henrik_87 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Har veldig lyst på portabel ringflash som har nok futt til å ta helfigur, men de jeg har funnet så lang koster jo en formue, men så fant jeg denne http://kaffebrus.com/400ws-ringblixt-med-b...ripack-698.html. Det jeg lurer på er om den holder mål? har noen erfaring med den eller kan dere anbefale andre løsninger? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 400 Ws holder fint i lysstyrke. Jeg er litt skeptisk til at den bare går ned til 1/8 effekt. 50 Ws med stor blenderåpning kan bli i meste laget noen ganger. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ledetall på 99 er ganske heftige saker ja. Lenke til kommentar
henrik_87 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Men hvordan er det med sync tiden? Jeg har 350d, men der er vel maks sync tid 1/250. På denne er det jo Brinntid 1/1200s. Hvordan funker dette? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) De er uavhengige av hverandre egentlig. Brenntiden er hvor lenge blitslyset 'lyser' ved full styrke (?). Sync tiden går derimot på korteste lukkertid du kan ha for at hele bildebrikken skal bli belyst. Uhm, jeg får stjele en beskrivelse en annen kom med: På et speilreflekskamera har du 2 lukkergardiner. Du kan sammenligne dette med et vindu der den ene (vi sier høyre) gardinen er samlet på høyre side, og den venstre gardinen er trukket for hele vinduet (altså fra venstre til høyre). Når du trykker på utløserknappen og har en 'treg' lukkertid trekker du den venstre gardinen fra høyre og helt over til venstre. Så venter du litt, og tar tak i den høyre gardinen og trekker denne over til venstre side slik at vinduet er dekket til igjen. Ved hurtige lukkertider derimot begynner den høyre gardinen å bevege seg FØR du har fått den venstre gardinen helt over på venstre side. Dermed er det bare en 'glipe' mellom de 2 gardinene som slipper inn lys på bildesensoren. Dette gjør at dersom blitsen brenner for kort tid vil bare en del av bildebrikken få lys på seg. Enkelte blitser har en slow sync funksjon som gjør at blitsen blinker/lyser raskt i en samlet tid f.eks i ett sekund, med redusert kraft, og du får dermed belyst hele bildebrikken alikevel. Så brenntiden tror jeg ikke du skal bekymre deg for. For ditt bruk tror jeg heller ikke at synctiden vil være et problem i det hele tatt... Mvh, Beej80 EDIT: Det var Zorry som kom med denne beskrivelsen i denne tråden. Endret 10. april 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det betyr at du ikke kan bruke lukkertider kortere enn 1/250 s hvis ikke blitzen har spesiell støtte for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå