Gå til innhold

Fra Informatikk til Ledelse?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg går i disse dager 2. semester ved Universitetet i Oslo. Der studerer jeg profesjonstudiet i Informatikk, i underkategorien Distribuerte Systemer og Nettverk. Denne utdanningen består av en del programmering, og ikke minst andre ting, men det er nettopp programmeringen som er problemet.

Jeg har holdt på med programmering på hobbybasis en god stund, men jeg lider litt av det samme syndromet som så mange andre utviklere har beskrevet, altså at hobbyfaktoren er fullstendig borte. Jeg vil helst prøve å unngå dette, og samtidig rette meg mer inn mot prosjektledelse og liknende innen IT-bransjen.

Jeg spør derfor dere kloke hoder om tips til profesjonstudiumer eller studier som dekker det jeg ønsker. Helst ser jeg at det er et tilbud på Universitetet i Oslo da jeg allerede studerer der. Kanskje det er mulig å beholde informatikkstudiumet men heller slenge på med ledelsefag når det blir mulig i senere semestre?

Alle tips mottas med takk :-)

--

Jeg vil legge til at min interesse for prosjektledelse innen IT-bransjen kommer av å ha faget INF1050, Systemutvikling, som tar for seg prosjektplanlegging, -ledelse og liknende.

Endret av jabberjab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om noen gode studier i Norge på dette på bachelornivå. Uansett bra med en teknisk bachelor i bunnen.

Så kan du bygge på med master, f.eks. denne som jeg fullfører nå:

http://www.nith.no/meny/studier/masterstudier/ism

Så svaret er egentlig at du bør ta ledelses/prosjektfag som valgfag når du kan på informatikk, også heller spesialisere deg på master. Uansett bra med informatikk i bunnen, du blir ikke prosjektleder i første jobben uansett.

Lenke til kommentar
Jeg spør derfor dere kloke hoder om tips til profesjonstudiumer eller studier som dekker det jeg ønsker. Helst ser jeg at det er et tilbud på Universitetet i Oslo da jeg allerede studerer der. Kanskje det er mulig å beholde informatikkstudiumet men heller slenge på med ledelsefag når det blir mulig i senere semestre?

Dette ledelsesfaget er allerede obligatorisk i graden din i alle fall. Ellers fant jeg endel andre ledelsesfag ved UiO:

- INF5290 Databedrifter og ledelse

- PSY2400 Ledelse, samarbeid og kommunikasjon

- PED2200 Organisasjon og ledelse

- OADM1001 Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

- SOS2200 Organisasjon, ledelse og arbeid

- ENT1000 Entreprenørskap

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Takk for rask tilbakemelding :)

Ser ut til at det kanskje er like greit å bli værende på profesjonstudiet i informatikk ved Blindern, og heller fylle opp semesterplanen med fag som er relevante til min interesse for prosjektstyring og ledelse. Det eneste som er negativt med den løsningen er at jeg ikke kan vike fra fagene som allerede ligger inne som obligatoriske fag, eller kan man vike fra denne og allikevel få en grad?

Lenke til kommentar
Det eneste som er negativt med den løsningen er at jeg ikke kan vike fra fagene som allerede ligger inne som obligatoriske fag, eller kan man vike fra denne og allikevel få en grad?

Jeg tviler sterkt på at du kan få godkjent den graden du går på nå uten å ta de obligatoriske fagene. En profesjonsutdanning er veldig fastlagt fra begynnelse til slutt. Det du kan gjøre er å søke innpassingsopptak til bachelorgraden i informatikk (se også her). Du har hatt nøyaktig de samme fagene som i den graden foreløpig, så det bør ikke være noe problem. Hvis du ser på oppbyggingen av bachelorgraden ser du at du da bare vil ha 40 studiepoeng igjen med obligatoriske emner, også har du videre halvannet år du kan bruke på valgfrie fag, f.eks. innen ledelse. Eventuelt kan du fullføre bachelorgraden med informatikkfag og bygge på med en mastergrad i ledelse etterpå.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Enkelt og greit - du søker om å få bytte linje til Systemutvikling: modellering og programmering.

Grunner:

• Denne linjen har færre restriksjoner på fagvalg.
  • Du kan helt sikkert skrive masteroppgaven på Simula (http://simula.no/research/engineering/), som har noen av verdens dyktigste forskere innen INF1050-relaterte områder. Forskingsgruppen heter Industriell systemutvikling (http://www.ifi.uio.no/forskning/grupper/isu/php/) og er også en del av IFI.
  • Kun profesjonsstudenter får ta INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter.

Skulle det ikke være plass på denne linjen, er bachelor et alternativ. Men du kan søke noen semestre, da utdanningene er helt like de første årene.

Endret av ashore
Lenke til kommentar
Enkelt og greit - du søker om å få bytte linje til Systemutvikling: modellering og programmering.

Grunner:

• Denne linjen har færre restriksjoner på fagvalg.
  • Du kan helt sikkert skrive masteroppgaven på Simula (http://simula.no/research/engineering/), som har noen av verdens dyktigste forskere innen INF1050-relaterte områder. Forskingsgruppen heter Industriell systemutvikling (http://www.ifi.uio.no/forskning/grupper/isu/php/) og er også en del av IFI.
  • Kun profesjonsstudenter får ta INF5700 - Organisering og ledelse av tekniske prosjekter.

Skulle det ikke være plass på denne linjen, er bachelor et alternativ. Men du kan søke noen semestre, da utdanningene er helt like de første årene.

Jeg er forsåvidt fornøyd med det profesjonstudiet jeg allerede går, altså spesialisering innen distribuerte systemer og nettverk. Det var heller snakk om å rette meg inn mot dette fagfeltet med prosjektledelse og andre ledelsesfag i tillegg. Eventuelt et studie som fokuserer på ledelse, men med mulighet for å snevre deg inn mot en spesiell bransje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...