Gå til innhold

Den store Dota tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Holder på wraith bands.. du får jo boosta int uansett... så boots så energy booster... da har du ca 600 mana eller mere kommer ann på lvl!

Tiny er en helt som er avhengig av at han har mana, så du burde egentlig gå null siden de gir mest mana. Wraithbands er mest til agi helter som trenger mer dmg o.l.

Lenke til kommentar

Han er ikke bare avhengig av mana...må ha en god del agi å..siden når han tar grow blir attackedspeeden mindre og mindre.. etter avalanche og toss så har dem jo igjen noe hp (kommer ann på lvl og hero) så er det nokså fint med 240+dmg(kommer ann på om du har lvla grow til lvl 3) og attackspeed: Very fast :p

Dessuten kan du kjøpe bottle, eller spare til arcane ring som da gir bra med mana sistnevnte er da best!

Og det kommer ann på kordan du bruker Tiny da..Selv tar jeg wraith bands og så arcane ring..

Lenke til kommentar

For å bli moderat god i DotA:AS blir du nødt til å spille -rd eller -ar games.

Å gå en hero konsekvent hele tiden er ikke noe du tjener på i lengden.

Du finner også fler... "normale" folk i -rd/-ar nordic games.

Nå har jeg spillt både DotA og DotA:AS siden TFT kom og et par enkle tips for nybegynnere er som nevnt:

Hotkeys: Kan du ikke hotkeys er du veislakt, så enkelt er det. A=attack S=stop H=Hold Position, skill hotkeys varierer, lær dem fort...

Last hitting: Ved å holde inne ALT, eller evt jukse seg til permanente healthbars på creeps, følger du med på hvilke creeps som har lite nok hp til at du kan drepe dem med ett slag.

Denying: Last hitting av egne mobs/tårn for å hindre motstander i å få gull/xp

Kylling/Courier er et must om du ikke spiller i på et lag med kamerater hvor dere deler på en flying evt.

Som en ekstremt generell kjøpsguide for earlygame kan du tenke på at de fleste heroes har mest bruk for HP og regen i starten. Noe av det vanligste er å gå inntil 2 bracers på de fleste heroes uansett hva main attr. er hvis man er usikker på buyorder. Evt. starter man med en Ring of Health om man allerede er str med stort hp pool. Boots og enkle t1/t2 recipies mot slutten av early game. Osv osv.

Som med alt i dota er det unntak, det fins myriader av forskjellige builds for de fleste heroes. Den eneste måten å komme fram til en god buyorder og skillup rekkefølge er å prøve seg fram, og helst i -ar/-rd games.

-EM: -em games er så absolutt IKKE å anbefale, -em forandrer hele spillmekanikken i dota:as, heroes som vanligvis blir slaktet for fote i normale games dominerer, eksempelvis Strygwyr, i et -ar game hvor de fleste vet hva de driver med vil strygwyr vanligvis bli dominert fra ende til annen mid/lategame.

Gull er altfor lett tilgjengelig, last hitting og denying blir bortimot meningsløst.

Kort og godt, -em er for de som aldri før har sett dota, etter en 3-4 games bør du aldri spille den game moden igjen.

Ganking: Ganking er IKKE at du springer rundt som en villmann og forsøker å drepe andre heros for å få solo kills, en gank er et samarbeids prosjekt. Bruk av pings (ALT+G) og chat for å planlegge hvem og hvor er vanlig. Etterhvert som du blir bedre og kjenner dine og andres hero skills bedre og begynner å bli dreven i ganking vil du kunne kjøre ganks på bare en ping når du ser en fordelaktig situasjon (motstander langt inn på deres side av en lane alene etc.). Dette krever jo selvfølgelig at andre er "med".

"Gank Radar": Etterhvert som du spiller vil du begynner å få en "feeling" for når en gank kommer, å være oppmerksom på minimap og hvor motstanderen er til enhver tid er en viktig del av dette (et tips, sett "ally coloring" ALT+A slik at fiender blir røde og friendlies blir lyseblå på minimap). Generellt kan man si at hvis 1 eller flere heroes plutselig blir borte fra minimap uten grunn (som f.eks fountain trip for regen eller lignende) er det muffens på gang.

Anti-Gank: Hvis du forstår det er ugler i mosen og lagkameratene dine er raske nok kan du snu en gank til å bli en anti-gank, dere venter til de angriper, så angriper dere.

For å bli god er Buyorder, last hitting, denying og forståelse av early/mid/late game, ganking/anti-gank/"gank radar" et must. For å bli virkelig god er det å kjenne egenskapene til de fleste heroes nøkkelen, hva gjør de? Hvor mye mana koster de? Hvor lang er cooldown? Hvilke counters fins? Eneste måten å bli bedre på er å spille :)

Endret av Saggy
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar:)

Sånn easymode. Er det når man skriver "apem" på starten?

isåfall er det det jeg har spilt mest.

skal få med de andre på -ar etc.

Bare å fortsette å diskutere, lærerikt for oss noobs, men hvis dere bruker mange forkortelser så hadde det vært fint og si hva de betyr :)

Lenke til kommentar

Her er en grei, om litt utdatert liste over de forskjellige game mode's du kan bruke i dota.

Det har kommet en viktig ny mode for kort tid siden som er blitt en ny favoritt for mange veteraner: -sd

SD står for "Single Draft"

Når matchen begynner etter å ha tastet inn -sd vil du få opp 3 alternativer i skrift, du blir da nødt til å åpne chatten og taste inn "-pick 1/2/3" alt ettersom. Du vil alltid få valget mellom 1 str hero, 1 agi og 1 int.

Modes består (med unntak av -wtf og -lives xx) alltid av 2 bokstaver og kan kombineres i en tekst string i tilfeldig rekkefølge så lenge de ikke ødelegger for hverandre.

Med andre ord, -apem er "-All Pick Easy Mode" satt sammen i en string.

Grunnen til at jeg ikke la inn -sd som et godt alternativ på den første posten er av den grunn at du kun får navn på heroes, altså, Bloodseeker blir Strygwyr, Lightning Revenant blir Razor osv. I tillegg er det å velge counter heroes en enda viktigere del av -sd enn -rd.

Kort sagt bør du være komfortabel med de fleste heroes OG ha kunnskap om hva som fungerer i teams og som counters noe som blir litt avansert for ferskinger.

Endret av Saggy
Lenke til kommentar

Kaller meg NitriusX på bnet, om noen har lyst til å spille med en nybegynner :p Spilte noen par runder igår, og må jammen si at folk på bnet ikke akkurat er hyggelige, om du gjør noe feil eller når de forstår at du ikke er "pro" så får du slengt alle mulig kommentarer i trynet.

Lenke til kommentar
Kaller meg NitriusX på bnet, om noen har lyst til å spille med en nybegynner :p Spilte noen par runder igår, og må jammen si at folk på bnet ikke akkurat er hyggelige, om du gjør noe feil eller når de forstår at du ikke er "pro" så får du slengt alle mulig kommentarer i trynet.

Samme med meg når jeg begynnte...

" Omfg, feeder pls leave " Denne kommentaren kommer nesten uansett.. viss du dør tidlig.!

Heldigvis er jeg ikke så dårlig lengere :ph34r:

Lenke til kommentar

Ingen herifra som kunne tenkt seg å prøvd å få satt sammen et game med norske? og kanskje fått til noe litt mer ordentlig lag spilling?

Hadde et game istad, sdem, hvor en fikk en hero kalt Balanar tror jeg, og for meg virket denne heroes veldig "overpowered" han eide laget mitt noe sjukt værtfall, noen som har noe å si om denne heroen? er den kjent for å være en hero-killer eller lignende?

Lenke til kommentar
Hadde et game istad, sdem, hvor en fikk en hero kalt Balanar tror jeg, og for meg virket denne heroes veldig "overpowered" han eide laget mitt noe sjukt værtfall, noen som har noe å si om denne heroen? er den kjent for å være en hero-killer eller lignende?

Balanar ja...

Han er farlig om natta, spesielt første natta. Han er ikke overpowered, DotA er veldig balansert. Når du spiller mot ham, bør du unngå å gi ham en god start. Følg med på minimapen, når den første natta kommer må du se om han forsvinner eller fortsetter å lane. Skulle han forsvinne prøver han sansyneligvis å ambushe heros med lav HP med sin hurtighet og kraftige nuke som også slower om natta. Spill defansivt, hold deg nær tårnet og sørg for at du har nesten full HP med mindre du er en strengthero med godt over 1000HP. Overlever du til sola kommer kan du puste ut og forberede deg til den neste natta. Da har man mest sansynelig endel mer HP så hans Void ikke tar 1/3 av helsa di...

Om dagen da han er sårbar bør du gjerne få med deg noen lagkamerater på å ganke han. Men husk at ultimaten hans lager natt en stund: Nok til å ta en av dere og/eller stikke av.

Personlig ser jeg på Balanar som en sinnsyk god earlygamer, men også en potensiell lategamer om han får farmet nok. Itembuilden er med på å avgjøre. Skulle han skaffe Power Threds og SnY vil han være kraftfull i starten, men jeg ser mange Balanar på dette gearet som blir slaktet lategame.

De gangene jeg spiller ham tar jeg mest kills lategame. Da bruker jeg vanligvis Boots of Travel, Satanic, Heart, Assault og dmg itemes. Dette gearet trenger en del farming og da tar jeg med vanligvis ikke tid til å surre rundt på mapet den første natta og risikere enten suksess eller død, som fører til tap av experience og gull.

Kan vel avslutte posten med en beskrivelse på helten Balanar the Night Stalker.

Skills max lvl

Void - 335 dmg | slower for 4 sec om natta (single target) -- 8 sec CD

Crippling Fear - 40% miss chance + silence i 8 sec (single target) | 10% miss + silence i 3 sec om dagen -- 12 sec CD

Hunter in the Night (Passiv) - 35% movement speed, 75% attack speed om natta | Ingen effekt om dagen

Darkness (Ultimate) - Gjør dag om til natt/forlenger natten med 80 sec -- 150 sec CD

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Registrer dere på dota-allstars.com og lesleslesles: http://forums.dota-allstars.com/index.php?showtopic=33844

Hjalp meg med å få en forståelse for de fleste heroes i løpet av kort tid. Har spilt ganske jevnt i 9 måneder eller noe nå, og er godt over gjennomsnittet for pubs.

Ellers må dere sende meg melding her på forumet om dere planlegger å rake sammen folk herfra for litt moro på battle.net. (Jeg har sluttet å ta vanlige pubs alvorlig i det hele tatt. Det er så mange leavere og tapere at jeg kun tar spill på dota-league.com seriøst.)

Lenke til kommentar
Registrer dere på dota-allstars.com og lesleslesles: http://forums.dota-allstars.com/index.php?showtopic=33844

Hjalp meg med å få en forståelse for de fleste heroes i løpet av kort tid. Har spilt ganske jevnt i 9 måneder eller noe nå, og er godt over gjennomsnittet for pubs.

Ellers må dere sende meg melding her på forumet om dere planlegger å rake sammen folk herfra for litt moro på battle.net. (Jeg har sluttet å ta vanlige pubs alvorlig i det hele tatt. Det er så mange leavere og tapere at jeg kun tar spill på dota-league.com seriøst.)

Vær på IRC folkens

www.mirc.com

#dota.no

#warcraft3.no

Der kan dere spille med folk fra norge, dannmark og sverige. erfaringen til disse er ganske bra, og dere vil få høre litt whine om dere er nye ( jeg er også ny så jeg vet om alt av dette ;D ) men ikke la dere affisere.. spill og ha det moro.. og LÆR ! =)

Endret av Yaeger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...