Gå til innhold

Overklokking av athlon xp

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke akkurat erfaren når det gjelder overklokking og jeg skal oppgradere PCen min nå. Jeg kjøper et socket a hovedkort som tar to prosessorer og skal kjøpe 2xAMD Athlon XP 2200+ med 266 systembuss eller noe. Jeg bare lurer på sånn circa hvor mye disse kan overklokkes, om de vil bli skadet av dette, om jeg trenger vannkjøling og hva som er en bra cpu temperatur.

Dere for unnskylde at jeg er litt mongo når det gjelder overklokking, men det ville vært fett hvis noen kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke akkurat erfaren når det gjelder overklokking og jeg skal oppgradere PCen min nå. Jeg kjøper et socket a hovedkort som tar to prosessorer og skal kjøpe 2xAMD Athlon XP 2200+ med 266 systembuss eller noe. Jeg bare lurer på sånn circa hvor mye disse kan overklokkes, om de vil bli skadet av dette, om jeg trenger vannkjøling og hva som er en bra cpu temperatur.  

Dere for unnskylde at jeg er litt ***** når det gjelder overklokking, men det ville vært fett hvis noen kunne hjelpe.

Dersom jeg har forstått guruene her vil du ha mer glede av XP2100 dersom du skal drive med oc.

Lenke til kommentar

hubba

eg har ein XP2400 som eg har overklokka te XP2920

dvs.. fra 2Ghz te 2.32 Ghz og det funke som ein drøm..

bare du har god nok kjøling..

nå kjøre eg vannkjøling.. den store drømmen e peltier.. ;p

men for ein XP2400 vil eg påstå du har store nok muligheter foran deg.

bare pass på kjølinga du...

og at hovedkortet ditt støtter hastigheten du prøver deg på

Lenke til kommentar

Ser ut som du har et Dual hovedkort, de er ikke så bra til å overklokke. Du kan heller ikke bruke AMD XP cpuer, du må ha AMD MP cpuer siden du sier at det er plass til 2 stk. Blir nok billigere å kjøpe nytt hovedkort enn å prøve å overklokke det du har.

Lenke til kommentar

Egentlig så har jeg ingen av delene, men det er det jeg har planer om å kjøpe. Jeg har tenkt til å investere 6-7 tusen i hovedkort, ram, prosessor(er), kabinett, vifte og strømtilførsel. Alt minus hovedkort og prosessor kommer til å koste en 3500 tror jeg. For resten av pengene planlegger jeg å kjøpe ett MSI K7D Master-L Hovedkort Socket A hovedkort og to AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessorer eller XP2500. Jeg har selvsagt tenkt til å overklokke driten og har lyst til å få best ytelse for spenna.

Dere kan gå inn på komplett.no, som er stedet jeg skal kjøpe fra, å finne specs til delene.

Ville vært supert om noen av dere kunne gi meg litt råd.

Lenke til kommentar

syns jeg leste en annen plass her på forumsidene at dual hovedkort ga mindre prestasjon ved grafikk ytelse.. eller no slikt...

men sga du ha ern ern maskin ville eg ha satsa på AMD i noe høyere XP klasse.. fram med overklokkinga..

og et ATI 9700 Radeon Pro kort..

då sga du se 3Dmarka scorer hos deg

har du forresten tenkt på at 2 prosessorer gir deg nesten ein tusing i utgifter til kjøling for deg som vil overklokke ????

kanskje tilogmed vannkjøling e tingen for deg.. gudd for overklokking

ern ern

bruker forresten www.multicom.no jeg da.. kanskje ein 50lapp dyrere enn nettets billigste avogtil men har jekla greie sider med guddigudd info.

Lenke til kommentar

skal ikke kjøpe grafikk kort, bare de delene jeg nevnte. Bruker deler fra den nåværende maskinen min, dæriblandt et Asus GeForce4 Ti4200 grafikk kort som jeg da setter inn i den nye. Når du sier AMD i høyere klasse, akkurat hva mener du da?

Lenke til kommentar

for å tenke litt penger vile eg kjøpt AMD XP2400 som koste ca 1200 nå.. det e r ein overklokkingsvillig liden knallert...

har selv overklokka den 320 Mhz (XP2920) men har sett et eksempel her en plass på en som overklokka den te 2700 Mhz... om det ikke var skryd da..

Men.. du må ha hovedkort som støtter hastigheten og kjøling.

Ellers har du den nyere teknologien (barton) i AMD.. der får du XP2700 for 2500 pengar ca..

overklokker du denne så leker du med de store gutta snart tenkjar eg

Lenke til kommentar

har du et spesielt behov for dual CPU eller e det bare "kjekt å ha" statusen ?

vurderte det sjøl ei stonn der menne.. hadde ikje bruk for det.

leste linken nå og tenkte (huffda)

Støtter "bare" 266ram.. fysjom.. minst 333ram idag.

støtter bare ata100 harddisk.. fysjom.. her skal den være 133 syns jeg..

kjører RAID-0 i ata133..

ern ern

dår e litt vinning der som går opp i spinning syns eg.

Lenke til kommentar

Njaa, jeg har ikke noe spessielt behov bortsett fra at jeg har lyst på en kraftig PC. Det er ikke som om jeg jobber med noe som krever to CPUer eller noe. Men med to CPUer vil jeg jo får mye mer kraft enn med bare en, vil jeg ikke?

Lenke til kommentar

nåja.. vil du det egentlig ????

som jeg sa tidligere så leste jeg i et forum her at dual hovedkort faktisk ville gi mindre 3dmark score foreks..

og ellers taper du muligheten

- RAID funksjonen

- ATA133 / SATA

- Et kort med bedre lydkort og Nettverkskort innebyggd

- kjappere FSB

+ det va grævla dyrt i forhodl te ka du miste.

Dette kortet kosta 2000-

eg har Soyo KT400 Ultra dragon (sjekk det opp på www.soyo.com)

og det e rett og slett et bra hovedkort som koste i overkant av 1400,-

ta deg ein kikk på www.multiplex.no

bli frista av kabinetter med vinduer, vannkjøling (eks coolance sitt ferdigmontert vannkjølingskabinett te 2800 eller no.)

eks.

Vannkjølingskabinett - 2800 (+ 400 ca for vannblokka)

Fleksibelt hovedkort - 1450

CPU XP2400 - 1200 .. som du elegant overklokker 320Mhz

512 Mb 333Ram - ca 800

imponere ikje dette kompisane dine så vett ikje eg.. kanskje legga 400 kronestykker til for litt fansy neonbelysning opp og ner i mente.

sga me se. sluttsum på rundt.... ca 6500,-

+ du sleppe å nogen gang tenka på CPU kjøler.

bare et forslag

Lenke til kommentar

Det er bare et chipset for dual AMD, og det er AMD 760-762, og det er gammelt, og ikke noe bra på overkloking. Du greier nok 145 FSB, så da må du til å brenne bruer på prosessoren for å virkelig overklokke.

Jeg har et Asus A7M-D som jeg skal ha to 1700+ på som jeg planlegger å ha 14-15 multiplyer på og 140 FSB.

Før i dag satte jeg faktisk sammen et K7-D master for en venn av en venn, og det gikk brillefint, men det er veldig trangt rundt socketene på det hovedkortet. Han hadde to MP 2000+ palomino, og disse kjølte vi med to TAK58 fra komplett. (Dual fan 25 db). Ca 42 grader lå den på, så det er ikke akkurat kaldt. TAK58 holder min 1700+ @ 1853 Mhz på 36-43 grader.

Skal du overklokke må du få deg en TB prosessor, og helst en B (jeg har A).

Dersom du mener at 3DMARK (silly) er det viktigeste med å ha en datamaskin, så er ikke dual noe for deg, men dersom du heller vil ha mer behagelig bruk av maskinen, og ser ikke så mye på tallene, så er dual midt i blinken for deg. Det stemmer at du får dårligere resultater i single threaded benchmarker, men det er siden 760 chipsettet er gammelt, og har litt utdatert teknologi, men i vanlig bruk av en datamaskin (hvor du gjøre mye på en gang) , er dual ganske overlegent. Dersom du vet at du trenger SMP/mye prosessorkraft så er nok dual noe for deg, og dersom du vet at du ikke trenger SATA osv, så kan det være kjekt å se innom dual også.

Husk å kjøp kraftig nok PSU. 450-550w helst.

- RAID funksjonen -> IDE raid trenger du ikke

- ATA133 / SATA -> ATA133 er greit dersom du skal ha store disker (Er det 123 GB ATA100 støtter?, men dersom du holder deg på 80 - 120 GB disker så greier du deg fint. SATA greier du deg fint uten.

- Et kort med bedre lydkort og Nettverkskort innebyggd - Det er et veldig standard lydkort på det, sikkert det samme som er på de fleste hovedkort. Nettverkskortet er basert på en Intel chip = kvalitet.

- kjappere FSB -> 133, og 145 overklokket. Stemmer, skulle støttet høyere FSB.

+ det va grævla dyrt i forhodl te ka du miste. Men du får mye også.

Kozesmurf: Er du full eller har du skrivevansker (unskyld dersom det siste)

Vannkjøling har jeg hørt er veldig stress med dual, pga mye tubing over alt, og jeg måtte få en usaianer til å lage en NB WB til meg, fordi det var så dårlig plass.

