johncl Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Jeg har over lengre tid hatt USB porter som ramler ut plutselig (hele hub'er ramler ut, interne porter også), og som oftest virket det å være varme-relatert. Dvs, jeg speedet opp CPU viften på full guffe og åpnet kabinettet og så kom USB portene opp igjen (rediscovered i windows). Men her forleden så trynet disk skriving på begge harddiskene mine, OS ble korrupt og jeg var ikke i stand til å reinstallere igjen. Det virket som om diskcontrolleren på hovedkortet hadde tatt kvelden. Dette var ikke varmerelatert heller for etter en lang pause for å forsikre at alt var kaldt så fungerte det fremdeles ikke. Diskene var det heller ikke noe galt med for de fungerte fint å lese og skrive til fra en annen maskin. Det jeg lurer på nå er om det er 500 watts MIST PSU'en min som kanskje gir litt for høy volt på diverse rails. Når jeg åpnet bios og så på status der så leser jeg av følgende verdier: VCORE = 1.408 3.3 V = 3.408 5 V = 5.324 12 V = 12.302 I følge ATX standarden skal avviket være maks +/- 5% og i følge mine verdier så er 5 volten over dette. Er det mulig at denne litt for høye volt'en kan ha sakte grillet chipsettet på hovedkortet? PSUen er kjøpt på Microplex for et par år siden. Og har kjørt i systemet mitt siden da. USB trøbbelet begynt ca et halvt år etter dette, og så knelte hele disk controller (ligger vel i chipsettet?) her for et par uker siden. Maskinen booter ellers fint og ingenting virker korrupt. Bare disk access som feiler alltid (både på SATA og PATA kanaler) og ender med corrupt writes. Den klarer ikke engang å kopiere over WinXP install filene på harddisken selv etter en clean format. (Og install CDen fungerer fint å kopiere/verify på annen maskin). Har bestilt nytt hk/cpu/minne for å bygge en ny maskin, og planen var å bruke denne 500w MIST PSUen der, men har ikke særlig lyst til det hvis det neste kortet også blir grillet. Endret 9. april 2008 av johncl Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Man kan ikke ta de verdiene som vises så veldig nøyaktig, selv om de vises med mange siffre. Selve målekretsen er ganske billig. Eneste måten å måle nøyaktig er å bruke et godt multimeter. Og selv det kan egentlig ikke gi noen visshet om at PSU er helt i orden, da det bare viser statiske verdier. Det kan (i teorien) være dynamiske forløp som man må ha mer avanserte måleinstrumenter for å se. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Som Hårek sier, det som du leser av i BIOS/programvare er ikkje 100% pålitelig. Eg har liten tro på at det er noe galt med MIST'en din. Det er nok heller komponenter på hovedkortet som har lidd en naturlig død. Lenke til kommentar
Houd.ini Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg opplevde lignende problemer med et kort med Uli-chipset, der USB-portene rett og slett falt ut, det viste seg at sørbrua ble for varm. Med litt bedre luftflyt hjalp det på. En kompis av meg opplevde også noe lignende med en Shuttle med Nvidia-chipset, hovedkortet døde etter å ha hatt USB-problemer en stund. Tør jeg gjette på at hovedkortet hadde chipset fra Nvidia eller Uli (som ble kjøpt opp av Nvidia...)? Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Å faen, da tror jeg mitt HK synger på site verset... bra jeg skal oppgradere snart da Lenke til kommentar
johncl Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Takker for svar. Det slo meg at kanskje det var minnebrikkene som var problemet, og jovisst, tok jeg ut den ene minnebrikken så fungerte den fint (men på halv speed da). Når jeg så byttet den med den andre jeg tok ut så feilet det. Det kan virke som den ene Kingston brikken min har tatt kvelden... Jaja, minne er jo ikke så dyrt, selv om jeg må kjøpe et nytt matchende par... Men nå er spørsmålet om jeg skal stoppe bestillingen min på et nytt Asus HK, E8500 3.16 GHz Dual-Core, 2 GB 1333 MHz minne og et Antec P182 kabinett. Min gode gamle P4 3 GHz er kanskje moden for en liten oppgradering, selv om den har vært en trofast traver... kanskje jeg kan finne en ny eier for den. Har jo nok komponenter til å bygge en helt grei maskin (et 6600gt kort og en 350w Forton Source PSU). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå