Hobbes76 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Har hatt OneCall et par år nå, og har vært veldig fornøyd med de. Fikk god informasjon ifm bytte av nettverk, så alt var kjent. Minuset var at 3G ville forsvinne, men det var ikke avgjørende for meg. På morgenen 7. mars sluttet telefonen min å virke. Jeg ble ikke klar over det rett før jeg skulle hente posten i 12/13-tiden på dagen, og der lå det brev med nytt SIM-kort med varsel om at nettportering skulle skje 7.mars kl.0600. Det var dyktig sent å få SIM-kort samme dag som portering skulle skje. Men jeg byttet kort, og ventet på at de automatiske MMS/WAP/Internett-innstillingene som det sto i brevet skulle komme, men til slutt mått jeg inn på nettsidene dems og hente de selv. Gikk greit det, men erfarte rimelig raskt at MMS og internett(GPRS) ikke var helt perfekt. Sendte en test-MMS til meg selv, og den kom frem etter en stund. Sendte tre nye, en med bare tekst, en med bilde og en med video. Gikk langt tid (opp mot en time) før alle tre meldingene var gått ut, og tekst-MMS'en var faktisk den siste. Og det gikk faktisk noen timer før alle tre meldingene kom inn på telefonen igjen. Da regnet jeg med at MMS fungerte sånn noenlunde, men etterhvert fikk jeg kjennskap til at MMS fra andre personer ikke hadde kommet frem til meg. Disse bruker ikke Network Norways nett. Etter litt forkning og leting på forum på nettet, sjekket jeg innstillingene på telefonen. Det kan nok ikke OneCall klandres for, men default-innstilling på min SonyEricsson var at MMS ikke skulle lastes ned når telefonen roamer i annet nett. Er kanskje en sikkerhet mot høye priser eller noe når man er i utlandet, men nå har vi nasjonal roaming, og da burde dette vært opplyst om på en eller annen måte fra OneCalls side. Jeg satte så telefonen til å laste ned alle MMS uansett, og etter dette har jeg mottatt meldinger fra andre kunder/nett. Jeg sliter generelt med GPRS og WAP. I går kveld og enda nå i morges kommer jeg ikke på nett. Lastet ned nye internettinnstillinger, men det fungerte (som ventet) ikke. Dette har vært tilfellet flere ganger de siste ukene, jeg har sammenlignet med konas telefon, som har NetComs nett (Chess), og den kommer på nett uten problemer. Selv om begge telefonene går på NetComs nett, er det altså forskjell om man roamer eller ikke. En annen ting som er rart, er at det dukker opp merkelige beskjeder i displayet når telefonen slås på, eller jeg velger nettverk manuelt fra telefonen. Da kommer som oftest beskjeden "6F9A - skift til side B (en", men har også fått beskjeden "6F99 - skift til side A (en". Den kommer opp som en tekstboks på telefonen, der jeg kan skrive videre om jeg vil, men det er bare plass til ett tegn ekstra. Jeg kan klikke på OK, men gjør jeg dette uten å skrive ett tegn, får jeg beskjed om at teksten er for kort. Skriver jeg ett tegn og trykker OK, hopper den bare tilbake til utgangspunktet; "6F9A - skift til side B (en". Hva i all verden betyr dette?? Det har en sammenheng med nettverksbytte, og de gangene jeg har testet og skrevet inn masse tegn for å se om det skjer noe, har jeg gitt opp og trykket på Avbryt/retur-tasten på telefonen. Da er telefonen koblet av GSM-nettet, og jeg får ikke koblet på igjen uten å skru telefonen av og på igjen. Oppsummert skjer det mye rart med OneCall/NWN nå, og jeg har brukt noen dager på å overbevise meg selv om at jeg kan fortsette som kunde der. Men har egentlig bestemt meg for å bytte selskap. Den definitive avgjørelsen tok jeg her om dagen, da det ble kjent at OneCall og Network Norway fra høsten av ikke skal roame i NetComs nett, men i Telenors. Det vil jeg absolutt ikke, og kommer til å bytte til et selskap som er en virtuell operatør i NetComs nett, ikke en som roamer. Nå kommer det flere GSM (og 3G) nett i Norge, men inntil at barnesykdommene hos disse og hele konseptet med nasjonal roaming er luket ut, kommer jeg til å holde meg på NetComs nett. Chess er en sterk kandidat... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har bare vært hos onecall noen få uker, men har ikke hatt noen som helst problemer. Til og med MMS til meg selv har gått helt greitt. Mulig at jeg har vært heldig fordi jeg portet direkte til "nytt" simkort. Man kan si hva man vil om Telenormobil, men som primærkunde hos NetCom synes jeg at det er bare positivt at OC (og NetworkNorway) abonnementene fra høsten av gir meg tilgang til TNMs nett. Da har jeg sikkerhet for alltid å kunne ringe hvis NC detter ut. Nå kommer vel etterhvert MobileNorway-nettet på lufta i Oslo, og det skal bli spennende å se hvordan mobilen takler hoppet mellom flere nett. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg har vært kunde hos OneCall i litt over 1 år og har aldri hatt noen problemer. Skifte av SIM-kort når rett etter påske gikk også helt uten problemer. Eneste som var litt pes var å måtte sette opp telefonen på nytt for bruk med MMS, Wap og internett, men det gikk forsåvidt greit det også. Har forøvrig også et abonnement fra MTU, og der er det bare trøbbel. Glad jeg ikke porterte over hovednummeret mitt som jeg først tenkte å gjøre. Men som et ekstranummer for et par timers gratis ringing er MTU perfekt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Eneste som var litt pes var å måtte sette opp telefonen på nytt for bruk med MMS, Wap og internett, men det gikk forsåvidt greit det også. OC har en OTA-løsning på hjemmesida si. Den virket bra med SE T650. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Eneste som var litt pes var å måtte sette opp telefonen på nytt for bruk med MMS, Wap og internett, men det gikk forsåvidt greit det også. OC har en OTA-løsning på hjemmesida si. Den virket bra med SE T650. Ja, jeg brukte den, men Opera mini ville likevel ikke virke. Måtte derfor fikse litt manuelt i tillegg Lenke til kommentar
Hobbes76 Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Til og med MMS til meg selv har gått helt greitt. Jeg tenkte også at å sende MMS til meg selv etter at nye innstillinger var lastet ned, måtte være en grei måte å sjekke om alt fungerte på. Men når telefonen var innstilt på å bare motta MMS innen eget nettverk (NWN) så gikk jeg dermed glipp av alle andre MMS som ble sendt meg. Vet med sikkerhet at ingen av de jeg kjenner har OneCall/NWN. Man kan si hva man vil om Telenormobil, men som primærkunde hos NetCom synes jeg at det er bare positivt at OC (og NetworkNorway) abonnementene fra høsten av gir meg tilgang til TNMs nett. Da har jeg sikkerhet for alltid å kunne ringe hvis NC detter ut. Og når jeg nå hopper tilbake til å være kunde i NetComs nett, har jeg sikkerhet for alltid å kunne ringe hvis Telenor Mobil detter ut... Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 One Calls kundeservice sier Network Norways nett i Oslo åpner i morgen, noen som kan gi tilbakemelding på dekning i sentrum og Grünerløkka i morgen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) One Calls kundeservice sier Network Norways nett i Oslo åpner i morgen, noen som kan gi tilbakemelding på dekning i sentrum og Grünerløkka i morgen? Det åpnet i dag morges, klokka 0200. Jess! Vær klar over at noen telefoner viser "Network Norway" eller "onecall" uansett om man er på MobileNorway eller NetCom. Velg nett manuelt for å være sikker på å henge på MobileNorway. Hvis det står 242-05 i displayet etter at du har søkt etternett, så er det MobileNorway. Endret 12. april 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Hvor har de dekning hen i Oslo? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hvor har de dekning hen i Oslo? Innenfor Oslo kommune, stort sett, iflg sentralt hold i NWN. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hvorfor finnes det ikke et NWN-dekningskart? Startet portering igår, spent på hvordan NWN-nettet er i forhold til TnM. Akkurat dette med nett har faktisk vært avgjørende for meg, for med NWN oppe og OCs bytte fra NC til TnM var dråpen nådd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Hvorfor finnes det ikke et NWN-dekningskart? Startet portering igår, spent på hvordan NWN-nettet er i forhold til TnM. Akkurat dette med nett har faktisk vært avgjørende for meg, for med NWN oppe og OCs bytte fra NC til TnM var dråpen nådd. Yttergrensen for MNs nett vil alltid ligge innenfor yttergrensen til NCs (og TNMs) nett. Derfor er det ingen vits i å publisere eget kart. Endret 13. april 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hvorfor finnes det ikke et NWN-dekningskart? Startet portering igår, spent på hvordan NWN-nettet er i forhold til TnM. Akkurat dette med nett har faktisk vært avgjørende for meg, for med NWN oppe og OCs bytte fra NC til TnM var dråpen nådd. Yttergrensen for MNs nett vil alltid ligge innenfor yttergrensen til NCs (og TNMs) nett. Derfor er det ingen vits i å publisere eget kart. Jeg var i Trondheim i dag, fant mange MobileNorway celler/basestasjoner - men ikke noe som så ut som MTU (GSM 1800). Nettet var ikke slått på i Trondheim pr. i dag - prøvde også med FieldTest å søke etter nett som var låst for vanlige brukere (testmodus), men fant bare TnM og NC. Her på Gardermoen er det ikke noe MN/NN nett - skal se på Kløfta og Lillestrøm i morgen, og så blir det FieldTest tur Oslo rundt til helgen inkl. tester inn og ut av T-banen med bytte fra NN til NC's nett under samtale. Har du fått testet dette mia_tuk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) I følge sikre kilder i sentralkomitéen er MNs nett bare slått på inne i Oslo kommune. I første omgang kommer jeg bare til å ringe jobbtelefoner fra Grenseveien, ingen handoff, jeg har slått hull i nabobygget slik at jeg skal ha siktlinje til senderen. (Kødder ikke.) Dersom noen melder seg frivilling til å prate med meg idet 491-bussen forlater Oslo kan jeg selvsagt vurdere det. Antenner etc er på plass i Nedre Romerike men senderne er ikke slått på ennå. Evt kan jeg teste handoff ved å gå ned i kjelleren. Skal se om jeg ikke finner et passende offer å ringe til idet jeg skal ned på lageret. NB, snakker ikke om fotball. Brølinga fra Åråsen høres helt hit. Ikke forvent nye postinger etter klokka 22. Kona mi er streng på leggetidene. Endret 13. april 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Eneste som var litt pes var å måtte sette opp telefonen på nytt for bruk med MMS, Wap og internett, men det gikk forsåvidt greit det også. OC har en OTA-løsning på hjemmesida si. Den virket bra med SE T650. Ja, jeg brukte den, men Opera mini ville likevel ikke virke. Måtte derfor fikse litt manuelt i tillegg noen som får p900 serien til å fungere. for med det nye simkortet får jeg vite at det er mms som venter på meg. og hvis jeg trykker på get, så kobler den seg opp men står fast på "downloading message".. internett surfing fungerer dårlig også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå