Gå til innhold

hva burde jeg bruke 50k på?

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg hadde dratt til banken og putta dollar 10000 dollar i madrassen. Da har du beskyttelse om oljeprisen stuper, og økonomien i Norge går til helvete.

Da hadde det vel vært bedre å hedge disse $10.000 via diverse fond, obligasjoner osv der deler hadde økt sin verdi om oljeprisen hadde stupt?

Jeg forventer at Dow Jones skal gå ned. I 2007 gjorde den en dobbel topp etter boblen som startet i 1982, jeg ville ikke hatt pengene i aksjer.

RealDow.gif

Det som er bra å ha nå er cash. altså dollar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markedet er et helt annet idag enn det var den gangen, så du kan ikke sammenlikne dette direkte.

Det er som da, bare mye mer ekstremt på alle måter. Bare om 5000 milliarder av de 3750000 milliarder kronene i derivat kontrakter feiler kan hele systemet bryte sammen. Hadde Island gått konkurs slik Russland gjorde i 1998 og dro ned et hedgefond som kan skape en kjede reaksjon, kunne det vært nok til å dra ned hele systemet.

Lenke til kommentar
Markedet er et helt annet idag enn det var den gangen, så du kan ikke sammenlikne dette direkte.

Det er som da, bare mye mer ekstremt på alle måter. Bare om 5000 milliarder av de 3750000 milliarder kronene i derivat kontrakter feiler kan hele systemet bryte sammen. Hadde Island gått konkurs slik Russland gjorde i 1998 og dro ned et hedgefond som kan skape en kjede reaksjon, kunne det vært nok til å dra ned hele systemet.

Nei, det er veldig store forskjeller, både på markedet, informasjonen og demografien.

Foreslår du leser litt økonomisk historie og får litt mer generell forståelse før du fortsetter å gi råd om hva andre bør gjøre med pengene sine.

Et land kan i prinsippet ikke gå konkurs og Russland gikk ihvertfall ikke konk i 1998, til tross for rubelkrise og devaluering.

Lenke til kommentar

Nei, det er veldig store forskjeller, både på markedet, informasjonen og demografien.

Foreslår du leser litt økonomisk historie og får litt mer generell forståelse før du fortsetter å gi råd om hva andre bør gjøre med pengene sine.

Et land kan i prinsippet ikke gå konkurs og Russland gikk ihvertfall ikke konk i 1998, til tross for rubelkrise og devaluering.

Det er også en likhet til den gang at mange nå mener vi har en "ny økonomi" ! :thumbup:

Hva som hadde skjedd hvis ikke LTCM som feilet pga av at Russland ikke klarte å betjene sin gjeld hadde blitt reddet, er ikke godt og si, de som dreiv fondet dreiv med russisk rulett og det er egentlig hele derivat markedet i et nøtteskall. Forskjellen til russisk rullet er at det ikke er 6 løp, men langt flere, men det er en tidsinnstilt bombe. Det samme kan skje med hedgefond hvis Island opplever det samme. Systemet er utrolig sårbart og mye verre enn i 1929.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

De største forskjellene er at markedet nå tåler diverse små implosjoner og fallitter som tidligere helt sikkert hadde utløst kjedereaksjoner og sammenbrudd av hele markeder.

Jeg har ikke noe ønske om å belære deg om alt som er forandret, men kan oppfordre alle andre her inne om ikke å høre på slike dommedagsprofetier kun basert på historiske børstall fra nesten hundre år siden.

Les bøker, gå på skole og lær om markedene og markedsmekanismene istedet.

Lenke til kommentar
De største forskjellene er at markedet nå tåler diverse små implosjoner og fallitter som tidligere helt sikkert hadde utløst kjedereaksjoner og sammenbrudd av hele markeder.

For å se litt bredt på det har du knekken i den kurven i 2002, og ikke en total nedtur fordi de utrolig lave rentene greide å redde markedet, og skapte den doble toppen i 2007, pluss bobler i nye markeder, råvarer, boligpriser osv. Nå bærer det utfor igjen, tror jeg. Det er i alle fall ikke etter min mening å anbefale å begynne med børssparing nå, kommentarene

om kompetanse for stå for din egen regning, kanskje jeg har studert økonomi for alt du vet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe ønske om å belære deg om alt som er forandret, men kan oppfordre alle andre her inne om ikke å høre på slike dommedagsprofetier kun basert på historiske børstall fra nesten hundre år siden.

I dette tilfellet er dommedagsprofeten Warren Buffett: http://www.google.com/search?q=%22Warren+B...%22+derivatives

Er jo ikke akkurat dette han uttaler seg om da, og heller ikke på det samme grunnlaget.

For å se litt bredt på det har du knekken i den kurven i 2002, og ikke en total nedtur fordi de utrolig lave rentene greide å redde markedet, og skapte den doble toppen i 2007, pluss bobler i nye markeder, råvarer, boligpriser osv. Nå bærer det utfor igjen, tror jeg. Det er i alle fall ikke etter min mening å anbefale å begynne med børssparing nå, kommentarene

om kompetanse for stå for din egen regning, kanskje jeg har studert økonomi for alt du vet. :thumbup:

Som sagt... det jeg sa.

Tror jeg legger denne tråden på ignorérlisten, så slipper jeg å tenke mer på den.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er dommedagsprofeten Warren Buffett: <a href="http://www.google.com/search?q=%22Warren+B...%22+derivatives" target="_blank">http://www.google.com/search?q=%22Warren+B...%22+derivatives</a>

Er jo ikke akkurat dette han uttaler seg om da, og heller ikke på det samme grunnlaget.

Som sagt... det jeg sa.

Tror jeg legger denne tråden på ignorérlisten, så slipper jeg å tenke mer på den.

Ok, det er greit. Jeg tror i alle fall boligsparing for å kjøpe bolig om noen år når prisene har gått ned kan være lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...