Superslask Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jeg mener nå det er slikt som skjer når samfunnet bryr seg mer og mer om hva vi skal straffe dem med om dem begår slike forbrytelser, enn å forebygge det med andre metoder. Uten engang i det minste å kunne paste en wikilink til rapporter vil jeg påstå at straff ikke er et særlig effektivt forebyggingsmiddel. Mange miljøer er så skakkjørte at dette og værre skjer hele tiden. Det er opplagt at noe har gått galt mellom dems fødsel og denne handlingen, en smekk på lanken vil ikke rette opp det. Gikk det galt med dem, er de nok ikke alene om å være skakkjørte i sitt nærmiljø. Flere celler i juvenile hall er ikke løsningen. Ta tak i problemet i andre enden av tidslinja. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 http://www.nettavisen.no/verden/article1751196.ece Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Wtf, Livstid? Stillast for retten som vaksne? Alt for strengt...men så er det usa da. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Må få sagt det,han der Zachary Ashley har DEN fete fjortisbarten going on da Men hele den gjengen ser jo ut som pøbler og voldsmenn/kvinner spørr du meg. Bur dem inne! Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Synd vi ikke har slike straffeutmålinger her til lands.. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Synd vi ikke har slike straffeutmålinger her til lands.. Finnes det indikasjoner på at hardere straffer fungerer? Norge er et av verdens fredeligste land, tror du hardere straffer vil ha en positiv effekt for vårt utgangspunkt? Ønske om rettferdighet (les hevn) er naturlig, men er det spesielt effektivt? Jeg tror ikke en vellykket sivilisasjon er bygget på frykt, noe harde straffer i bunn og grunn er. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 Synd vi ikke har slike straffeutmålinger her til lands.. Finnes det indikasjoner på at hardere straffer fungerer? Norge er et av verdens fredeligste land, tror du hardere straffer vil ha en positiv effekt for vårt utgangspunkt? Ønske om rettferdighet (les hevn) er naturlig, men er det spesielt effektivt? Jeg tror ikke en vellykket sivilisasjon er bygget på frykt, noe harde straffer i bunn og grunn er. Så du syns at for pedofile,voldtektsmenn og drapsmenn så er maks 21 års fengsel nok? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg ble ikke med i denne tråden for å komme med meninger om eksakt hvor mange år en pedofil skal ha bak murene, men heller for å ytre et poeng jeg syns jeg fikk klart frem i mine 2 poster så langt før denne. Jeg gidder heller ikke svare på spørsmål når du tar ting ut av kontekst på den måten, spesielt når du bommer totalt på poenget mitt. Faktisk tror jeg poenget mitt passer ypperlig på deg. Det er såklart basert på en enkelt setning, men det virker som du er litt for opptatt av straffen enn problemet. Straff er ingen løsning. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Synd vi ikke har slike straffeutmålinger her til lands.. Finnes det indikasjoner på at hardere straffer fungerer? Norge er et av verdens fredeligste land, tror du hardere straffer vil ha en positiv effekt for vårt utgangspunkt? Ønske om rettferdighet (les hevn) er naturlig, men er det spesielt effektivt? Jeg tror ikke en vellykket sivilisasjon er bygget på frykt, noe harde straffer i bunn og grunn er. Så du syns at for pedofile,voldtektsmenn og drapsmenn så er maks 21 års fengsel nok? Det er meningen å straffe, ikke fjerne dem. Da er det bedre å drepe dem så vi slipper å bruke mangfoldige skattemillioner på disse menneskene. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Jeg ble ikke med i denne tråden for å komme med meninger om eksakt hvor mange år en pedofil skal ha bak murene, men heller for å ytre et poeng jeg syns jeg fikk klart frem i mine 2 poster så langt før denne. Jeg gidder heller ikke svare på spørsmål når du tar ting ut av kontekst på den måten, spesielt når du bommer totalt på poenget mitt. Faktisk tror jeg poenget mitt passer ypperlig på deg. Det er såklart basert på en enkelt setning, men det virker som du er litt for opptatt av straffen enn problemet. Straff er ingen løsning. Så du mener straff er ingen løsning? Ok,gi meg en løsning på hva feks DU ville gjort med disse ungdommene som helt uprovosert banket opp denne forsvarsløse jenta. Må si eg er litt oppgitt over sånne som mener straff ikke er løsningen,men veldig spent på å høre svaret ditt nå Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Tragisk, ikke så mye mer å si. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg ble ikke med i denne tråden for å komme med meninger om eksakt hvor mange år en pedofil skal ha bak murene, men heller for å ytre et poeng jeg syns jeg fikk klart frem i mine 2 poster så langt før denne. Jeg gidder heller ikke svare på spørsmål når du tar ting ut av kontekst på den måten, spesielt når du bommer totalt på poenget mitt. Faktisk tror jeg poenget mitt passer ypperlig på deg. Det er såklart basert på en enkelt setning, men det virker som du er litt for opptatt av straffen enn problemet. Straff er ingen løsning. Så du mener straff er ingen løsning? Ok,gi meg en løsning på hva feks DU ville gjort med disse ungdommene som helt uprovosert banket opp denne forsvarsløse jenta. Må si eg er litt oppgitt over sånne som mener straff ikke er løsningen,men veldig spent på å høre svaret ditt nå Såklart er ikke straff en løsning. Da hadde USA vært vandelsfritt for lenge siden, og muslimske land ikke hatt en eneste forbrytelse på hundrevis av år. Norge derimot, som har noen av verdens laveste strafferammer, er også et av verdens fredeligste land. Straff som virkemiddel er en sivilisasjon bygget på frykt, mens livskvaliteten ikke nødvendigvis går opp. Hva mer må jeg ytre for at du forstår at straff ikke er en løsning på slike fobrytelser du linket til i første post? Jeg sier ikke at de ikke skal straffes, men at løsningen på problemet som fikk dem og tusenvis av andre til å oppføre seg slik ikke er hardere straff. Du spør hva jeg ville gjort, men det kan jeg ikke svare på. Straff er en kollektiv fiks, men for å løse problemet må man ta tak i hvert enkelt miljø som har slike problemer å gjøre endringer fra bunn av. Tror du mangelen på hard straff var det som motiverte dem til å gjøre denne handlingen? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Eg tror det ja,for hadde disse fått nok juling hjemme så hadde de ALDRI turd å banke opp en jente eller en gutt for den saks skyld. Dette er ungdommer som har fått altfor mye penger,fritid og alt for lite juling og disiplin hjemme,og da skjærer det ut og går galt når de vokse opp,sånn som dette eksempelet dessverre viser. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Eg tror det ja,for hadde disse fått nok juling hjemme så hadde de ALDRI turd å banke opp en jente eller en gutt for den saks skyld. Dette er ungdommer som har fått altfor mye penger,fritid og alt for lite juling og disiplin hjemme,og da skjærer det ut og går galt når de vokse opp,sånn som dette eksempelet dessverre viser. Du tuller nå vel? Eller tror du virkelig at vold ikke avler vold? De som fra barndommen er vant med å "løse" konflikter ved bruk av vold eller har foreldre som tror at det å banke lærdom inn er av det gode har nok heller lært å slå først... Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Er forskjell på å skambanke ungene sine og å ha rett dose disiplin da Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Det er ikke rart disse ungdommene blir så hardt straffet som dem blir. Hvorfor? Jo, nettopp fordi denne typen kriminalitet nærmer seg å bli en trend. Og denna saken har vært såpass mye i media at andre ungdommer vil gjøre det samme. Det er derfor det er viktig for rettsystemet å sende ut et signal om at det ikke er verdt det. Disse ungdommene vil påvirke andre, man kan gjerne kalle dem trendsettere, noe som er veldig uheldig for dem. Dem første ut vil alltis straffes hardt for å skremme dem eventuelle neste Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hva er det som skjer med ungdommene ja. Jeg (og sikkert mange flere.. ungdommer) reagerer nesten ikke på slikt lengre. Akkurat som med "20 drept i bombeangrep i Irak", det gjør meg ikke større sjokkert. Selvfølgelig, det er fælt, de som gjorde det bør få sin straff, men det føles som om det uansett ikke hjelper. Folk blir jo overfalt, slått ned og banket opp hver eneste dag, og de som har gjort det en gang nøler vel ikke med å gjøre det på nytt etter å ha tatt sin lille straff (om de i det hele tatt får en). Uansett så er Jon på 15 over den kriminelle lågalderen. Verre med Ida på 12 som gjer eit drap, eigentleg. Då må foreldra sitje i fengsel. Foreldrene må da ikke sitte i fengsel. Det blir vel mer en barnevernssak. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Eg tror det ja,for hadde disse fått nok juling hjemme så hadde de ALDRI turd å banke opp en jente eller en gutt for den saks skyld. Dette er ungdommer som har fått altfor mye penger,fritid og alt for lite juling og disiplin hjemme,og da skjærer det ut og går galt når de vokse opp,sånn som dette eksempelet dessverre viser. Dette eksempelet viser ikke at de har fått for mye penger, fritid, for lite juling og disiplin. Det er bare noe du antar. At det er noe galt med miljøet de vokste opp i er det vel ingen tvil om, men igjen må jeg si at hardere straffer er en dårlig løsning. Med den logikken gir vi plutselig faen i hvordan folk vokser opp, sålenge de frykter big brother nok til å ikke få utløp for følelser. En sivilisasjon bygget opp slik ville jeg aldri ønsket å få barn i. Det er tydelig at du er enig at oppveksten dems var dårlig, hvorfor kan du ikke da være enig i at et mer effektivt mål for forandring er nettopp oppveksten og miljøet rundt? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Eg tror det ja,for hadde disse fått nok juling hjemme så hadde de ALDRI turd å banke opp en jente eller en gutt for den saks skyld. Dette er ungdommer som har fått altfor mye penger,fritid og alt for lite juling og disiplin hjemme,og da skjærer det ut og går galt når de vokse opp,sånn som dette eksempelet dessverre viser. Dette eksempelet viser ikke at de har fått for mye penger, fritid, for lite juling og disiplin. Det er bare noe du antar. At det er noe galt med miljøet de vokste opp i er det vel ingen tvil om, men igjen må jeg si at hardere straffer er en dårlig løsning. Med den logikken gir vi plutselig faen i hvordan folk vokser opp, sålenge de frykter big brother nok til å ikke få utløp for følelser. En sivilisasjon bygget opp slik ville jeg aldri ønsket å få barn i. Det er tydelig at du er enig at oppveksten dems var dårlig, hvorfor kan du ikke da være enig i at et mer effektivt mål for forandring er nettopp oppveksten og miljøet rundt? Har ikke sagt meg uenig i det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Uansett så er Jon på 15 over den kriminelle lågalderen. Verre med Ida på 12 som gjer eit drap, eigentleg. Då må foreldra sitje i fengsel. Foreldrene må da ikke sitte i fengsel. Det blir vel mer en barnevernssak. Eg meinte at om mitt forslag, som var at ungane sku få straff som om dei var vaksne, men så lenge ungen var under kriminelle lågalderen så måtte foreldra ta straffa. Trur bornevernet er eit betre alternativ der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå