Gå til innhold

hvor kan jeg kjøpe 5v kabinett vifte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta en 12V vifte og snu kontakten, slik at den far 5V (eller 7,5V er ikke helt sikker, men det er allikevell stille og far mer luft)

databutikker i bergen.. na som Flexi-Data er vekke, er det vel bare Datakjeden igjen. (som na har det vaerste butikksystemet ever (subjektivt selvfolgelig))

Lenke til kommentar

Jeg leter også etter dette. Noen som har noen å anbefale som er å få kjøpt i norsk nettbutikk?

Til Ståle:

Har du noe litt mer spesifikk info om hvordan man får en 12V vifte til å kjøre på 5/7V? Innebærer dette noen risiko for viften eller systemet ellers?

Lenke til kommentar

En 12V vifte bruker 12volt+jord kobling i kontakten.

Ved å bruke 5V som "jording", det vil si at man bruker 12V og 5V koblinenge istedenfor 12V og Jord. Istedenfor 12-0 = 12volt så blir det 12-5 = 7volt.

5volt = bruk 5v + jord. 5v - 0V = 5V

Om viftene takler 7volt og fortsatt gå rundt uten at man brenner motoren må bare testes ut. Hvis viftene står dønn rolig og ikke kan dyttes igang, så takler de ikke 7volt.

Samme med 5Volt konfig av kablingen.

Edit - Standard molex(drev kontakt): korrekt er at Rød=5V, gul=12v og svart=jord. - http://en.wikipedia.org/wiki/Molex

/Edit

PS, man kan også sette et potensiometer i mellom slik at man kan justere spenningen ved å vri på en bryter. Da kan man justere den % spenning man vil ha fordel på potmeter og vifte ved å justere motstanden i potmeteret. Dermed kan man f.eks kjøre 10V på viften, og 2V blir da liggende over potmeteret. Får ikke tid til å regne ut verdiene på potmeteret her og nå for å få riktig potmeter.

Edit - Korrigert info hvilke volt det er på fargekabel + lagt til spesifisering om at dette gjelder molex kontakt + lagt til link til Wikipedia.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Det jeg tenkte med den viften var å koble den til en vanlig usb kontakt, men den har bare 5v. Derfor må jeg ha en vifte som kan kjøre på bare 5v. Det beste var om det hadde vært en 5v vifte og ikke en 12v, for da er ikke hastigheten vært så lav.

Ser etter det samme jeg, trenger en vifte tilkoplet usben, ser at det har godt en stund siden posten ble innlagt, og lurte på om du har funnet et svar på problemet??

:D

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte med den viften var å koble den til en vanlig usb kontakt, men den har bare 5v. Derfor må jeg ha en vifte som kan kjøre på bare 5v. Det beste var om det hadde vært en 5v vifte og ikke en 12v, for da er ikke hastigheten vært så lav.

Ser etter det samme jeg, trenger en vifte tilkoplet usben, ser at det har godt en stund siden posten ble innlagt, og lurte på om du har funnet et svar på problemet??

:D

Hei, det har vist komet liv i en av de gamle postene mine igjen...

Jeg har dessverre ikke funnet et vifte som går på 5 volt enda...:(

Det jeg skulle bruke min vifte til var å kjøle ned en ekstern harddisk. Min løsning på problemet mitt var å putte hele harddisken inni pcen foran en vifte slik at den blir kald.

En annen ting så er mulig er å ikke bruke usb, men å bruke en slik transformator. en slik som du har under skrivebordet og gir strøm til høytalere, radio eller hva som helst annet.

Den kan du koble til en vifte og vips, der har du en fungerende vifte uten pc.

Lenke til kommentar

så flere videoer på youtube og de koplet 12v til usb'en, som bare gir 5v, mange commenta og sa at vifta går tregt, som er sant, kjøpte en selv og prøvte, men så leste jeg at en sa at man skulle seriekople 2 usb'er sammen og få 10v , og dermed få gang på vifta

hørres lokisk ut, men kommer det til og brenne/ødelegge noe i pcen? og er d "safe"?

Lenke til kommentar
så flere videoer på youtube og de koplet 12v til usb'en, som bare gir 5v, mange commenta og sa at vifta går tregt, som er sant, kjøpte en selv og prøvte, men så leste jeg at en sa at man skulle seriekople 2 usb'er sammen og få 10v , og dermed få gang på vifta

hørres lokisk ut, men kommer det til og brenne/ødelegge noe i pcen? og er d "safe"?

problemet med å koble viften til usb porten er at det går ufattelig tregt, hvis den går i det hele tatt. jeg ville absolutt ikke prøvd å seriekoble to usb kontakter. da kan pcen kortslutte. (hvis du tar + (på den første kontakten) til - (på den andre kontakten).)

Hvorfor kan ikke bare bruke en sånn:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=35483301

det var noe slikt jeg mente i en tidligere post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...