Gå til innhold

Førstegangskjøper av speilrefleks. Handle i USA

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny her på forumet. Skal til USA om 2 uker, og har undersøkt litt på prisnivået" over there" kontra her hjemme, og oppdaget raskt at prisen var ca halvparten. Som sagt i topic, så blir dette det første speilrefleks kameraet jeg kjøper. Ønsker å kjøpe kamera og linser til totalt ca 10.000 kr (ca 5.000 i Miami). Liker å ta bilder, men er ikke noe dyktig enda. Men håper å bli det.

Spm 1 Hvilke kamera er aktuelle for meg?

Spm 2 Ønsker en "vanlig" linse og en god zoom-linse. Hvordan blir zoom målt?? i mm?? Og hvor mange mm (hvis det er det det heter) må en god zoom-linse ha?

Spm 3 Er det ulemper ved å handle i butikk i USA?? Garantien er vel verdensomspennende??

På forhånd takk!

Xtreme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei...

1) I tilfeldig rekkefølge:

-Canon 400D, 450D, 30D, 40D

-Nikon D40x, D60, D80, D200

-Olympus (Kan ikke modellene så noen andre får kommentere det)

-Pentax K200D, K10D og kanskje K20D (blir kanskje litt i dyreste laget)

-Sony A200, A300, A350(?), tror A700 blir for dyr igjen.

-Samsung GX-10, GX-20 (Hum, er det det de heter ? Ser feil ut når jeg skriver det)

2)

Zoom er et forholdstall mellom største brennvidde i mm (mest tele) og minste brennvidde i mm (størst vidvinkel). Det heter seg at man helst ikke skal overskride en zoomfaktor på 3x, dette da man må inngå større og større kompromisser i konstruksjonen (optisk sett) for å oppnå dette. Men det blir laget superzoomer (10x o.l.), og mange liker de pga allsidigheten, og at man slipper og bytte objektiv (typisk ferieobjektiv).

Det du egentlig er ute etter er en normalzoom som strekker seg fra 16/17/18mm->50/55mm. Disse objektivene har en helt grei vidvinkel, og liten til moderat tele. For de aller fleste dekker et slikt objektiv de mest brukte brennviddene (som da sier noe om hvor lite/mye/nærmt/fjernt motivet ser ut, større tall bringer motivet nærmere dog med et trangere utsnitt, mindre tall tar med seg mer på bildet (større utsnitt).

3)

Ja, det er ulemper ved å handle i USA. Garantien du får der er gjeldene for ETT (som oftest)år, mot 5 års reklamasjonsrett i Norge. Videre er det langt fra gitt at du har verdensomspennende garanti. Dette varierer fra produsent til produsent.

Typisk blir det anbefalt at man kjøper kamerahuset i Norge og dermed får 5 års reklamasjonsrett, da det inneholder mye elektronikk og finmekanikk og det er dermed større fare for feil på produktet. Kamerahus er det heller ikke så alt for mye å spare på heller ved kjøp i utlandet, hvertfall når man tar med moms i beregningen (noe som du ikke trenger å tenke på). Objektiver derimot er det mindre som går galt med, hvertfall orginaloptikk, det er også ofte mer å spare på det, spesielt når man kommer til de litt dyrere objektivene.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ikke stor sak men sjekk at laderen støtter også våres spenning og

kjøp deg en slik dings som dette:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4830...apter_Plug.html

Hvis den bruker vanlige AA batterier så er ikke dette noe å tenke på.

Men jeg er ikke helt enig at det er alltid 50% pris i USA.

På endel kamera er det mere rundt 60-80%, og da er jeg ikke sikker det

er verdt det.

Hvis du ikke skulle få reparert ting på garanti her i landet så kan du

sende det tilbake til USA men da må du betale frakt selv pluss alt styret med

Tollvesenet. Du må skaffe deg noe slags godkjenning/bevis på at dette er ikke

nytt utstyr slik at du må betale moms ennå en gang.

Sjekk endel priser her i Norge før du reiser og når du kommer over sjekk hva

du kan få det for der. Slå til hvis tilbudet er virkelig bra.

Lenke til kommentar

Hei, jeg sjekket en del før usa-tur tidligere i vinter, og det er helt klart en del å spare på å kjøpe i statene. Spesielt Olympus e-510 med begge kit-objektivene er ekstremt billig der borte.

Men på andre merker er det gjerne objektivene du virkelig kan gjøre kupp på.

DSLR-markedet er i rivende utvikling for tiden, og prisene på kameraer faller nå som stein her i Norge. Japan Photo selger jo Nikon D80 for 4990,- og det er ikke lenge siden de solgte Canon 30D for 3990,- så det skjer virkelig mye med prisene. Derfor er det ikke så mye å hente på gamle/etablerte kamerahus.

Nye kameraer (Canon 450D, Sony a350) har så mye elektronikk og fiksfakserier at det kan være greit å ha norsk garanti. Begge disse produsentene har egen garanti for USA.

Min konklusjon: sjekk pris på kameraet du vil ha, og er gevinsten stor nok, vil jeg vel si det er verdt å ta sjansen. Skulle det skje noe er det jo mulig å reparere kameraet her mot betaling, og med alt du har tjent på å kjøpe det i statene har du jo råd til ganske heftige reparasjoner før du går i minus!

Lenke til kommentar

Vær obs på at amerikanske butikker (både på nettet og fysiske) ofte oppgir pris uten lokal Sales Tax. Denne varierer mellom stater, men er på ca 8,2% i New York. I tillegg må det betales toll ved ankomst til Norge for innkjøpte varer utover NOK 6000,- ( i henhold til norske tollregler).

Lenke til kommentar
Spm 2 Ønsker en "vanlig" linse og en god zoom-linse. Hvordan blir zoom målt?? i mm?? Og hvor mange mm (hvis det er det det heter) må en god zoom-linse ha?

Jeg regner med du mener alt fra normal vidvinkel til tele. Sigma har et fint objektiv ("linse") til det formålet: Sigma 18-200mm (11x Zoom) med bildestabilisering.

Du kan sjekke ut hva som menes med 18 og 200 mm på denne siden.

Det sies lengre opp i tråden at man bør holde seg innenfor 3x zoom. Det er jeg uenig i, særlig i denne prisklassen. Fotografer som har utstyr i prisklassen 30 000 kr og oppover vil nok ofte følge den regelen, men for de aller fleste holder det objektivet kvalitet nok i massevis.

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg til 3x zoom, SPESIELT i denne prisklassen.

Konsentrer deg om et godt normalobjektiv, f.eks Tamron 17-50 f2.8 eller Sigma 18-50 f2.8

Om du har mer penger til overs og MÅ ha et teleobjektiv, så ser du på dette også, men du kan ikke forvente noe særlig kvalitet om du ikke legger i litt kroner på telesiden.

Lenke til kommentar
Kan man da kjøpe i to omganger under 6000,- og slippe toll?

Ja, men da må du også reise i to omganger.

Ok, jeg tenkte ved bestilling over nett jeg. Gjelder samme 6000kr regel da?

Nei, da gjelder grensen på kr 200 (!)

Er forøvrig ikke toll på disse tingene, kun mva.

Lenke til kommentar
Vær obs på at amerikanske butikker (både på nettet og fysiske) ofte oppgir pris uten lokal Sales Tax. Denne varierer mellom stater, men er på ca 8,2% i New York. I tillegg må det betales toll ved ankomst til Norge for innkjøpte varer utover NOK 6000,- ( i henhold til norske tollregler).

Her nevnes -toll- over 6000kr.

Så det er moms over 200kr, men aldri toll?

Eller er det moms over 200kr og toll over 6000kr hvis du reiser selv, men ingen toll hvis du bestiller over nett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Er vel strengt tatt ikke verre en å si at du hadde kameraet med deg når du dro. Tollvesenet vet ingenting om at du kjøpte det i USA.

Lenke til kommentar

Her nevnes -toll- over 6000kr.

Så det er moms over 200kr, men aldri toll?

Eller er det moms over 200kr og toll over 6000kr hvis du reiser selv, men ingen toll hvis du bestiller over nett?

Det er aldri toll på elektronikk.

Hvis du kjøper over nett og får sendt til Norge må du betale norsk moms hvis beløpet overstiger 200 kr. Hvis du har vært på reise og tar med deg innkjøpet i bagasjen må du betale norsk moms hvis beløpet overstiger 6000.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...