Deadringer Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Hei. Etter å nylig ha formater pc-en min, har jeg problemer med raidkoblingen harddiskene eller cdrommene skal stå på. Før formateringen og installasjon av Vista brukte jeg kablene fra HK til harddiskene og kablene fra pci-raid kortet til cdrommene. Men etter installasjonen av Vista fikk jeg ikke opp noen cdrom, så jeg koblet en kabel fra hk til hdd og en til cdrommen. Dette fungerte fint det, men da mangler jeg en hdd og en dvdbrenner jeg gjerne også vil bruke. Så jeg prøvde å bytte litt kabler frem og tilbake mellom disker og cdrommer uten å lykkes noe særlig. Løsningene jeg fant var enten å bruke kun en cdrom og en hdd, eller å ha den ene hdden koblet til raidkortet, samt idekablene fra hk til cdrommene. Jeg bruker selvfølgelig sistnevnte nå, men da har jeg en hdd på 160gb slengende rundt til ingen nytte. Driverne til raidkortet er installert og skal fungere riktig og raidoppsettet er det samme som jeg hadde under XP. Jeg har dessverre ikke noen stor kunnskap rundt raidoppsett, og klarer derfor ikke å finne ut av det her. Noen som kan hjelpe meg? Dette er da Raidkortet jeg bruker. Endret 9. april 2008 av Nyhus Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Er enheten IDE eller SATA. Hvis IDE - hvordan er jumpersettingene? DVD/CD kan ikke være RAID-enheter. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Jumpersettingene skal være riktig. Disken med windows er master, mens disken uten er slave. De er IDE-disker begge to. Jeg brukte jo dvdrommene som RAID-enheter før formatering og Vista-installasjonen og da gikk alt helt fint. Det står på sidene til kortet at så lenge det er IDE-enheter skal de gå overens med kortet, eller er dette forskjellig fra XP til Vista? I tillegg får jeg denne beskjeden, som viser at det er noe galt. Jeg vil tro at jeg ikke helt klarer å sette opp RAID-settet i bios, da jeg aldri har gjort dette før. Noen som kan gi meg en rask guide? Er da å sette opp to harddisker under et allerede installert OS. Begge diskene har data fra før av. Endret 10. april 2008 av Nyhus Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Ingen som kan hjelpe meg? Jeg valgte å ikke få beskjed om "diskproblemet" mer, og alt fungerer fortsatt. Men er det virkelig ingen som har peiling nok på dette? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Glem hele greia, ser ut til at jeg klarte dette selv. Har mistet en partisjon, men det får bare være. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 Hoho, brått forsvant disken igjen. Jeg trenger på ny hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå