varmit Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Er ikke så voldsom på dette med å måle kaloriene i alle måltider jeg spiser osv, prøver bare å spise litt sundt. Tenkte jeg skulle prøve å få i meg litt proteiner litt før/kanskje etter(?) trening, og ser da på havregryn som det mest aktuelle. Vel, er dette uten noe særlig annet enn melg et dumt valg før/etter trening om man skal få i seg proteiner? Og, bør egg kokes før de spises for å utnytte mesteparten av proteinene? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Spiser du eggene rå klarer ikke kroppen ta opp like mye av næringen som om når du f.eks koker dem, nei. Havregryn er "the number one source" for karbohydrater, men inneholder svært lite proteiner. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Da bør jeg finne meg en annen kilde til proteiner. Ser ikke for meg at jeg klarer så mye mer enn et egg før/etter trening. Spiser dere proteinene etter treningen? I og med at jeg ikke har noe problem med overvekt, vil jeg tro havregryn er en fin kost for meg før trening. Er jo ikke de mest uheldige karbohydratene heller.. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det er 13 g protein per 100 g i havregryn, det er jo noe det og. Jeg inntar proteiner etter trening. Egg kan du vente med til at du er ferdig med økta. Det er etter trening at kroppen virkelig har behov for proteiner, og da er man som oftest mer sulten så du klarer nok å spise to egg uten problemer. Prøv å spise egg til forkost, lunsj og kvelds. Hvis du spiser 5 - 6 egg om dagen har du allerede fått i deg 60 g med proteiner. Matlyst er noe jeg av erfaring mener "trenes opp" så ikke tro at du ikke klarer mer enn ett egg om gangen. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Hvis du er glad i yoghurt anbefaler jeg Sans kesam eller cottage cheese med fun light i også. Mye proteiner og det smaker godt, blir akkurat som en yoghurt uten klumper. Edit: har lest en plass at man kan blande i havregryn i det også osv, men dette har jeg ikke prøvd selv. Endret 10. april 2008 av SkyFish Lenke til kommentar
varmit Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Men det er da vel ganske lite proteiner i kesam og ganske mye fett/karbohydrater? 6g proteiner pr. 100g kesam. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Derfor må du spise mager kesam, hvor du finner lite fett, og 12g prot (om jeg ikke husker feil). Det betyr at en boks gir ca 36g protein. Lenke til kommentar
wizeman Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Melk e jo også ein fin kilde til protein Lenke til kommentar
Grand Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 slenger meg på denne, hva er anbefalt inntak med proteiner etter treining? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kommer an på inntaket ditt resten av dagen, men spesielt rett etter trening er det viktig med både karb og protein. F.eks en proteinshake (ala ca 50g), og 90-100g havregryn, fulgt opp av et måltid med f.eks kylling og ris en times tid senere. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Hmm, da skal jeg bare prøve meg frem med diverse proteinrike blandinger og se hva som faller i smak. Det viktige for meg er hovedsakelig noe å få i seg etter trening, og noe sunn mat en liten stund før trening/muligens frokost. Tenker havregryn en time før trening børe være bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 I mine øyne er det ikke mengden proteiner etter trening som er det viktigste, men formen og typen. Flytende myseprotein er nok det mest effektive etter trening. Det hjelper ikke å spise et kg kyllingfilet like etter en økt når kroppen bruker timesvis på å fordøye den. Et stort glass melk og en youghurt eventuelt en shake med protein og karbo ville jeg anbefalt. Lenke til kommentar
huttete Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) . Endret 25. februar 2012 av huttete Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg anbefaler sjokolademelk etter treningen. Det er ikke tilfeldig anbefaling. Men havregryn og grove kornbrød er å anbefale i dager etter hard treningsøkt, du får tilbake mye energi av det. Du får ikke tilbake like mye energi om du spiser mye kylling og kjøtt og lite korn produkter. Spiser du mye grove (mørkebrune brød som regel) så restituerer du fort. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Mye lettere å riste seg en proteinshake etter trening. Billigere og enklere. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det er viktig at en får i seg grove kornprodukter pga fibrene. Fibrene renser tarmveggene og gjør de "myke", de bakterialiserer tarmene med de bakterier som gjør floraen sunn og effektiv. Et effektivt opptak gir bedre opptak av den næringen du tilfører kroppen, og dermed får du bedre restitusjon og bedre fremgang (mer muskler på kortere tid). Fiber hjelper på muskelbyggingen indirekte. Derfor anbefaler jeg på det sterkeste havregryn, men jeg vil også anbefale noen musli produkter som inneholder eplebiter og har 16% fiber, en ekstremt god erstatning til havregryn, bland med kultura eller biola. Lenke til kommentar
xission Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Hei fålks! Har ikke lest alle svarene men tenkte å gi dere min diet! Denne dietten inneholder MYE proteiner og en god del carbs og lite fett.. Jeg er en gutt på snart 19, 68 kilo 170cm (veide mer men ble dårlig og gikk ned rundt 4 kilo). Jeg bruker denne dietten i hovedsak for å komme meg opp i vekt, ''kjøpte'' denne dietten av en jeg trener sammens med. Hvis man er overvektig eller har litt ekstra på seg, tror jeg denne dietten også vil fungere svært godt for å redusere fettprosenten ved litt trening ved siden av;) Dietten er delt opp i 6 måltider. 1, 2 ,3 ,4 ,5 og 6. 1 er frokost 2 er lunch 3 middag 4 før trening 5 etter trening 6 kvelds 1) Havregryn ca 100g kokes til havregrøt (jeg kjører det i mikroen og tilsetter søtningsmiddel i steden for sukker) + Proteinshake ca 30g pulver (Whey tech sjokolade fra PF) 2) Tunfisk i vann. en boks. + ca 80g ris (ikke hurtigris) Fyll på med ønsket mengde grønnsaker. 3) Kyllingfilet ca 250g + ca 80g ris (ikke hurtigris) Fyll på med ønsket mengde grønnsaker 4) Whey proteinshake 25g pulver. (jeg bruker micro 100% whey active banan&sjokoladesmak) + eple 5) Whey protein 50g pulver. (jeg bruker my fusion sjokolade) 6) 4egg+4eggehvite, omelett eller hardkokte. (Skal du ned i vekt vil det kanskje være en idè å redusere eggeplommene litt til) Denne dietten inneholder ca 2200kcal 225g protein 35g fett 245 carbs så skal man opp i vekt uten å øke fettprosenten som meg kan man øke kcal/carbs Mer enn nok protein både fra mat og shaker Husk å få i deg tran! Skal man ned i vekt bør man kanskje redusere ris og eggeplommer og huske å spise fiberrike grønnsaker. Men dette skal holde i massevis! Send meg en mail hvis du vil ha bilde av dietten, noe som er litt mer oversiklig. Vil da ikke dele ut for mange siden dette er jobben til vennen min, men denne dietten er så enkel så ser ikke for meg at det skal være til skade å dele den med dere! Lykke til folkens, husk at for å oppnå bedre helse gjelder både kost og mosjon! Vær aktive med evt barn eller fin deg en aktivitet du liker + trenings studio og du vil bli i super form;D hehe, lykke til! Lenke til kommentar
HelpM3 Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Ta en Protein-Shake ved siden av, så har du en topp-måltid Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hei fålks! Har ikke lest alle svarene men tenkte å gi dere min diet! Denne dietten inneholder MYE proteiner og en god del carbs og lite fett.. Jeg er en gutt på snart 19, 68 kilo 170cm (veide mer men ble dårlig og gikk ned rundt 4 kilo). Jeg bruker denne dietten i hovedsak for å komme meg opp i vekt, ''kjøpte'' denne dietten av en jeg trener sammens med. Hvis man er overvektig eller har litt ekstra på seg, tror jeg denne dietten også vil fungere svært godt for å redusere fettprosenten ved litt trening ved siden av;) Dietten er delt opp i 6 måltider. 1, 2 ,3 ,4 ,5 og 6. 1 er frokost 2 er lunch 3 middag 4 før trening 5 etter trening 6 kvelds 1) Havregryn ca 100g kokes til havregrøt (jeg kjører det i mikroen og tilsetter søtningsmiddel i steden for sukker) + Proteinshake ca 30g pulver (Whey tech sjokolade fra PF) 2) Tunfisk i vann. en boks. + ca 80g ris (ikke hurtigris) Fyll på med ønsket mengde grønnsaker. 3) Kyllingfilet ca 250g + ca 80g ris (ikke hurtigris) Fyll på med ønsket mengde grønnsaker 4) Whey proteinshake 25g pulver. (jeg bruker micro 100% whey active banan&sjokoladesmak) + eple 5) Whey protein 50g pulver. (jeg bruker my fusion sjokolade) 6) 4egg+4eggehvite, omelett eller hardkokte. (Skal du ned i vekt vil det kanskje være en idè å redusere eggeplommene litt til) Denne dietten inneholder ca 2200kcal 225g protein 35g fett 245 carbs så skal man opp i vekt uten å øke fettprosenten som meg kan man øke kcal/carbs Mer enn nok protein både fra mat og shaker Husk å få i deg tran! Skal man ned i vekt bør man kanskje redusere ris og eggeplommer og huske å spise fiberrike grønnsaker. Men dette skal holde i massevis! Send meg en mail hvis du vil ha bilde av dietten, noe som er litt mer oversiklig. Vil da ikke dele ut for mange siden dette er jobben til vennen min, men denne dietten er så enkel så ser ikke for meg at det skal være til skade å dele den med dere! Lykke til folkens, husk at for å oppnå bedre helse gjelder både kost og mosjon! Vær aktive med evt barn eller fin deg en aktivitet du liker + trenings studio og du vil bli i super form;D hehe, lykke til! Du skriver at jeg må spise omelett og hardkokte egg i denne dietten. Jeg er glad i eggerøre, kan jeg spise det? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Det er ikke så veldig nøye når på dagen du spiser de forskjellige tingene, det viktigste er at du får det i deg, og i rett mengde. Egg bør som sagt behandles før de spises, om det er eggerøre, kokte egg, stekte egg osv er ikke viktig. Les dette http://storkjokken.n...egory14620.html angående hva egg består av. Endret 28. april 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå