TheStian Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Hei.. Jeg og en kamerat satt og diskuterte litt om hvor man fikk best opplæring. Jeg står på mitt, og mener at man får best opplæring i en større by, det pågrunn av større trafikk, og mere utfordring. buss, trikk osv. Hans argumenter skjønte jeg ikke helt, men kanskje et poeng er at kjørelærer har færre elever og forholde seg til? Noen av dere som har noe å si i denne saken? Slik at jeg ihvertfall har noe og vise til. Endret 9. april 2008 av TheStian Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Man blir jo selvfolgelig mer klar for a takle ting som skjer i en storby alene, nar man kjorer i en storby og kommer over dem og greier a takle dem sammen med kjorelaerer. Men det motsatte kan jo gjore det enklere a fa lappen, feks kjoring i rundkjoring gar vekk siden "tettstedet" ikke har rundkjoringer. Men at kjorelaereren har mindre elever a forholde seg til-argumentet ser jeg ikke helt. Han noterer vel det meste i en bok, og har jo bare 45minutter per time uansett. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Jeg mener nå at dere begge har feil. Kvaliteten på læringen kommer ann på læreren, ikke størrelsen på plassen man kjører rundt i. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg mener nå at dere begge har feil. Kvaliteten på læringen kommer ann på læreren, ikke størrelsen på plassen man kjører rundt i. Jeg er i hovedsak enig med deg, men det blir jo vanskelig å lære kjøring på motorvei i praksis om man bor/kjører opp et sted det er 1000km til nærmeste motorvei, for eksempel... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg mener nå at dere begge har feil. Kvaliteten på læringen kommer ann på læreren, ikke størrelsen på plassen man kjører rundt i. Kvaliteten på læreren har selvsagt mye å si. Men mange av situasjonene som man kan komme over i en større by, som for eksempel store kryss med ørten felt som skal hver sin vei, flerplanskryss, flerfelters sentrumsgater, fletting på hovedvei, kollektivfelt, og så videre, er ting som man kan lære seg bare ved hjelp av erfaring. Man blir ikke rustet til å takle disse tingene ved å "råne rundt" i en liten bygd hvor det mest komplekse trafikksystemet er en liten rundkjøring midt i sentrum. Og jeg mener man blir en bedre sjåfør om man lærer seg å takle disse tingene, da man ikke plutselig blir "bønde i byen" om man en dag må i en ærend i bil innom en større by. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Man får best opplæring i storbykjøring i en stor by, og best opplæring i landeveiskjøring på landet. De fleste motorsykkelulykker skjer på landevei, så det er derfor ikke opplagt at det alltid er lurest å kjøre opp i byen. På den andre siden er det nok lettere å gå fra bykjøring til landevei enn å kjøre i en storby hvis man bare har hatt opplæring på landet, så bor man i en by bør man lære å kjøre der. Man får selvsagt noe opplæring i landeveiskjøring hvis man lærer i en by også, men mindre enn man ville gjort på et mindre sted. Edit: Glemte at jeg hadde gått ut av MC-forumet. Hvis det er for bil er det nok vanligvis en fordel å øve i en by, siden de fleste skal kjøre i byer av og til. Endret 15. april 2008 av Naranek Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg mener nå at dere begge har feil. Kvaliteten på læringen kommer ann på læreren, ikke størrelsen på plassen man kjører rundt i. Kvaliteten på læreren har selvsagt mye å si. Men mange av situasjonene som man kan komme over i en større by, som for eksempel store kryss med ørten felt som skal hver sin vei, flerplanskryss, flerfelters sentrumsgater, fletting på hovedvei, kollektivfelt, og så videre, er ting som man kan lære seg bare ved hjelp av erfaring. Man blir ikke rustet til å takle disse tingene ved å "råne rundt" i en liten bygd hvor det mest komplekse trafikksystemet er en liten rundkjøring midt i sentrum. Og jeg mener man blir en bedre sjåfør om man lærer seg å takle disse tingene, da man ikke plutselig blir "bønde i byen" om man en dag må i en ærend i bil innom en større by. Tull. Om man får en god grunnopplæring er det ikke noe hokuspokus å gjøre i en storby. Kjørte opp på Sortland (som nettop har fått sin første rundkjøring) og hadde bykjøring i Harstad (liten by med ca 25000 innbyggere) og hadde ingen problemer med å kjøre i Oslo med relativt ferskt lapp. Så jeg holder fast på at størrelsen på plassen kjører opp ikke har noe særlig å si. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Tull. Om man får en god grunnopplæring er det ikke noe hokuspokus å gjøre i en storby. Kjørte opp på Sortland (som nettop har fått sin første rundkjøring) og hadde bykjøring i Harstad (liten by med ca 25000 innbyggere) og hadde ingen problemer med å kjøre i Oslo med relativt ferskt lapp. Så jeg holder fast på at størrelsen på plassen kjører opp ikke har noe særlig å si. Jeg vekslet mellom å øvelseskjøre i liten bygd og stor by. Når jeg var på et nivå i oppkjøringen hvor jeg syntes liten bygd var "lett" strevde jeg fortsatt med situasjoner som er vanlig i større byer, som kjøring i mangefelters gate med mange kryss etter hverandre, fletting osv. Det kan hende at du var så superflink at storby ble "lett" uansett, men det betyr ikke at alle er det. Hvis man har all kjøretrening og oppkjøring i liten bygd har man jo ikke fått trent seg på disse tingene, og siden oppkjøringen naturligvis ikke vil inkludere disse tingene får man heller ikke "kvalitetssikret" at den som kjører opp faktisk kan disse tingene (fordi man har lest om det i teoriboken betyr ikke at man kan disse tingene). Hvis man i tillegg ikke er et supertalent på disse tingene skal det ikke mye til før man strever i større byer. Jeg har i alle fall hørt fra andre folk som har hatt all kjøretrening i mindre byer at de synes en større by som Oslo er "vanskelig" å kjøre i. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Mange av situasjonene som man kan komme over i en større by, som for eksempel store kryss med ørten felt som skal hver sin vei, flerplanskryss, flerfelters sentrumsgater, fletting på hovedvei, kollektivfelt, og så videre, er ting som man kan lære seg bare ved hjelp av erfaring. Man blir ikke rustet til å takle disse tingene ved å "råne rundt" i en liten bygd hvor det mest komplekse trafikksystemet er en liten rundkjøring midt i sentrum. Støttes fullt ut. Jeg tok både opplæring og oppkjøring på et mindre sted (det er ikke rundkjøring her engang!). Har hatt lappen siden september, og får fremdeles litt angst av å kjøre i større byer. Jeg har mer enn nok med å følge skilter og oppmerking til hvor jeg skal, om jeg ikke i tillegg skal forholde meg til masse kjørefelt, lys, trikkeskinner og gudene vet hva. Jeg gjør feil, jeg vet det, og jeg er takknemlig for at folk rundt meg er våkne. Kjøring i storbyer burde vært obligatorisk. Om eleven hører til ved en skole som har evig langt til nærmeste by, ja vel, så får man finne på noe type "elevutveksling" eller noe i den duren. Hadde jeg meldt meg til oppkjøring i Oslo i dag hadde jeg stryki før halvtimen var gått, det er jeg sikker på. Og sånn burde det ikke være! Lenke til kommentar
heismann Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Er det ikke sånn at strykprosenten i Oslo er vesentlig høyere enn i mer grisgrendte strøk? Rett og slett med tanke på at det er vanskeligere å kjøre i større byer? Noen som har kilde / bekreftelse på dette? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Er det ikke sånn at strykprosenten i Oslo er vesentlig høyere enn i mer grisgrendte strøk? Rett og slett med tanke på at det er vanskeligere å kjøre i større byer? Noen som har kilde / bekreftelse på dette? Det er korrekt. Strykprosenten i Oslo er uforholdsmessig høy. Jeg har ikke empirisk belegg for å gå ut med følgende påstand, men jeg gjør det likevel: jeg tror at det i ganske stor grad har gått inflasjon i å stryke på førerprøven i Oslo-området, rett og slett fordi folk på grunn av den velkjente strykstatistikken blir ekstra nervøse og stryker av den grunn. Det er ikke så forbanna vanskelig å ta førerprøven i Oslo - alle de "vanskelige" tingene man risikerer å møte i Oslo (rundkjøringer, flerfeltsveg, motorveg, lyskryss, masse trafikk osv) har man jo øvd på under føreropplæringen. Det eneste man har i Oslo som man ikke har så mange andre steder i landet er trikk, og den blir man forsvinnende lite plaget av, så lenge man vet at man har vikeplikt for den. Dessuten skal man ikke være verdensmester når man skal avlegge førerprøve, man skal bare vise at man mestrer kjøretøyet og ikke utgjør en fare i trafikken. Trikset er å følge skilta sensoren sier du skal følge, se i speilet, avpasse hastigheten til situasjonen og ikke gjøre noen store sprell, så er lappen i boks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå