uhuruguy Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg skal på rundtur i Europa til sommeren, og ha med meg en Nikon D80. Til turen vurderer jeg å skaffe meg en ultrazoom, og da helst med bildestabilisering. Såvidt jeg har funnet ut er det to alternativer, Nikons og Sigmas (Tamrons har vel ikke VR). Det er jo en markant prisforskjell(ca 3500 vs 5500) - noen som har såpass mye erfaring med begge at de synes det er verdt det i forhold til bilde- og byggekvalitet? Etter det jeg har lest har Sigmaen brukbar byggekvalitet, mens forskjellen mellom dem kanskje er større på bildekvalitet. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kjøp en Nikon 18-200 AFS VR, den ekstra kostnaden er det sannsynligvis verd både med tanke på optiske kvaliteter og "resale value". Nikon er også marginalt mer lyssterk og har sålangt erfaringen viser noe bedre stabilisering. Forøvrig er det ikke slik at du må være dekket fra ultravidvinkel til supertele for å fine bilder fra en ferie. For min egen del har jeg hatt flere reiser med en analog Mju m fast 35mm f2.8 som eneste kamera- og resultatene er knall. Andre ønsker fleksibilitet, jeg for min del ønsker høyeste optiske kvalitet. Lenke til kommentar
uhuruguy Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Sant nok - jeg har vurdert å bare ta med min 18-70 - men har en mistanke om at jeg kommer til å savne litt rekkevidde... Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Da kan du alternativt vurdere å ta med deg lille, billige og lette Nikon 55-200mm AF-S VR DX i stedet. Selges skitbillig brukt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Da kan du alternativt vurdere å ta med deg lille, billige og lette Nikon 55-200mm AF-S VR DX i stedet. Selges skitbillig brukt.Og er et bra objektiv, ikke minst. Lenke til kommentar
uhuruguy Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Det er definitivt fristende å bytte ut Sigma 70-300 med Nikkor 55-200 VR. Men å ta med to objektiver på backpackertur tror jeg jeg står over... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg var rundt om i Tyskland og Østerrike i neste tre uker i fjor. Hadde med 17-70mm, 70-300mm og 35mm f/2. 70-300mm brukte jeg veldig lite; faktisk kun når jeg var oppe på Ørneredet (Kehlstein). Og det hadde ikke vært et must der heller. Hvis du absolutt ikke ønsker å bytte objektiver underveis, så tror jeg du klarer deg med 18-70mm. Hvis du ikke har 17-80mm som kit idag, så ville jeg heller vurdert den nye 16-85mm m/VR. Tom Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hva med Tamron 28-300mm f/3.5-6.3? Den har VC (Vibration Compensation). Det er en som har testet den i "Digital slr photography". Siste setningen hans er "All in all, the Tamron is a cracking piece of equipment to have in your kit bag. It feels well made, zooms smoothly and delivers great results". Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hva med Tamron 28-300mm f/3.5-6.3? Den har VC (Vibration Compensation). Det er en som har testet den i "Digital slr photography". Siste setningen hans er "All in all, the Tamron is a cracking piece of equipment to have in your kit bag. It feels well made, zooms smoothly and delivers great results". Var det en reell test eller nok en av Tamron's reklamer som ser ut som en test/artikkel? Den største ulempen til objektivet er at det starter på 28mm. Jeg vil våge påstanden at områet 18-28mm er viktigere enn 200-300mm for de som kjøper denne type zoomer. Tom Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det er godt mulig det er en reklame fra Tamron ja. Det står "Advertising feature" oppe til høyre av dobbelsida. Og i introen "Professional photographer and contributor Matt Henry tries out Tamron´s latest 10.7x superzoom, the 28-300mm f/3.5-6.3 XR Di VC. April-nummeret 2008. Guide Price: 499 pund. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det er godt mulig det er en reklame fra Tamron ja. Da er det reklamen - de sleipe j**lene har forskjellige versjon av den i 3-4 av de engelske bladen, og de har de holdt på med sidne jul. Mener å ha sett en test et sted, og den var grei nok den. Men som sagt mer nyttig på FF enn crop-kamera. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå