Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vask ved bytte av dekk - og andre Vårrengjørings spm.

MrLee

Anbefalte innlegg

Stjeler likegodt ett bilde fra en worklogg for å illustere hva jeg mener.

I forbindelse med dekkbytte til sommerdekk tenkte jeg at jeg skulle gjøre litt vedlikehold i hjulbuen ellers, men jeg er meget usikker på hva som egentlig skal/kan gjøres meget enkelt?

Ser på f.eks. dette bildet så er den skiva der felgen sitter på meget ren og pen. Tror neppe min ser slik ut. skal/kan jeg vaske den, med hvada egentlig og bør jeg smøre med noe i etterkant? Har det noen effekt?

DSC04495.jpg

Har forøvrig en Golf 4 '02

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

håper virkelig for din del at den blanke skiva, som også er kalt bremseskive er like blank og fin på din bil.

det er 2 klosser på hver sin side av den som dyttes sammen mot skiva når du bremser, som gjør at den holder seg fin.

hvis den er rustete eller lignende bør du bytte den, for da har du ikke skikkelige bremser...

du skal ikke vaske/polere denne med noe, det kan ødelegge bremse-effekten.

men ellers pleier jeg å dra frem høy-trykk spyleren og ta en real spyling oppunder hjulbuen når jeg bytter dekk og vasker bilen.

jeg sjekker også at det ikke er noe dritt som er igjen når jeg er ferdig, ser etter rust, sjekker støt-demperen for lekasje(før spyling) og sjekker at bremseklossene ikke er veldig slitt.

Lenke til kommentar
håper virkelig for din del at den blanke skiva, som også er kalt bremseskive er like blank og fin på din bil.

det er 2 klosser på hver sin side av den som dyttes sammen mot skiva når du bremser, som gjør at den holder seg fin.

hvis den er rustete eller lignende bør du bytte den, for da har du ikke skikkelige bremser...

du skal ikke vaske/polere denne med noe, det kan ødelegge bremse-effekten.

men ellers pleier jeg å dra frem høy-trykk spyleren og ta en real spyling oppunder hjulbuen når jeg bytter dekk og vasker bilen.

jeg sjekker også at det ikke er noe dritt som er igjen når jeg er ferdig, ser etter rust, sjekker støt-demperen for lekasje(før spyling) og sjekker at bremseklossene ikke er veldig slitt.

Hehe, bremseskive med olje på, det hadde vært tingen det ;)

heh ok. gode tips. Mener han NAF fyren på EU kontrollen sa at bremsene var litt slitt og snart burde byttes, så det er absolutt noe å vurdere.. (ikke så dårlige at jeg ikke fikk bilen EU godkjent da).

Lenke til kommentar

det skader jo ikke å vaske den, men regner med at felgen din skjuler den uansett, så det er ikke noe vits i å gjøre det for at den skal se fin ut, men det skader jo ikke :)

fredrik, vet at bremseskiver ruster, men har aldri sett en bremseskive som ikke er blank.

når jeg har sett rust har dette vært små rustflekker som er nærmest usynlige hvis du ikke ser etter dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...