jastroem Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei. Jeg har planer om å kjøpe en ny 40 hk motor. Hadde tenkt å kjøpe en Yamaha eller Suzuki. Men har også sett på Evinrude 40 hk. Er det noen som vet noe om disse motorene? Hvordan går en to takts Evinrude i forhold til en fire takts Yamaha / Suzuki? Jeg tenker ikke på fart og slikt, men på vibrering og støy... Hører også at en Evinrude skal være lettere å vedlikeholde. Er det store forskjeller på disse motorene? Takk Jan. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Regner med at det er Evinrude E-Tec du tenker på og kan vel si det enkelt med at det er mange fordeler med disse. For det første er det en fordel at det er en to-takter. Den er mye sterkere enn fire-takterne, men den er også langt sterkere enn andre "vanlige" to-taktere. Som du sier er de lettere å vedlikeholde, dette er fordi de har så få bevegelige deler som mulig, noe som gjør det både enkelt og billig å ta service på dem samt at det skal mer til før de går i stykker. De er også mye lettere enn fire-takterne. E-Tec motorene er vel både mer stillegående, lager mindre utslipp og bruker mindre bensin enn fire-taktsmotorene. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Men hvis det først skjer noe med motoren, er det lite du kan gjøre selv Lenke til kommentar
mjo101 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Men hvis det først skjer noe med motoren, er det lite du kan gjøre selv kan ikke akkurat gjøre så mye med 4 taktere heller alt er blitt så teknisk at det ikke går ann og skru selv lengre Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Nei, det er sant.. Men med E-tec.. det ligger litt i navnet da.. teknologi Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Nei, det er sant.. Men med E-tec.. det ligger litt i navnet da.. teknologi Nå er jo 4-takterne til Yamaha og sånt mye mer avanserte og uforståelige enn E-Tec da:P Lenke til kommentar
d0ffen_k Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 men to-takteren bråker vel myye mer en 4-takteren?? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 E-Tec motorene lager vel faktisk mindre støy enn mange av 4-takterene. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Nei, det er sant.. Men med E-tec.. det ligger litt i navnet da.. teknologi Nå er jo 4-takterne til Yamaha og sånt mye mer avanserte og uforståelige enn E-Tec da:P Nå har jeg faktisk selv operert både en e-tec 50hk og en mercury 60hk 4-t EFI (denne er ganske lik til yamaha sin, bruker samme blokk) og jeg vil si at e-tec er MYE mer komplisert inni enn mercuryen, e-tec har vel dobbelt så mye elektronikk og ledninger som mercuryen. Jeg ville helt klart gått for en 2-t DFI motor i stedet for en 4-t av disse grunnene: -Lettere, ikke så mye nå lengre men fortsatt litt. -Bråker like lite som en 4-t (litt varierende fra forskjellige motorer og modeller, men generelt er alle nye motorer i dag stille) -bruker like lite bensin som en 4-t -MYE færre deler som kan og vil gå i stykker = høyere driftsikkerhet -Genial vinterkoservering på e-tecen, du bare bruker gasshendelen på en spes. måte og den gjør hele jobben selv (til gjengjeld trenger ikke en 4-t konservering) -3 års service intervaller (til gjengjeld er denne dessverre ganske dyr) -Ingen innkjøringstid (innkjøring er drependes kjedelig ) -Og sist men ikke minst, en 2-t har sterkere bunndrag og høres 10 ganger råere ut enn 4-t som høres ut som enm symaskin. Endret 12. april 2008 av csViRuS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå