Gå til innhold

Den store Dota tråden

Anbefalte innlegg

Hei jeg har akkurat begynt å spille Dota.

Dota er altså et Warcraft 3 mod som de fleste kjenner til.

Jeg er ganske amatør så jeg tenkte jeg kunne lage denne tråden så vi kan tipse hverandre og dele kunnskap.

Jeg har både søkt og spurt etter en slik tråd.

Så mitt første spørsmål for å dra igang litt er, hvordan burde man starte på førsten. Kjøpe masse småting og så gå i kamp eller spare opp?

Kan legge til noe mer, hva er best for å komme fort opp i lvl. noen secret tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp HP-regen i starten. Vær defansiv og last-hit både dine egne creeps og fiendlige creeps.

Følg med på minimap. Viss det mangler motstandere i andre lanes, vurder å back litt. Vis manners, ikkje stjel neutral creeps og hero kills. skriv meir seinare... :)

Lenke til kommentar
derfor du MÅ lære deg hotkeys, trykk a etterfulgt av et museklikk på en på ditt lag som tåler 1slag.. har et eget tårn under 90hp, drep det..

Mener du at hvis vi har ett eget tårn på laget som har 90HP, at vi skal ødelegge det?

Lenke til kommentar

En nybegynnervennlig helt vil jeg si er Silent Assassin. Ultimaten er å være usynlig, og han er svært imba med bra nok gear. Unngå SA hvis de har mange strength helter (Sven, Huskar, Centaur Warchied o.l). Hvis motstanderne går mye inteligence helter, kan det anbefales, ettersom de belager seg mye på spells, som SA kan stoppe med Smoke Screen.

Som sagt er det lurt å last hitte, og denie. Hold nede alt knappen hele tiden for å se hvor mye helse et creep har. Når et creep begynner å få rød helse kan du begynne å angripe. Hvis du klarer å time det godt nok, får du inn det angrepet som dreper det. Det går mye på feelingen - som du får etterhvert - ingen er mestre med en gang.

En regel med tårn; er at når et tårn på din side er på 10% av maks helse, kan du begynne å slå på det.

En god modus å starte på er apem, hvor em står for easy mode. Du tjener mer penger, og tårnene tåler mindre. Det er greit å starte der for å få inn de grunnleggende teknikkene.

Og husk, det er et lagspill, ikke tro du kan vinne helt alene. Så gå sammen med laget ditt, og overrask fienden din så mye som mulig.

derfor du MÅ lære deg hotkeys, trykk a etterfulgt av et museklikk på en på ditt lag som tåler 1slag.. har et eget tårn under 90hp, drep det..

Mener du at hvis vi har ett eget tårn på laget som har 90HP, at vi skal ødelegge det?

Jepp, da får ikke motstanderen din penger for at tårnet ble ødelagt. Samme gjelder ved creeps, som du også får experience fra.

Lenke til kommentar

Det finnes også programmer du kan bruke som viser alle health bars uten at du behøver å holde inne alt, dette er noe du kan søke opp på google. Ellers kan det være lettest å øve på last-hitting med en strenght hero, da de har en mye høyere base-dmg i starten. Du skal ha ganske god feel for å last-hitte med heroes med 40-50 dmg i forhold til heroes med 70-80. Strenght/melee heroes har som regel veldig høy base dmg. Noe man også må legge merke til er selve attack-animasjonen. Skaden kommer gjerne ikke før animasjonen er over, så da må man time det inn. Samme med range, veldig mange heroes gjør ikke skade før skuddet kommer fram, så der kreves det mye timing.

Ang items er det veldig avhengig av hvilken hero-type man spiller, men en ring of regeneration eller to, eller eventuelt en ring of regeneration og en sobi mask er aldri feil. For melee heroes kan det være lurt å kjøpe en sobi mask og en ring of protection +2, da man får en aura som gir 0.65mana per sekund og 2 armor til alle. Int-heroes derimot vil få en mye bedre nytte av bare sobi-masken rett og slett fordi de har såpass god mana regen fra før av, at 50% increasen vil telle mere for dem.

Dette er bare en liten del, kan sikkert skrive noe mere senere.

Lenke til kommentar

Det kan være vanskelig å starte med DOTA siden fanbasen er den værste jeg har møtt på i ett spill, anbefaler deg å spare deg for idiotene og la være å spille det.

MEN visst du insisterer så kan du jo først øve på AI kartene.

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar
Hvem her spiller DOTA? :)

mitt nick er andre_goaaal, kanskje vi kan spille sammen? :)

Grimsbo, begrunn? Jeg har truffet mange kule spillere gjennom DOTA.

Da er du veldig heldig. dessverre er de kule spillerne i fåtall.

Det er ikke noe problem å spille DOTA med kompiser. Det er morsomt. Men når du er nybegynner og går online. Ja, da er det en annen sak. Til og med folk som joiner nybegynner maps blir skjelt ut for å "feede" eller å være "noobs", ect. Dette kommer av at en vanlig DOTA match varer i en time, denne timen, for noen, MÅ gå til å vinne denne DOTA matchen.

Mange av de som spiller DOTA, skjønner ikke at det bare er ett spill.

Lenke til kommentar

Har og litt av same erfaring som grimsbo med spelare på battle net. Det virker som noken synts det kjekkaste dei veit er å klage på andre spelare, men ende opp med å ikkje gjer det so bra alikavel.

Spelar mest sdem (single draft easy mode) på nordic only servers. Nick: Asking.

Spelar alltid på 5vs5 servera, so i starten booster eg opp main attributten min med 2 Bracer, Wraith Band eller Null Talisman avhengig av kva hero eg har.

Der etter sparar eg til Power Treads, og so blir det ein del variering. 2 greie items er Yasha (agi item) og Sange (str item), som ikkje kostar so mykje.

http://www.dota-allstars.com/items

og

http://www.dota-allstars.com/heroes

2 greie sider sider som du kan lære ein del frå :)

Lenke til kommentar

S/Y er et elendig item, for omtrent alle heroes. Dyrt, lite utbytte og relativt dårlig orb - dessverre. Det jeg synes er rart er at såpass mange bruker dem :s

Ang modes, så spiller jeg konsekvent ikke em, da det ødelegger balansen i spillet til de grader ang. lategame/midgame/earlygame heroes (favoriserer lategameheroes til de grader, altså). All nordic -RD er nok favoritten, men bør være 5v5 og med spillere som har en viss peiling på hero-sammensetning og teambuild. SD er også blitt en instant klassiker sammen med AR, men er litt mere lotto da laget har større sjangs på herowin enn i for eksempel RD.

Forkortelser med forklaring.

RD - Random Draft, hvert lag har en samlet heropool å velge ifra. Velgingen foregår ved at et lag starter med en hero, så andre laget velger to, som dette; 1-2-2-2-2-1.

SD - Single Draft, her får hver spiller 3 random heroes å velge ifra, og velger en av dem.

AR - All Random, alle får forskjellige helter basert på hele hero-poolen, en viss sjangse for herowin.

Herowin, et lag har fått en mye bedre sammensetning av heros, og vinner pga dette. Et eksempel kan være at det ene laget får 4-5 herokillers (heroes med mye burst-dmg/dmg-spells) mens det andre får 4-5 supportheroes/farmheroes (heroes som har f.eks stuns/buffs/aura men lite skade selv/heroes som er veldig god på å drepe creeps men ikke heroes).

Edit: Leif

Endret av Bertram2k
Lenke til kommentar

Tiny er jo imba da :)

Spiller med han hele tiden..

Siden han tar veldig mye damage tilsammen med "avalanche (300 lvl4)"

og Toss (300 + projectilen=den du kaster tar 20% av 300damage + når du lvler ultien ( Grow) til lvl 3 så tar du ca 300 damage + 190 damage me toss :) Som da er veldig bra :)

Første du gjør med Tiny er 2 wraith bands og power treads, soulbooster og perservance = bloodstone, så hyperstone! Og chainmail, eller noe som booster armor da !

Lenke til kommentar
Tiny er jo imba da :)

Spiller med han hele tiden..

Siden han tar veldig mye damage tilsammen med "avalanche (300 lvl4)"

og Toss (300 + projectilen=den du kaster tar 20% av 300damage + når du lvler ultien ( Grow) til lvl 3 så tar du ca 300 damage + 190 damage me toss :) Som da er veldig bra :)

Første du gjør med Tiny er 2 wraith bands og power treads, soulbooster og perservance = bloodstone, så hyperstone! Og chainmail, eller noe som booster armor da !

Wraith bands på tiny blir feil, burde kjøpe 2x null talisman i starten, siden han avhenger enormt av int for å kunne bruke toss og stun så ofte som mulig. Man burde også kjøpe en bottle, videre går man Boots of Travel og AC. I gamle versjoner var det bra med en tp dagger, men etter nyere nerfs er det vel kun et fåtall helter som har bruk for den..

Men, spiller dota på garena. det som ødelegger litt er at 5on5 games nesten aldri blir fullført uten at noen leaver. Foretrekker helter som potm,nevermore,qop,zeus,lion,tormented soul, lina, necrolyte, warlock og nerubian assassin. Liker ikke strenght helter.

Endret av egr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...