Gå til innhold

Er det nok futt i denne ringflashen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er uavhengige av hverandre egentlig.

Brenntiden er hvor lenge blitslyset 'lyser' ved full styrke (?).

Sync tiden går derimot på korteste lukkertid du kan ha for at hele bildebrikken skal bli belyst.

Uhm, jeg får stjele en beskrivelse en annen kom med:

På et speilreflekskamera har du 2 lukkergardiner. Du kan sammenligne dette med et vindu der den ene (vi sier høyre) gardinen er samlet på høyre side, og den venstre gardinen er trukket for hele vinduet (altså fra venstre til høyre). Når du trykker på utløserknappen og har en 'treg' lukkertid trekker du den venstre gardinen fra høyre og helt over til venstre. Så venter du litt, og tar tak i den høyre gardinen og trekker denne over til venstre side slik at vinduet er dekket til igjen.

Ved hurtige lukkertider derimot begynner den høyre gardinen å bevege seg FØR du har fått den venstre gardinen helt over på venstre side. Dermed er det bare en 'glipe' mellom de 2 gardinene som slipper inn lys på bildesensoren.

Dette gjør at dersom blitsen brenner for kort tid vil bare en del av bildebrikken få lys på seg. Enkelte blitser har en slow sync funksjon som gjør at blitsen blinker/lyser raskt i en samlet tid f.eks i ett sekund, med redusert kraft, og du får dermed belyst hele bildebrikken alikevel.

Så brenntiden tror jeg ikke du skal bekymre deg for.

For ditt bruk tror jeg heller ikke at synctiden vil være et problem i det hele tatt...

Mvh,

Beej80

EDIT: Det var Zorry som kom med denne beskrivelsen i denne tråden.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...