Gå til innhold

Bare vent til du blir 23.


GrandMa

Anbefalte innlegg

Til å begynne med åpner trådstarter en tråd hvor han klager på kvaliteten over norske skoler:

 

 

Norske ungdommer skal ha så mye meninger. Dem skal ha så mye rettigheter og med en gang dem fyller 16 år så tror dem at dem vet ALT . Jeg skal bare si det at dem vet ikke en dritt hvordan det er å leve og hvordan ting egentelig funker i samfunnet.

Jeg vil gi en stor skyld av dette til norske skoler og skolesystemet.

jeg har 3 mindre søsken som går på vgs, og jeg ser og vet at dems skoledager er fylt med mye som ikke har med studie å gjøre. Dem valser rundt, sitter på msn, kommer og går når dem vil og ja..det er rett og slett elendig. Det som fikk meg til å koke var en artikkel jeg leste i avisen om en elevgruppe fra vgs som hadde fremmed et forslag for mer elevstyrt skoledag! Det er noe av det mest latterlige jeg kom over på lenge. Vgs elever gjør som dem vil, og nå så vil dem gjøre enda mer som dem vil.

Tall viser at norske skole elever er dårlige i naturvitenskapelige fag, faktisk veldig veldig langt nede på listen. Norske høyskoler og universiteter er også minst atraktiv bland utenlanske studenter, og vi skal liksm være verdens rikeste land?!!

Vgs i dag er jo ikke en skole... barn og ungdom må strammes inn skal det læres noe. det er altfor mye lek og lær, og gruppe prosjekt og elevstyrte timer.

jeg vil trekke frem asia som en godt eksempel på skole. skoler i japan ligger i verdenstoppen når det gjelder utdanning. elevene som går der er i verdensklasse når det gjelder naturvitenskapelige fag. dem er flinkere til å studere og dem vet sjenerelt mer, og har høyere iq. på skolene der borte så er det ikke snakk om å komme og gå når dem vil. heller ikke snakk om å sagge bugsa, gå slaskete, ikke gjøre lekser, sitte på PC-en og andre ikke skole ting. det er en runn til at hele verden vet hvor japan ligger på kartet, mens kun 4,5 millioner av verdens befolkning kan peke ut norge på kartet. en del skyld må også ligge hos lærerne. jeg har hatt en hau med inkompitente tafatte lærere som aldri skulle fått lov til å lære bort noe som helst. problemet er at det er for lett å bli lærer. det stilles jo ingen krav omtrent, hvem som helst kan bli det.

nei, norske skoler er virkelig helt elendig spør du meg.

 

 

I den påfølgende tar han seg til å lire av seg meget gode gullkorn. Enjoy.

 

norske undommer TROR dem vet mye. vent til du blir 23 som meg, da tror jeg du kjønner. takk til deg.

 

jeg har allerede sagt at jeg hatet norsk og ikke var god i faget. jeg gidder ikke å sitte her å skrive et formelt tekst, som skal leses av en sensor. dessuten er rettskrivning bare teit uansett. Man leser ikke bokstav for bokstav, men leser orbilder. fjærn hvert andre bokstav i hele teksten min og hvem som helst greier å lese det fordet inv_biggrin.gif

 

altså det er ikke 1 link som sier alt det jeg har skrevet. jeg har les aviser siden jeg var 17 år. ser på nyhetene i ny og ne. hører politikere debaterer, jeg kjenner også ganske godt de 3 søskene jeg har som går på vgs...det er slik jeg har fått mine meninger fra. så jeg har ikke noe link.

 

jeg bruker sjeldent store bokstaver når jeg skriver her. rett og slett på grunn at at jeg er lat og ikke orker å trykke på shift med lillefingern samtidig som jeg trykker boksaven.

 

du ser på dette som et angrep mot deg og det er et resultat av at du tar dette personlig. det må du slutte med for da kan du ikke diskutere på et saklig nivå. men jeg har en søster som er på din alder og hver gang jeg diskuterer med henne så bare gir jeg opp, for jeg orker ikke. for at hun skal kjønne kva jeg snakker om må jeg ned på en lavere nivå der ungdommer ofteldrn er på. jeg må snakke med et helt annet retorikk o det bare fikser jeg ikke. så derfor sier jeg bare takk for meg i denne samtalen.

 

 

 

Genialt. Noen som snakket om stein i glasshus? ;)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har jo enkelte poeng i den teksten sin, men samtidig så har han rasert et par-tre glasshus. Det som er farlig med å drite i rettskrivning på forum o.l er at det kan forplante seg. Stor sjanse for at man tar med seg mye rare feil når man skal skrive noe som bør være mer eller mindre fritt for skrivefeil.

 

Sterke dylektiske symptomer i den rettskrivningen hans, selv om han driter i hvordan han skriver.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ganske frustrerende når noen slett ikke bryr seg om at andre ikke synes det er moro å lese dårlig norsk. Når man er på et offentlig forum kan man jo gjerne te seg som folk og skrive skikkelig norsk. Det er jo greit om man er dyslektiker, men her ser det jo ut som personen er DØV også, men da tror jeg han ville skyldt på det fremfor "jeg er lat". Men hva hvis alle sluttet å skrive noen ord rett - etter svært kort tid ville vi ha minst 5 forskjellige skriftspråk i Norge som knapt ville forstått hverandre. Dette går da rett og slett ikke an.

 

Dessuten er det jo rimelig latterlig at man skal skjelle ut noen for å være dårlig i noe, si at mer lekser må gjøres og ting må strammes inn, når man åpenbart ikke gidder følge noe av dette selv. Altså, det er jo greit at han sier norske elever må skjerpe seg, for det må de jo, men han kan ikke bare si sånn at videregåendeelever er sånn og sånn. Jeg kan vedde nærmest hva som helst på at vedkommende ikke var særlig aktiv på skolen selv, og nok skylder på systemet for sine egne dårlige resultater, heller enn å jobbe litt selv.

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Det er jo greit om man er dyslektiker, men her ser det jo ut som personen er DØV også,

 

På hvilket grunnlag?

 

Kan ikke se at det er relevant, å bruke døv som eksempel er som å bruke neger som eksempel.

 

«greit om man er dyslektiker, men her ser det jo ut som personen er NEGER også»

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Det er jo greit om man er dyslektiker, men her ser det jo ut som personen er DØV også,

 

På hvilket grunnlag?

 

Kan ikke se at det er relevant, å bruke døv som eksempel er som å bruke neger som eksempel.

 

«greit om man er dyslektiker, men her ser det jo ut som personen er NEGER også»

 

Vel, negre har vel ikke et naturlig anlegg for skrivefeil da... døve HØRER liksom ikke hva folk sier, så det er litt vanskeligere for dem å få med seg visse ting. Jeg vet ikke om hypotesen min egentlig ville holdt vann i det hele tatt, men jeg har en kompis som er døv, og han har feil kjønn på halvparten av substantivene når han skriver - noe jeg ikke har sett hos andre enn ham og denne trådstarteren. Selv om sistnevnte ikke var et ekstremt tilfelle skjønner du sikkert sammenligningen.

Lenke til kommentar

SondreOverby, han kompisen din kan ikke norsk. Ok, men det betyr ikke at alle døve kan ikke norsk. Jeg er døv selv og har mange hørende venner, noen av dem behersker norsk svært dårlig. Til tross at de kan ikke norsk, veit jeg godt selv at det betyr ikke at alle hørende kan ikke beherske norsk godt.

Endret av Fox
Lenke til kommentar
SondreOverby, han kompisen din kan ikke norsk. Ok, men det betyr ikke at alle døve kan ikke norsk. Jeg er døv selv og har mange hørende venner, noen av dem behersker norsk svært dårlig. Det betyr ikke at alle hørende kan ikke norsk.

 

Dette var en ekstremt vanskelig post å svare på, men poenget mitt var at kompisen min og denne personen det var snakk om, ser ut til å ha jevnt over de samme feilene, mens hørende mennesker med dårlig norsk stort sett alltid har andre typer feil. Jeg håper ikke posten min virket som jeg prøvde å påstå at døve mennesker er DUMME, jeg bare mente at det helt sikkert er vanskeligere for dem - eller dere, hvis du vil - å lære seg grammatikk på samme nivå siden stort sett all læring av språk foregår muntlig.

 

Grunnen til antakelsen min var at det eneste eksemplet på denne typen grammatikkfeil jeg har sett, bortsett fra i denne tråden, var hos min døve kompis. Det er godt mulig det var helt riv ruskende galt, men det er da ikke direkte ULOGISK heller.

Lenke til kommentar
Grunnen til antakelsen min var at det eneste eksemplet på denne typen grammatikkfeil jeg har sett, bortsett fra i denne tråden, var hos min døve kompis. Det er godt mulig det var helt riv ruskende galt, men det er da ikke direkte ULOGISK heller.

 

PM :) Nu begynner det å bli skikkelig OT i tråden :p

Lenke til kommentar

Han har jo mange gode poenger i teksten sin. Synd at han skriver litt dårlig så fokuset blir dratt bort fra temaet.

 

God gammeldags pugging og disiplin hadde nok fått opp kunnskapsnivået til dagens elever. Men det hadde jo også ført til en mye kjipere skolehverdag, og det er jo ikke akkurat så populært.

Lenke til kommentar
Han har jo mange gode poenger i teksten sin. Synd at han skriver litt dårlig så fokuset blir dratt bort fra temaet.

 

God gammeldags pugging og disiplin hadde nok fått opp kunnskapsnivået til dagens elever. Men det hadde jo også ført til en mye kjipere skolehverdag, og det er jo ikke akkurat så populært.

 

For det er jo så lite pugging...

Lenke til kommentar
altså det er ikke 1 link som sier alt det jeg har skrevet. jeg har les aviser siden jeg var 17 år. ser på nyhetene i ny og ne. hører politikere debaterer, jeg kjenner også ganske godt de 3 søskene jeg har som går på vgs...det er slik jeg har fått mine meninger fra. så jeg har ikke noe link.

 

 

Oh shit! Einsteins avkom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...