Gå til innhold

40 HK motor.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe en ny 40 hk motor. Hadde tenkt å kjøpe en Yamaha eller Suzuki. Men har også sett på Evinrude 40 hk. Er det noen som vet noe om disse motorene? Hvordan går en to takts Evinrude i forhold til en fire takts Yamaha / Suzuki?

Jeg tenker ikke på fart og slikt, men på vibrering og støy... Hører også at en Evinrude skal være lettere å vedlikeholde.

Er det store forskjeller på disse motorene?

Takk :)

Jan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er Evinrude E-Tec du tenker på og kan vel si det enkelt med at det er mange fordeler med disse. For det første er det en fordel at det er en to-takter. Den er mye sterkere enn fire-takterne, men den er også langt sterkere enn andre "vanlige" to-taktere. Som du sier er de lettere å vedlikeholde, dette er fordi de har så få bevegelige deler som mulig, noe som gjør det både enkelt og billig å ta service på dem samt at det skal mer til før de går i stykker. De er også mye lettere enn fire-takterne. E-Tec motorene er vel både mer stillegående, lager mindre utslipp og bruker mindre bensin enn fire-taktsmotorene.

Lenke til kommentar
Nei, det er sant.. Men med E-tec.. det ligger litt i navnet da.. teknologi :)

 

Nå er jo 4-takterne til Yamaha og sånt mye mer avanserte og uforståelige enn E-Tec da:P

Nå har jeg faktisk selv operert både en e-tec 50hk og en mercury 60hk 4-t EFI (denne er ganske lik til yamaha sin, bruker samme blokk) og jeg vil si at e-tec er MYE mer komplisert inni enn mercuryen, e-tec har vel dobbelt så mye elektronikk og ledninger som mercuryen.

Jeg ville helt klart gått for en 2-t DFI motor i stedet for en 4-t av disse grunnene:

-Lettere, ikke så mye nå lengre men fortsatt litt.

-Bråker like lite som en 4-t (litt varierende fra forskjellige motorer og modeller, men generelt er alle nye motorer i dag stille)

-bruker like lite bensin som en 4-t

-MYE færre deler som kan og vil gå i stykker = høyere driftsikkerhet

-Genial vinterkoservering på e-tecen, du bare bruker gasshendelen på en spes. måte og den gjør hele jobben selv (til gjengjeld trenger ikke en 4-t konservering)

-3 års service intervaller (til gjengjeld er denne dessverre ganske dyr)

-Ingen innkjøringstid (innkjøring er drependes kjedelig ;) )

-Og sist men ikke minst, en 2-t har sterkere bunndrag og høres 10 ganger råere ut enn 4-t som høres ut som enm symaskin.

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...