ltdata Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 hei Har flere eksterne disker, men ønsker nå rask tilgang til dataen min. Hvordan fester man egentlig interne hardisker i kabinettet? Er det vanligvis festeanordninger i kabinetter for dette? Eller må jeg kjøpe noe tilbehør for å feste hardisken? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det er en stasjonaer maskin du snakker om? De flere nye maskiner kommer med skinner, hvor du fester skinnene pa harddiskene, slider de inn i sporet, fester kablene, og sa er de klar. Eller sa ma du skru disken fast i selve kabinettet sa fester du kablene og sa er de klar. (ma kanskje gjores mulig for windows a se harddisken, i diskbehandling) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Noen kabinetter har også en avtagbar "harddisk-holder" som du kan ta ut for å gjøre det enklere å komme til når du skal smette inn disken(e) og skru de fast. Om du bare åpner kabinettet ditt vil du se hvor diskene skal inn i et eget "hus" for diskene, som regel under CD/DVD-rommen og eventuelt diskettstasjonen om du har dette. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 takk. forresten den knakelyden jeg hører når maskinen jobber. Er det prosessoren eller hardisken? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Det er nok armen med lese-/skrivehodet inni harddisken som beveger seg ( ). Prosessorer er helt lydløse, men man pleier vanligvis å putte vifter på de som summer litt. Endret 10. april 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Prosessoren kan ikke lage lyd. (ingen bevegelige deler) Prosessorkjøleren derimot, lager en konstant hvinelyd/viftelyd, og det er da vifta som surrer. Hvor mye kommer helt ann på. Knirkelyder derimot, er harddisken som jobber ja. Edit: 1 minutt for sen ja. Endret 10. april 2008 av andrull Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Er det er dere mener den interne hardisken skal settes inn? Ser ut som om det er åpen plass og noen skinner under diskettstasjonen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Det der må være en av de billigste kontruksjonene jeg har sett hittil. Det virker ikke som om du har noen plass til flere interne harddisker. (første gang jeg har sett faktisk) Vanligvis så pleier det å være en form for skinner videre nedover, som den til diskettstasjonene. Men i ditt tilfelle er harddisken bare skrudd rett fast i kabienttets front. Legg merke til at det også kan gå ann å feste en harddisk i skinna under diskettstasjonen/eventuelt ta ut diskettstasjonen om det ikke blir plass. (med mindre du bruker denne noe særlig) Akkurat hvordan du får skrudd fast harddisken med fester beregnet på diskettstasjon er nok en annen sak du nesten må prøve deg frem på. Lenke til kommentar
vi3t Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 det der må være HP eller CompaQ pc =p er der jeg oftest ser så lite plass. Kjøp deg heller et nytt kabinett ^^ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Bare så det er nevnt så ligger to av fire harddisker løst i mitt kabinett uten å være festet. Har ikke opplevd noe problem enda. Going on 2 years med den ene løs Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Så lenge man ikke beveger så altfor mye på PCen så er det naturligvis ikke noe problem å ha dem løse. (har det selv på en HDD for tiden) Edit: Om du har noen slots til CD/DVD-rom, så kan man alltids kjøpe noen slike i tillegg: http://prisguide.itpro.no/product.php?product_id=67258 De festes i 5,25" slotten (De CD/DVD rom festes i) og fungerer også som støydemper for vibrasjoner. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) takk takk. Jeg har pc fra packard bell. Alt for trangt kabinett ja. Og da jeg satt inn nytt grafikk-kort måtte jeg bøye ut noe metall på baksiden av kabinettet for at kortet skulle få plass. Jeg tenker meg at nytt kabinett blir litt tungvint fordi jeg ikke er erfaren med å sette sammen en pc. Tenker først og fremst på hvordan selve hovekortet festes. Bare så det er nevnt så ligger to av fire harddisker løst i mitt kabinett uten å være festet. Har ikke opplevd noe problem enda. Jeg har vel såvidt plass til å ha noen løst i kabinettet. :!: Endret 16. april 2008 av ltdata Lenke til kommentar
ACRohan Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Et annet alternativ er å kjøpe/få tak i en "harddisk holder", i denne vil du ha mulighet til å ha begge harddiskene dine Så er det store spørsmålet: Hvordan feste denne? Har selv erfaring med dette, hadde "harddisk holder" som jeg ikke fikk festet godt, tok å festet den med strips til CD/DVD leser/brenner holderen ;D For øvrig vil jeg si at å hive ut diskettstasjonen er det enkleste, og svært få bruker det for tiden.. Endret 16. april 2008 av Arvidgp Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Du kan kjøpe et eksternt harddiskkabinett og koble til diskene med eSATA. F.eks. dette. (Har ikke prøvd det selv, men ser smart ut.) Lenke til kommentar
Peat Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Akkurat hvordan du får skrudd fast harddisken med fester beregnet på diskettstasjon er nok en annen sak du nesten må prøve deg frem på. Er det noen spesielle fester på diskettstasjonen da? Ser ut som den bare er skrudd fast med ei skrue på hver side(?) og ligger på skinner. Da kan man jo fint skru fast disken på samme måte. Kan dog hende at kanskje kablene kommer borti CPU-vifta... Men det kan du jo se ann, Itdata. Jeg ville forresten ikke gått for løsningen med disken i et eksternt disk-kabinett, inni maskina, med mindre det er god kjøling der disken skal stå. Dagens disker blir veldig varme og krever kjøling hvis de skal stå på kontinuerlig. Ellers varer dem ikke særlig lenge. Hvis disken du skal bruke er gammel går det kanskje greit uten særlig kjøling... Men noe kjøling bør man ha, og det får den hvis du fester disken rett under diskettstasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå