Gå til innhold

NRK lisenskontoret ute på tokt

Anbefalte innlegg

Rundt firetiden her om dagen skulle jeg ut å kaste søpla. Jeg bor i blokk i Oslo og for å kunne benytte søppeldunkene må man ha nøkkel, den samme man bruker for å komme inn i blokka. Utenfor så jeg en dame som samtidig med meg gikk bortover til søppeldunkene for å kaste en liten pose søppel. Hun tok frem nøkkelknippet og forsøkte ca fire nøkler før jeg sa jeg kunne åpne siden jeg også skulle kaste søppel.

På vei inn igjen i blokka holdt jeg opp døra for henne, og i det hun passerte meg skimtet jeg en blokk. Da begynte det så smått å ringe en bjelle. Inne i oppgangen min stod en mann med tilsvarende blokk å snakket med en nabo. Instinktivt gikk jeg ned i kjelleren istedenfor døra til leiligheten min, og tok en tur på butikken.

Ja, jeg prøver å snike meg unna NRKs tv-lisens. Har jeg TV slik at jeg er pliktig til å betale? Ja. Men jeg har ikke TV-uttak i leiligheten min, og det er ingen signaler med bordantenne. Såvidt jeg har fortstått er jeg fortsatt pliktig. Det er da helt uhørt å måtte betale for en tjeneste man ikke får!

Har vurdert å snakke med innkreverne hvis jeg skulle støte på en, og forklare situasjonen. Noen som har tro på at jeg blir møtt med forståelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har forstått funker det sånn:

- så lenge man har mottakerutstyr, dvs. en tv som kan kobles til tv-nettet, skjermkort på pc som kan kobles til tv-nettet eller andre enheter som f.eks videospiller med tuner, så er man pliktig til å betale lisens. Butikker som selger sånt plikter dermed å sende navnet ditt til nrk.

- nrks lisensinnkrevere er ikke politi eller toll så de har ikke krav på å komme inn i boligen din. Men man kan være uheldig. En kompis åpnet døra for en lisensinnkrever akkurat i det tvn høyt og tydelig ønsket velkommen til nrk nyhetene. Tror det er et triks å komme rundt nyhetstider faktisk, siden flest folk har på tvn akkurat da ;P

Lenke til kommentar
Lydar betyr ingenting, det kan være opptak. Med mindre dei fysisk ser apparatet kan dei ikkje kreve noko som helst. Ikkje slepp dei inn, ikkje la dei stå i døråpninga in gang. Sei nei takk og steng døra.

Nei takk??

De selger vel ikke noe.

De kan ikke kreve noe som helst, men kommer de på døra så spør de vel rett ut om du har mottaker i boligen...ikke like lett å lyve de rett opp i ansiktet da.

Vil dere virkelig gjøre dere til kjeltringer for de to store lappene i året? Husk at dere da vil måtte leve i konstant frykt for nye besøk av kontrollørene...er det virkelig verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...