Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Heisann Jeg trenger hjelp til å finne radiusen til en sylinder. Info jeg har om sylinderen er: Høyde: 12,0 m Omkrets ved bakkenivå (ikke spør...aner ikke hvorfor det står ved bakkenivå): 22,0 m Så.. hvordan regner jeg ut radiusen? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Omkrets = 2 * pi * R 22,00m = 2 * pi * R R = 22,00m / (pi * 2) R = 3,5m Lenke til kommentar
1503 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Så.. hvordan regner jeg ut radiusen? Hvis du tenker på hvordan en sylinder ser ut, så har den jo samme omkrets øverst som nederst. Med andre ord: Å regne ut radiusen til denne sylinderen blir det samme som å regne ut radiusen til en sirkel med omkrets 22 meter. Melkekartong: Ja, nettopp:) Endret 9. april 2008 av 1503 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Takk for hjelpen. Ja jeg vet at en sylinder har lik omkrets hele veien men fatter ikke hvorfor det stod "ved bakkenivå" i oppgaven.. Typisk idiot-mattebøker som skal lure oss hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå