tkorsvold Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Hallo, Nå skal jeg skru sammen en HTPC. Den skal i utgangspunktet kun spille av stereo musikk. Kommer til å bruke en ekstern DAC for å få bra lyd ut til stereoanlegget mitt, som er av høy kvalitet (kostet 75.000 kr nytt, selv om det er ca 8-10 år siden). Foreløpig har jeg ikke gått til innkjøp av HDTV, nyter fortsatt DVD-film på min 32" Finlux TV som ble årets TV i Lyd og Bilde i 2000, 2001 og 2002. Derfor ser jeg for meg at jeg må kjøre Windows Media Center i 640x480 inntil videre, men det er kanskje en håpløs ide? Satser på å importere en 50" Pioneer Kuro etterhvert, men det kan godt drøye et år eller så. Det er uansett en fordel med en HTPC som kan kjøre 1080P nå, selv om jeg ikke bruker det enda. Når det gjelder fjernkontroll, er jeg ganske grønn. Finnes det gode Media Center-fjernkontroller, eller bør jeg like godt kjøpe inn Squeezebox + remote med en gang? Bør være så enkelt at min teknologiaversive kone kan bruke det. Hva med et Logitech DiNovo-tastatur? Og hva med lydfilene? Anbefales FLAC eller WAV når jeg skal sette igang med ripping av over tusen CD-er? Er FLAC helt problemfritt med tanke på tags og coverbilder etc? Anbefalt rippeprogram? Selve HTPCen har jeg tre hovedkrav til, i prioritert rekkefølge: 1. Mest mulig lydløs. 2. Mest mulig lagringsplass 3. Noenlunde god ytelse. Forslag til oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=69615[/url] * AMD 780G-basert hovedkort med optisk lydutgang. * 1 stk 750GB disk, mest mulig stillegående. Kan kjøpe flere etter hvert. * AMD Athlon 64 x2 5000+ Black Edition (lurt å underklokke den? og bør jeg velge laveffektsutgaven, f.eks. BE-2400 istedet?) Er usikker på CPU-kjøler. Trenger en liten, stillegående sak som passer i HTPC-kabinettet. * 4GB DDR2 RAM * Hva med å droppe fjernkontrollen og velge et miniatyrtastatur istedet? Logitech DiNovo virker jo helt konge... * DVD-brenner/leser * HTPC-kabinett. Tenkte på Antec NSK 2480. Bør jeg gå for en vifteløs strømforsyning? Fortron Zen 300W f.eks.? Kommer sikkert til å teste ut PSUen som følger med Antec-boksen først, så får jeg heller skifte dersom den bråker plagsomt mye. * Windows Vista Håper på noen gode innspill! mvh Thorstein Korsvold Endret 10. april 2008 av tkorsvold Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå