Gå til innhold

ABIT IP35 PRO - vifter?

Cy_19

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit IP35 PRO hovedkort, og montert det i et Antec P182 kabinett.

På hovedkortet har jeg følgende: auxfan1, auxfan2, auxfan3, auxfan4, cpufan1 og sysfan1.

Cpu vifta har jeg klart å koble, men hva er tenkt koblet til auxfan-kontaktene og synfan?

Kabinettet har 3 innebygde vifter, men fra de viftene kommer det kun strømkontakter som vel må gå direkte til psu'en...? :)

Endret av Cy_19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å finne et bilde av kontaktene, men det var ikke så lett...

Ja, det er nesten identiske kontakter. Forskjellen er at de kan serie-kobles, dvs det er hann i den ene enden, og hunn på "baksiden", og ledningene kommer opp på midten. Så de kan kobles i serie..., om du forstår... :)

Lenke til kommentar
Jeg har et Abit IP35 PRO hovedkort, og montert det i et Antec P182 kabinett.

På hovedkortet har jeg følgende: auxfan1, auxfan2, auxfan3, auxfan4, cpufan1 og sysfan1.

Cpu vifta har jeg klart å koble, men hva er tenkt koblet til auxfan-kontaktene og synfan?

Kabinettet har 3 innebygde vifter, men fra de viftene kommer det kun strømkontakter som vel må gå direkte til psu'en...? :)

Aux fan står for Auxiliary som kort og greit kan oversettes til tillegg eller ekstra.

Sys fan er så som så, er vell mer system basert og du kan vell sette dit den fra chipsettet om du konverterer til aktivt.

Du kan egentlig gjøre om pluggene på kabinett viftene dine for og så koble dem til hovedkortet og få viftestyring fra BIOS'en.

Lenke til kommentar

Ok?

hvordan får man gjort om de? :-) Får de da strøm fra hovedkortet også?

Sånn ser kabinettet ut. I tillegg står det en vifte nede.

Litt dårlig bilde av pluggene, men disse 2 pluggene øverst kan ihvertfall kobles sammen...

19.jpg

Lenke til kommentar

Vell... De bruker samme kontakt som vanlig CPU vifte og henter og får spenning fra hovedkortet og kan styres derifra.

I dit tilfelle kommer det til å kreve ombygging eller utbytte av vifter om du skal ha den 3 kabelen som raporterer hastighet.

Lenke til kommentar

Ok.

Så for nåværende så er det enkleste å bare koble disse 3 viftene direkte til psu'en, og glemme aux- og sysfan kontaktene på hovedkortet?

Må få igang denne maskina nå.. har venta lenge... :D

De 2 viftene oppe har forøvrig low-medium-high bryter på utsiden av kabinettet, på vifta nede så ligger bryteren løs inne i kabinettet.

Endret av Cy_19
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...