Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan løse en V8'er som står fast uten å demontere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en V8'er som står fast her, har prøvd å ha bittelitt totaktsolje ned i sylindrene, uten nytte.

 

Har også prøvd å skru og rykke på reimhjulet med en skralle, uten nytte. Pluggene er også tatt ut.

 

Har også satt den i sistegir og prøvd å gynge den både fremover og bakover, men den sklir bare, uten at motoren går rundt i det hele tatt.

 

 

Er det noe man kan gjøre for å få bukt med dette uten å måtte demontere den helt nå?

 

Er det egentlig noe lurt å slite den i gang, som ved å trille den fremover og så slippe clutchen rett ut?

 

Fikk et råd av en kar til å fylle den stappfull med olje, slik at oljen kommer opp i veiva, men er dette noe som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal la den gå en liten stund for først å se om den er noe å overhale, før jeg evt bestiller ny motor.

 

Men åpnes og overhales skal den uansett, bare ikke nå, er flere måneder før jeg får den inn i garasjen :(

 

Uansett, fikk et råd om å helle COLA nedi sylindrene, men er ikke dette et max-mekker råd? Cola er jo fullt i sukker som vil klistre seg til når motoren blir varm vel?

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar

Det er vanlig å bruke diesel og parafin. Cola er vannbasert og vil ikke trenge ned mellom stempel og sylidervegg noe særlig siden det der ofte er et belegg av olje. Totaktsolje kan du også glemme mener jeg, siden den er noe tyktflytende.

 

Det er ikke i veivlagrene en motor sitter fast, det er mellom stempel og sylindervegg. Det er ikke vettu og tvinge den rundt ved å dra den i gang. Du bør prøve å komme til med en latmannsarm på reimskiva og når du får den til å løsne litt, må du flytte den frem og tilbake.

 

Å fylle den full i olje vil bare føre til at den lekker ut og du vil få en massiv rengjøringsjobb.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Spray rikelig med rustløser i alle sylindrene. gå samme 3-4 stykker. 1 setter press på akslen ved å vri men de andre dunker forsiktig med nylon hammer på stemplene via 10mm bronse stenger. Etter motoren har løsnet så heller du i Redex som får stå og virke noen timer. Har gjort dette selv på motorer og de er helt ok. :thumbup:

Lenke til kommentar

Sett den i gir og dra den over gårsplassen med en traktor e.l

Røsk til skikkelig.. Er vel ikke helt pent med tanke på stempelringene hvis det er der det sitter.

 

Sånn ordentelig burde du vel kanskje få løsna med en latmann og vrikka det fram og tilbake helt til det slipper skikkelig.. Sett på et 5m langt stålrør på latmannen så bør det slippe. Da får du kraft ut av hel****..

Fyll opp sylindrene med kjemiske greier og la det stå et par dager først..

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg prøver mer nå, kan umulig være godt å slite motoren i gang vel?

 

Fann frem den største skralla i TengTools skapet, som er ca. en halv meter lang, og la hele min vekt på, men ikke fanken om det gikk.

 

Tror bare jeg gir meg nå før jeg ødelegger noe ;)

 

 

Men takk for rådene allikevel, har hatt rustløser nedi sylindrene nå.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke jeg prøver mer nå, kan umulig være godt å slite motoren i gang vel?

 

Fann frem den største skralla i TengTools skapet, som er ca. en halv meter lang, og la hele min vekt på, men ikke fanken om det gikk.

 

Tror bare jeg gir meg nå før jeg ødelegger noe ;)

 

 

Men takk for rådene allikevel, har hatt rustløser nedi sylindrene nå.

 

Du MÅ dunke på hvert stempel for å få litt bevegelse. Holder du presset på veivakselen med en skralle og dunker på stemplene så vil det løsne plutselig.-Har gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt diesel i sylinderene minst et døgn før jeg hadde prøvd å løsne motoren.

Ikke det at jeg helt forstår hvorfor du ikke vil åpne motoren ? Det er ikke akkurat som den kan bli stort verre enn det den allerede er.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar

du vil se om motoren er noe å ha men du vil ikke åpne den for å sjekke tilstand på slitedeler? noe jeg ser på som litt rart.

du sier du ikke har mulighet til å åpne den, der vel ikke så mye jobb å skru av topplokk for en kikk?

 

personlig vil jeg si at ved å kjøpe en bil med motor som står fast(rustet?) må du påregne å skru motor i biter vis du har tenkt å bruke den OG den skal være holdbar.

 

hadde jeg vært deg hadde jeg gjort e nav to ting. 1. kjøp en ny motor og hiv den gamle når du bytter. 2. du bestemmer deg for å ta ut motor og overhale. hvor mye du vil overhale / grundig du vil være er jo opp til deg. personlig ville jeg tatt alt.

Lenke til kommentar

Da er den fullt med diesel, så får bare la det stå sånn til verktøysettet er her.

 

Hva er det som er så vanskelig å forstå med at jeg ikke har mulighet til å demontere å sjekke akkurat nå da? Har et verktøyskap som er på vei...

 

Kommer IKKE til å kaste motoren uansett, skal overhales, men vurderer allikevel ny motor, for så å sette denne til side :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...