MrLee Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Stjeler likegodt ett bilde fra en worklogg for å illustere hva jeg mener. I forbindelse med dekkbytte til sommerdekk tenkte jeg at jeg skulle gjøre litt vedlikehold i hjulbuen ellers, men jeg er meget usikker på hva som egentlig skal/kan gjøres meget enkelt? Ser på f.eks. dette bildet så er den skiva der felgen sitter på meget ren og pen. Tror neppe min ser slik ut. skal/kan jeg vaske den, med hvada egentlig og bør jeg smøre med noe i etterkant? Har det noen effekt? Har forøvrig en Golf 4 '02 Endret 10. april 2008 av MrLee Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 håper virkelig for din del at den blanke skiva, som også er kalt bremseskive er like blank og fin på din bil. det er 2 klosser på hver sin side av den som dyttes sammen mot skiva når du bremser, som gjør at den holder seg fin. hvis den er rustete eller lignende bør du bytte den, for da har du ikke skikkelige bremser... du skal ikke vaske/polere denne med noe, det kan ødelegge bremse-effekten. men ellers pleier jeg å dra frem høy-trykk spyleren og ta en real spyling oppunder hjulbuen når jeg bytter dekk og vasker bilen. jeg sjekker også at det ikke er noe dritt som er igjen når jeg er ferdig, ser etter rust, sjekker støt-demperen for lekasje(før spyling) og sjekker at bremseklossene ikke er veldig slitt. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du kan droppe å smøre bremseskiva Men den svarte plasten i hjulbrønnen kan du vaske. Bruk sterk såpe og en børste. Så spyler du. Etterpå påfører du plastfornyer. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 håper virkelig for din del at den blanke skiva, som også er kalt bremseskive er like blank og fin på din bil.det er 2 klosser på hver sin side av den som dyttes sammen mot skiva når du bremser, som gjør at den holder seg fin. hvis den er rustete eller lignende bør du bytte den, for da har du ikke skikkelige bremser... du skal ikke vaske/polere denne med noe, det kan ødelegge bremse-effekten. men ellers pleier jeg å dra frem høy-trykk spyleren og ta en real spyling oppunder hjulbuen når jeg bytter dekk og vasker bilen. jeg sjekker også at det ikke er noe dritt som er igjen når jeg er ferdig, ser etter rust, sjekker støt-demperen for lekasje(før spyling) og sjekker at bremseklossene ikke er veldig slitt. Hehe, bremseskive med olje på, det hadde vært tingen det heh ok. gode tips. Mener han NAF fyren på EU kontrollen sa at bremsene var litt slitt og snart burde byttes, så det er absolutt noe å vurdere.. (ikke så dårlige at jeg ikke fikk bilen EU godkjent da). Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Aklla, det er ikke uvanlig at bremseskiver ruster, ofte på ganske nye biler. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Ok, men hva med den mørke skiva der boltene skrus inn... vits å renske den? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 det skader jo ikke å vaske den, men regner med at felgen din skjuler den uansett, så det er ikke noe vits i å gjøre det for at den skal se fin ut, men det skader jo ikke fredrik, vet at bremseskiver ruster, men har aldri sett en bremseskive som ikke er blank. når jeg har sett rust har dette vært små rustflekker som er nærmest usynlige hvis du ikke ser etter dem. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) ok, ingen effekt altså Noen som vet hvor man får tak i Clay lokalit i stavangeR? eller må det bestilles? Endret 10. april 2008 av MrLee Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Bremseskivene ruster på alle biler, også selv om de er nye, serlig viss bilen står ute med regn/vann på skivene vil e ruste ganske fort, men det forsvinner med en gang du bremser, så blir dei blanke.. Akkurat som på bilde av bilen min over :!: Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 ok, ingen effekt altså Noen som vet hvor man får tak i Clay lokalit i stavangeR? eller må det bestilles? BilXtra har avdeling i Stavanger ser jeg, de selger slikt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 ok, fine, det er på vei hjem fra jobb og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå