saturnia Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hei, har skjønt at crop-objektiver ikke passer noe særlig på fullformat-hus(untatt D3 da), men hva er fordelene/bakdelene med fullformat-objektiver på crop-hus? Lenke til kommentar
foton Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Fordel: At de kan brukes på fullformat. Dvs når du skifter kamerahus. Forøvrig så er det noen som også argumenterer med at siden objektet er konstruert for en større bildesirkel så får man mindre problemer med den optiske kvaliteten ut mot kantene når man bruker en mindre sensor. En konsekvens av mer glass, som forøvrig i seg selv kanskje er en ulempe siden det betyr dyrere pris og tyngre objektiv. Endret 9. april 2008 av foton Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Høres jo egentlig bare positivt ut det da, bortsett ifra den biten om høyere pris. Men det vil ikke ha noe å si for utsnittet? (har ikke helt satt meg inn i alt ennda). 14mm fullformat-objektiv er fremdeles 14mm på ett crop-hus? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Brennvidden er den samme, men 14mm objektiv på fullformat er videre enn 14mm på crop hus, siden du må gange brennvidden med ett tall (1.5/1.6/2) for å få effektiv brennvidde på kamera med mindre bildebrikke Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Så feks, hos meg så blir det 14mm*1.6 siden jeg har D80, men på D3 så blir det 14mm*1, siden den er fullformat.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Så feks, hos meg så blir det 14mm*1.6 siden jeg har D80, men på D3 så blir det 14mm*1, siden den er fullformat.. Riktig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Så feks, hos meg så blir det 14mm*1.6 siden jeg har D80, men på D3 så blir det 14mm*1, siden den er fullformat.. Riktig Nesten: 14mm * 1.5 - det er canon som har 1.6 Tom Endret 9. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 D80 og andre nikon kamera har crop faktor på 1.5, det er canon som har 1.6 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Så feks, hos meg så blir det 14mm*1.6 siden jeg har D80, men på D3 så blir det 14mm*1, siden den er fullformat.. Riktig Nesten: 14mm * 1.5 - det er canon som har 1.6 Tom Greit,sjekka ikke det,trodde han hadde oversikten når han spurte. Men uansett prinsippet er riktig Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Da har det falt noen brikker på plass Så for å summere opp: Pluss: -Bedre optisk kvalitet -Fremtidsrettet ved overgang til fullformat Negativt: -Dyrere -Tyngre (kan jo være positivt) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Da har det falt noen brikker på plass Så for å summere opp: Pluss: -Bedre optisk kvalitet -Fremtidsrettet ved overgang til fullformat Negativt: -Dyrere -Tyngre (kan jo være positivt) + Bedre byggekvalitet . Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 dette blir bare gjetting fra min side, men vil ikke større format/mer glass også gi bedre lysstyrke siden mer lys slipper inn? eller er jeg ute og sykler nå? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 dette blir bare gjetting fra min side, men vil ikke større format/mer glass også gi bedre lysstyrke siden mer lys slipper inn? eller er jeg ute og sykler nå? Lysstyrken er angitt på objektivet og det har ingen betydning om du har feks et Canon EF-S objektiv eller et EF objektiv om begge har feks f/4 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Du er ute og sykler Grunnen til det er at mengde lys per brukt areal er akkurat den samme. Det vil bli sluppet inn mer lys, men dette ekstra lyset havner uten for bildebrikken, og gir derfor ikke noe bedre lysstyrke på objektivet. Vignettering blir ofte vesentlig redusert nettopp pga at man bare bruker 'sentrale' deler av lyset som blir sluppet gjennom. Hadde man kunne konsentrert alt lyset og samlet det på et mindre areal, så ville vel man i teorien fått en bedre lysstyrke siden man da ville hatt mer lys pr areal. Mvh, Beej80 EDIT: Snekker'n var raskere... Endret 9. april 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) ok, syns bare at 17-40 objektivet mitt er mer lyssterkt en kitobjektivet selv med kitobjektivet på større blenderåpning. Endret 9. april 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du vil gjerne oppleve det slik i søkeren. Men når du tar bildet skal/vil det være samme mengde lys som treffer sensoren gitt at de er stilt inn på samme blenderåpning. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Tja... Det burde ikke være det, men noen ganger er ikke blenderverdiene helt nøyaktige. Er ikke sikker på hva som forutsaker at du oppfatter det slik, for i teorien hvertfall, så skal det ikke være en forskjell der. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) En enkel måte å finne ut av det på vil vel være å ta to bilder med samme instilling på begge objektivene og sammenlikne? Endret 9. april 2008 av Kjetil-H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå