ransake bilen min uten mitt samtykke?

grunnen jeg spør er fordi bedriften jeg jobber på nylig sendte ut en mail der de sa at det kunne forekomme tilfeldige undersøkelser av biler for tyvegods, da de sliter litt med masse ting som forsvinner på et anleggsområde. skal sies at område innenfor vakta er ISPS(vis det var riktig) godkjent havn.

jeg stjeler ikke så har ikke noe problem med å la de kikke på/i bilen min, men kan de forlange å gjøre det hvis jeg sier nei?

Elkem Fiskaa? Så de sto og lurte her om dagen, ja. Blitt ransaket?

Lenke til kommentar

Du kan jo selvfølgelig nekte, men hvor klokt tror du det er i forhold til din arbeidsgivers tillit til deg? Nekter du noe som arbeidsgiver har bestemt skal gjennomføres, kan jobben din henge i en tynn tråd. Vekter gir selvfølgelig beskjed til din arbeidsgiver hvis noen ansatte nekter kontroll. Og det trenger ikke stå spesifisert i arbeidskontrakten at du er underlagt periodisk kontroll.

Lenke til kommentar
Det er greit Manfred, men det er en kraftig tillitssvikt med mindre du har en god grunn å oppgi til arbeidsgiver. Kan ikke forvente å få mer ansvar fremover da.

Ha! Jeg må si at det er tillitssvikt andre veien og, om arb.giver skal periodisk kontrollere bilen min for tyvgods så hadde jeg nekta og heller bedt han komme tilbake når han har beviser.

Lenke til kommentar
Det er greit Manfred, men det er en kraftig tillitssvikt med mindre du har en god grunn å oppgi til arbeidsgiver. Kan ikke forvente å få mer ansvar fremover da.

Ha! Jeg må si at det er tillitssvikt andre veien og, om arb.giver skal periodisk kontrollere bilen min for tyvgods så hadde jeg nekta og heller bedt han komme tilbake når han har beviser.

Det har lite med tillitssvikt å gjøre. Etter 9/11 så er slike havner omtrent som flyplasser og kontrollstasjoner er påbudt.

Lenke til kommentar

Hadde jeg nekta blank. Har noe med at det er min personlige bil. Hvis de ikke trudde meg, kunne jeg funnet meg et annet objekt / annet firma.

Er det noe det er nok av i vekterbransjen for tida, så er det ledige stillinger.

Gardermoen?

Lenke til kommentar
Hadde jeg nekta blank. Har noe med at det er min personlige bil. Hvis de ikke trudde meg, kunne jeg funnet meg et annet objekt / annet firma.

Er det noe det er nok av i vekterbransjen for tida, så er det ledige stillinger.

Gardermoen?

En havn er en havn. Du kan ikke velge å vrake i havner og havnejobber.

Lenke til kommentar
Useriøst svar.

Fins mange andre stillinger i vekterbransjen enn å jobbe på en havn.

Meningen med livet får være opp til deg selv.

Ja, der traff du spikeren på hodet. Lest første post en gang til, stich_it er nemmlig ikke vekter ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...