Gå til innhold

hva burde jeg bruke 50k på?

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har fått 50 000 kr litt uforutsett, og har derfor ikke noen plan for det...

joda, skattepengene er noe av skylden, men 38k er fra andre inntekter :)

så, jeg har ett lite studie-lån jeg kan sette det inn på(20 000), jeg får da igjen 30 000 som jeg kan bruke på bil-lånet.

eller, jeg kan sette 50 000 inn på bil-lånet og korte ned betalings-tiden der drastisk.

eller jeg kan spare alt.

evt kan jeg sløse bort alt i sommer, men tror ikke det er så ekstremt lurt ;)

så, hva anbefaller økonomi-ekspertene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at om du har billån og studielå så er renten på billånet ditt mye høyere enn på studielånet. Da ville det lønne seg å betale ned billånet før du begynner å legge ekstra penger utover de vanlig innbetalingene på studielånet.

Hvis du fortsatt er student og det enda ikke har begynt å løpe renter på studielånet er det glemmesak å sette penger der, da setter du dem heller i banken.

Lenke til kommentar

jeg er ikke student...

og ja, jeg vet at renta på studielånet er lavere enn på bil-lånet, mitt bil-lån er på 10,45% effektiv rente, studielånet ligger på 6%, regner med at det er nominell rente, så det er litt å spare på å putte det inn i bil-lånet.

men det som er helvete med studie-lånet er at de ikke sender hver måned, det kommer som ett lite sjokk hver gang regningen kommer...

hvis jeg putter det på bil-lånet vil vel det kutte ned betalings-tiden med ca 2 år :)

Lenke til kommentar

litt OT, men hvordan gjør jeg det?

kan jeg bare sende dem penger hver måned eller?

har forresten satt opp ett excel-ark for utregnign av lånet mitt, hvis jeg betaler ned 50 000 på det vil det sammenlagt spare meg for ca 30 000 i renter(kan vel ikke stemme?)

Lenke til kommentar

For å svare på det må man vel vite litt om nedbetalingstiden på bilånet, hørtes i utgangspunktet litt mye ut, men...

Lånekassen tar imot pengene dine når du vil. Å betale inn månedlig vil faktisk kutte rentekostnadene dine litt i forhold til å betale inn kvartalsvis. Men summen du sparer er ikke enorm i forhold til lånets løpetid. Mener også dette har vært et pengetips enten på vg, dagbladet dinside eller lignende, husker ikke hvor jeg leste det.

EDIT: Her står det om å betale inn månedlig. 846 kr på 20 år er ikke allverden. Det finnes enklere måter å spare 3,50 kr per måned på

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=138111

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg hadde villet gjøre følgende:

Først finne ut om det er noe dyrt jeg trenger i nærmeste fremtid. Hvis svaret der blir ja, da har jeg villet satt pengene på en høyrentekonto en eller annen plass.

Hvis ikke hade jeg villet betale ned billånet så mye som mulig, da det er det dyreste lånet du har.

En annen ting jeg skulle gjort er å dele opp innbetalingen på studielånet per måned, da får du litt mer kontroll. Du trenger ikke å betale hver måned, men at du setter av til en konto du ikke får ta noen penger av feks, annet enn å betale regninger.

Lenke til kommentar

Regn ut hva du har i faste utgifter pr mnd (snitt) og kjør en fast overførsel på dette beløpet + litt til til en egen utgiftskonto. Da "forsvinner" pengene fra konsumkonto og du slipper å tenke så mye på det.. Opprett faste trekk fra utgiftskontoen for faste utgifter. Dersom du trekker hver måned til studielånet får du nok en faktura hvert kvartal hvor det står 0 å betale.

Har du 50k til overs ville jeg anbefalt deg å legge 10.000 inn på utgiftskontoen - da har du en god buffer og du har dekning til enhver tid. Jeg foreslår også at du betaler 30.000 ned på billånet som er dyrest på kort sikt. Dersom du betaler ned på billånet synker månedsbeløpet gjerne - behold nåværende beløp så går det fortere. Så har du 10.000 ekstra tilgjengelig til på kontoen din om du får lyst til å gjøre noe spes. Å ha litt ekstra på kontoen reservert til å følge et infall gir stor frihetsfølelse. Alle som har anledning til det burde ha en slik buffer - tro meg - det føles mye bedre med en solid buffer enn å ha en større pc eller hva det nå måtte være.

Når det gjelder studielån kan det se ut som om det er et billig lån, men det kommer på toppen av alt annet og det ligger der leeeeenge. Derfor er det få lån som egentlig koster mer. Betal det ut så fort du kan. Fordelen med studielån er at det "er forsikret", det vil si at ved gitte tilfeller blir ettergitt eller renten stopper. Eksempler: Om du blir arbeidsledig over lang tid eller utsatt for en ulykke eller omkommer.

Dersom du er ung er det spesielt viktig å spare litt. Når man senere skal kjøpe bolig vil banken se på kreditt/spare/misligholdshistorien din. Ser de at du har "rent rulleblad" og i tillegg har spart jevnt og trutt over lang tid vil dette i tillegg til at du har egenkapital signalisere lavere risiko for banken, og du er i mye bedre posisjon til å forhandle renten ned. Du kan dermed få lavere rente enn en som tjener like mye og har like mye lån. At du ikke har studielån eller smålån teller positivt det også.

Det er få ting som gir større frihet enn å ha penger i banken. Man trenger ikke å bruke mer - men man slipper å veie hver krone hele tiden. Kos deg med pengene ;o)

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Jeg ville brukt 35000 på nedbetaling av billånet, og for 15000 ville jeg funnet noe unikt jeg kunne tjene på å importere.. Tenker da mest på dollar-produkter, men pund begynner å bli billig også..

Du kjøper 10 ting til 1500 hver, og selger dem for 2500 i norge.. Da har du 10'000 du kan sette inn i billånet, og 15'000 du kan importere mer for..

Jeg tuller ikke.. import er tingen.. Du må bare finne en kategori som funker..

Har du en hobby som du kan noe om, f.eks? da kan du lettere finne gode tilbud, og du får lettere kontakt med kjøperen..

Lenke til kommentar
Når det gjelder studielån kan det se ut som om det er et billig lån, men det kommer på toppen av alt annet og det ligger der leeeeenge. Derfor er det få lån som egentlig koster mer. Betal det ut så fort du kan.

Bortsett fra at alle lån koster penger, hva mener du egentlig her?

Bør man ikke egentlig prioritere å betale ned alle andre lån (forbrukslån, billån, huslån) før man i det hele tatt tenker på å betale mer på studielånet enn høyst nødvendig?

Lenke til kommentar
Når det gjelder studielån kan det se ut som om det er et billig lån, men det kommer på toppen av alt annet og det ligger der leeeeenge. Derfor er det få lån som egentlig koster mer. Betal det ut så fort du kan.
Bortsett fra at alle lån koster penger, hva mener du egentlig her? Bør man ikke egentlig prioritere å betale ned alle andre lån (forbrukslån, billån, huslån) før man i det hele tatt tenker på å betale mer på studielånet enn høyst nødvendig?
Forbrukslån og kreditt er nok de dyreste man kan ha ja. Poenget mitt er at selv om studielån har lav rente har de også lang løpetid. I forhold til beløpets størrelse betaler man svært lenge på disse lånene og avdragene er forholdsvis små. Derfor blir renten man betaler over lånets løpetid høy.

F.eks en enslig kvinne jeg kjenner har brukbar inntekt og skal kjøpe bolig. Normalt er sunn langsiktig belåning ca 2,5 ganger årsinntekten. Tjener hun 500.000 kan hun låne 1.250.000 og ha en sunn økonomi. Med 250.000 i studielån er dette redusert til 1.000.000. Skal hun fortsatt låne 1.250.000 til bolig blir det snakk om 3 ganger årsinntekten som er helt levelig men ikke om å gjøre. (Grensen for uforsvarlig er gjerne satt til ca 4 ganger inntekten, men da er man i overkant sensitiv for renter / arbeidsmarked osv og må også regne med å betale høyere rente).

Har man kjøpt bolig og etablert seg er det mye vanskeligere å forsere betalingen av lån fordi man gjerne også har høyere utgifter i tillegg. (Vedlikehold/kommunale avgifter/Eiendomsskatt osv)

Lenke til kommentar
Forbrukslån og kreditt er nok de dyreste man kan ha ja. Poenget mitt er at selv om studielån har lav rente har de også lang løpetid. I forhold til beløpets størrelse betaler man svært lenge på disse lånene og avdragene er forholdsvis små. Derfor blir renten man betaler over lånets løpetid høy.

Men ettersom at boliglån er noe de fleste av oss er nødt til å ta opp etter studier og dette som oftest har like lang løpetid som studielånet så vil det vel alltid være fornuftig å prioritere studielånet sist for hurtig nedbetaling?

Det er klart at når man skal ta opp gjeld, så er man nødt til å inkludere den gjelden man har fra før i regnestykket, men da vil vel gjeld i lånekassen være den "gunstigste" gjelden man har.

Jeg er enig i at om man har penger til overs er det ingen grunn til å la være å betale ned studielånet, men har man boliglån eller kommer til å søke om det i nær fremtid ville jeg heller spart pengene og puttet dem i boligen.

Lenke til kommentar
Har man kjøpt bolig og etablert seg er det mye vanskeligere å forsere betalingen av lån fordi man gjerne også har høyere utgifter i tillegg. (Vedlikehold/kommunale avgifter/Eiendomsskatt osv)
Poenget er at det for personer med "normal" inntekt er vanskelig å forsere studielån etter/ved kjøp av bolig, så ja - da er det litt andre regler som gjelder. Men man kan jo følge føre var prinsippet her som andre steder?

Dette begynner å dreie over i en litt annen debatt men.. I disse dager er boligkjøp mer risikofylt enn det har vært og sannsynligheten for verdifall/stagnasjon er nok mye større enn verdistigningspotensialet.

Det gjør unge mennesker med studielån på toppen vesentlig mer sårbar fordi et verdifall nokså raskt kan løfte lånebyrden over pipa. Om man betaler ned ekstra på studielånet et par år kan det også meget vel hende at boligprisene er lavere og man kan komme svært gunstig ut...

Menmen - Man VET jo ikke at boligprisene vil synke selv om mange tror det og det er i overkant sannsynlig. Og ja - jeg er klar over at man må bo i mellomtiden også. Skulle jeg summere opp hvordan jeg tenker måtte det vel være noe slik som: Ha en solid buffer og god likviditet - betal ned lån så fort som mulig uten å plage seg selv. Det er mye morsommere å leve når man er på forskudd i økonomien sin enn når man er på etterskudd. :)

Lenke til kommentar
Jeg har fått 50 000 kr litt uforutsett, og har derfor ikke noen plan for det...

joda, skattepengene er noe av skylden, men 38k er fra andre inntekter :)

så, jeg har ett lite studie-lån jeg kan sette det inn på(20 000), jeg får da igjen 30 000 som jeg kan bruke på bil-lånet.

eller, jeg kan sette 50 000 inn på bil-lånet og korte ned betalings-tiden der drastisk.

eller jeg kan spare alt.

evt kan jeg sløse bort alt i sommer, men tror ikke det er så ekstremt lurt ;)

så, hva anbefaller økonomi-ekspertene?

Kjøp nye felger for hele beløpet og selg bilen, det bør gi god avkastning med de dyre felgene

Lenke til kommentar

Om du ennå ikke har kjøpt bolig og ikke har fylt BSU-kontoen din hadde jeg brukt 15000kr på dette.

Ellers hadde jeg sørget for å ha en reserve på konto tilsvarende minst én månedslønn eller 3x dine månedlige faste kostnader.

Resten hadde jeg betalt inn på det lånet der du har høyest rente.

Lenke til kommentar
Jeg hadde dratt til banken og putta dollar 10000 dollar i madrassen. Da har du beskyttelse om oljeprisen stuper, og økonomien i Norge går til helvete.

Da hadde det vel vært bedre å hedge disse $10.000 via diverse fond, obligasjoner osv der deler hadde økt sin verdi om oljeprisen hadde stupt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...