Andreas80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Om svinging står det: "Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best." Kan noen forklare meg hva dette betyr. Hvis jeg svinger inn på 6 felts motorvei kan jeg da legge meg rett i venstre fil hvis det passer best? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Vel, litt sunt folkevett skader jo ikke her som overalt ellers. Dersom det passer best for deg å ligge helt til venstre hvor farten er høyest, må du jo for all del kjøre dit, men det skal jo foregå på en forsvarlig måte og du må selvfølgelig følge vanlige regler når du skifter filer for å komme deg dit. Er for så vidt ingen seks felts motorveier det går an å 'svinge inn på', da er det noe grunnleggende galt. Man svinger inn på en riksvei, ikke en motorvei. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Om svinging står det: "Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best." Kan noen forklare meg hva dette betyr. Hvis jeg svinger inn på 6 felts motorvei kan jeg da legge meg rett i venstre fil hvis det passer best? Denne loven er vel skrevet med tanke på "vanlige" veikryss i byen og på riksvei. Motorvei er en helt annen situasjon da man, som han over skrev, ikke "svinger inn" på en motorvei (med mindre det er snakk om akkurat hvor en motorvei starter/slutter, da kan det godt være vanlig kryss eller rundkjøring). Hvis du kjører inn på egen påkjøringsfelt, blir det snakk om tre feltskifter etter hverandre, og da gjelder vikeplikt og alt det andre som gjelder ved vanlig feltskifte. Men tenk deg at du kjører på en vanlig, to-felters bygate med toveis trafikk. Denne gaten ender i et kryss hvor man kjører ut i en firefelt gate. Da sier denne regelen at man fritt kan velge kjørefelt når man kjører inn på den firefelters gaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå