Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux er (visstnok) mer stabilt og har kindre bugs, det er lettere å oersonalisere, men ser mye værre ut (det siste var min mening). Det er et bedre serverprogram, men tenker du på å spille masse spill kan du bare glemme Linux da det bare er Ut2k3 jeg vet om som finnes på Linux, av de store spillene..

Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt på hvordan linux er men jeg har aldri prøvd det.

Er linux bedre en windows?

Hvis ja hvorfor?

Usj. Det er ikke så enkelt. Det er to helt forskjellige systemer, og hva som er best er simpelthen smak og behag. Jeg liker linux best på grunn av stabilitet, frihet og fleksibilitet, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til Windows om jeg så fikk betalt ganske store summer penger for det.

Støtter linux spill og de nyeste driverne til f.eks skjermkort?

Linux støtter en del spill natively (UT2003, Quake3, SOF og en hel haug andre jeg ikke har peiling på), og mange av de som ikke støttes natively kan kjøres gjennom wine(x) med eller uten litt tweaking. Jeg tror allikevel ikke Linux er noe godt valg for en som stort sett driver med spill og denslags.

Om linux støtter de nyeste driverne til f.eks. skjermkort er et litt "feil" spørsmål. Windows-drivere kan ikke brukes på linux, og de mange drivere utvikles nærmest uavhengig av hardwareselskapet som lager grafikkbrikken (med unntak av bl.a. nvidia). Svaret blir vel at de aller fleste skjermkort fungerer upåklagelig i linux, og direct rendering (3D) er ikke noe problem med nvidia-, ATI- eller Matrox-kort (det er i alle fall min erfaring).

Linux er (visstnok) mer stabilt og har kindre bugs, det er lettere å oersonalisere, men ser mye værre ut (det siste var min mening).

Usj, slutt! Linux er kun kjernen i systemet, og har ingen ting med hvordan det grafiske brukergrensesnittet ser ut. Det fins mange vindusbehandlere til Linux (vel, til XFree86, som ikke er begrenset til kun Linux), og de mest brukte er vel kanskje KDE, Gnome, {flux,black}box og WindowMaker. For de som lurer, se KDE-oppsettet mitt slik ut for tiden.

Bleh, det ble langt og nesten litt off topic :p Konklusjonen skulle vel egentlig være at Linux er utrolig bra til visse ting, men er ikke noe å satse på hvis man stort sett bruker maskina til spilling og/eller er godt fornøyd med Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...