Jeg fikk min første dual da jeg var 16 og det var to P3 450, og da ble jeg bitt av basillen. Jeg har nå A7M-D kortet og et Intel STL2 med 2x p3 1Ghz og SCSI.

Once you dual, you never go back.

Lenke til kommentar
Kozesmurf: Er du full eller har du skrivevansker .

Ein trykkleif må vel få blanda seg inn når klokkå blir møye syns eg..

dessuten har eg ein tendens te å vera bestekompis med trykkleif..

sånn bassille greie :oops:

RAID trenger du ikke skrev du..

vel.. det er mye man ikke trenger men kjøper det fordi det er kjappere..

Som SCSI komponenter, Dual CPU hovedkort, ATA133/SATA...

men sitter du me "eg MÅ ha Dual..." well.. isje så møye å gjøra då egentligt 8)

bare syns an jekk glipp av så mye aent.

men som eg skreiv.. det va bare et eksempel..

Når de andre her på forumene våkner kan du få ein haug med svar om hva som vil være best.. alt etter smag og behag

Lenke til kommentar

Hmm... Ikke det at jeg skjønte alt du sa der, men noe fikk jeg med meg. Jeg tror jeg kommer til å klare meg med ATA100 som det er på den, men hva faen er SATA?

Jeg tror grunnen til at dual ikke gjør det så bra på 3dmarks er at en grafikkoppgave ikke kan fordeles på to prosessorer, men nå begynner det jo å komme spill med splittet grafikk, sånn som SWG hvor landskapet og trærne er en sak og himmelen og menneskene og alt annet er en annen, så en dual maskin splitter arbeidet mellom prosessorene, så en tar omgivelsene og en annen tar folka.

Jeg har lyst på en bra PC delvis for spillinga, men også fordi jeg blir så jævla irritert av at maskinen min horer seg når jeg jobber med mange store programmer.

Hvis jeg for eksempel sitter og jobber med Photoshop 7, Dreamweaver MX, Flash MX, utallige nettlesere oppe og samtidig hører på nettradio flipper maskinen min helt.

Et veldig bra nettverkskort tror jeg ikke jeg har så bruk for, det kan jo aldri gå fortere en linja ut. Ikke som om jeg har LAN så ofte heller.

Men hva er forskjellen på når du låser opp prosessoren og fikser multiplyern og når du overklokker på hovedkortet(skrur opp systembusshastigheten??) og hva er resultatet? Som sagt er jeg skikkelig mongo når det gjelder overklokking.

Lenke til kommentar

SATA = SerialATA og skal muliggjøre ATA160 for harddisker som er byggd for dette.

Menne.. hvis pc'en din horer når du har masse programmer som spinner... kanskje invistere i Ram heller da ???

Gikk fra 256DDR 333Ram - 512.. og det merktes..

ern ern 8)

Ved for lite Ram benytter den Harddisken til virtuelt ram og.. det e tregt!

og FSB... se på FSB som eksosrøret på en bil..

Nytter lite.. oki litt da.. om man hadde en 2 liter maskin på 90HK og døtter inn en 3.5 liters turbo med 300Hk.. hvis man "glemmer" å skifte eksos annlegget... eller girkassa...

E.DU.ME. ? hehe

Noe av elementene som struper en pc er den interne båndbredden. hvor mye data som kan flyttes på en gang i forhold te hvor mye data CPUen din kan spytte avgårde..

Dette har og med spill å gjøre.. og derfor har det fortiden komt 8X AGP nettopp for å øke denne båndbredden for data som skal imponere skjermen din.

god morgen forresten.. sovet godt i natt ? hehe :lol:

Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg litt mer, men det er fortsatt litt uklart. Men hva er forkjellen på å overklokke på hovedkortet og å skru opp multiplyern?

Når jeg kjøper denne maskinen skal jeg kjøpe 1048 MB DDR PC2100 RAM

Sov godt ja, takk.

Lenke til kommentar

Ved å skru opp FSBen øker du båndbredden eg mumlet noe om der oppe.. ved vanlig overklokking.. som eg har gjort.. bruker jeg den ordinære FSBen som den står i 166Mhz og bruker kun multiplyeren..

dvs.. eg har min på 166FSB x 14 som gir meg en CPU hastighet på 2320Mhz

Ordinert skal denne være på 12x som vil gi 2Ghz

så eg har igrunnen ikke økt båndbredden, bare hastigheten.

Du vil se i diverse forum om andre som har FSBen oppi 200.

Foreks 200 x 11 = 2.2 Ghz.

med en FSB på 200 er det ikke umulig at denne personen slår meg i diverse tester ettersom han da har høgare båndbredde/får dytta gjennom mair data på en gang enn jeg gjør

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...