Gå til innhold

20pin fungerer fint i 24pin, så hva er vitsen med converter?

Anbefalte innlegg

Dette er slik jeg har det nå:

http://www.hardwareanalysis.com/content/image/11254/

Jeg har også en 4pin i 8pin'en, og alt fungerer helt perfekt...

Så det jeg lurer på, hva i all verden er poenget med slike 20 to 24pin convertere? (Og 4 to 8 pin convertere hvis det finnes :p)

Hovedkortet jeg har er et ABIT IP35 PRO

edit: Og PSUen jeg har er en nesten 3 år (eller 2 år, nå er jeg litt usikker) gammel Thermaltake Silent PurePower Xaser III 560W :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet er de fire ekstra pinnene på ATX-kabelen bare jordinger...

Feil. Det er 12V, 5V, 3.3V, og jord. http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

Du har grunn til å spørre, slike overganger er ganske unødvendige. Du har jo fremdeles bare 20 pinner som strømmen må gjennom.

Det går noen rykter om at enkelte hovedkort ikke virker med 20 pinner, de må ha 24. Jeg velger å se på det som rykter, ser ikke helt hvordan og hvorfor hovedkort skal om noe er plugget inn i de 4 ekstra pinnene.

Eneste fordelen jeg kan komme på er at hvis pinnene skulle bli overbelastet og gå varme, så ryker ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

Grunnen til utvidelsen til 24 pinner er at nye kraftige prosessorer bruker mere strøm enn det som trengtes når 20-pins kontakten ble designet.

De 4 ekstra pinnene er altså kommet for å kunne tilføre hovedkortet mere strøm. Å bruke en konverter fra 20 til 24 gir ikkje mere strøm, det bare fordeler den eksisterende strømmen på flere pinner, så det er meningsløst.

Om det er nødvendig med 24 pinner er ett åpent spørsmål, de fleste vil sikkert aldri merke problemer med en 20 pins kontakt. Men hovedkortprodusentene sier at ofte at 24 pins strømkabel er viktig for å sikre 100% stabilitet i alle situasjoner.

Kan nevne at DFI nekter å gi deg support dersom du sier at du har strømforsyning med 20 pins og DFI hovedkort som har 24 pins. Da gir de deg bare beskjed om å skifte strømforsyning, uansett kva problemet ditt måtte være.

Lenke til kommentar

På hovedkortet er som oftest de fire ekstra pinnene i ATX-kontakten bare koblet sammen med respektive spenninger på undersiden. Jeg har en sterk mistanke om at de 4 ekstra pinnene ble lagt på som en "helgardering" for fremtiden, så det skal gå mange titals år før man trenger å bytte den på nytt.

Lenke til kommentar

Allerede i dag så har man jo varmegang i ATX kontakten så regner med at denne blir byttet ut engang, men skjer nok innen 10 år vil jeg tro..

De 4 ekstra pinsa er som folk sier at de skal fordele belastningen over flere ledere/pinner for å unngå varmegang og få mere strøm.

20 pins ATX kontakt har følgende ledere for respektive spenninger:

12 Volt: 1 Leder

-12 Volt: 1 Leder

5 Volt: 4 Ledere

-5 Volt: 1 Leder

3,3 Volt: 3 Ledere

Jording: 7 Ledere

Resten av lederene er henholdsvis Power Ok, 5V standby og PSU On.

Kilde

24 pins ATX kontakt har følgende ledere for respektive spenninger:

12 Volt: 2 Ledere

-12 Volt: 1 Leder

5 Volt: 5 Ledere

-5 Volt: 1 Leder

3,3 Volt: 4 Ledere

Jording: 8 Ledere

Resten av lederene er henholdsvis Power Ok, 5V standby og PSU On.

Kilde

Som dere ser antallet 12V, 5V, 3,3V , og jording ledere steget, dette for å føre til mindre varmegang i kontakten og kablene samt for å "mate" hovedkortet med mere strøm i tillegg til P4 og P8 kontaktene.

Lenke til kommentar

Mitt Asus P5K-VM kort nekta å boote uten 24pin.

Dessuten nevner du jo ikke hva slags cpu du har, og hvor mye du har overklokket denne? Du må huske på at 4pin/8pin-kontakten og 24pin ATX kontakten er dimensjonert for å tåle en heftig prescott som drar godt over 100W alene, ikke en E8400 som drar under 60W selv ved overklokk...

Lenke til kommentar

Hiver meg på denne, og håper på raskt svar!

Har bygget ny data i helga.

Abit IP35 Pro Silent Otes hk, intel 2,33 ghz 1333 fsb, gf 9600 gt osv, og denne ramm'en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571

Kjøpte også et Inwin kabinett med 400w psu, da dette skulle bli billig. Har koblet til med 24 pins ATX, men kun en 4 pin på den 8 bits tilkoblingen. Har ikke rørt noen form for strøminnstillinger i BIOS, da jeg har litt for liten erfaring med det.

Problemet er at systemet til tider virker ustabilt. Hadde endel oppstartsproblemer, hvor dataen låste seg i BIOS, gjerne hvis jeg tuklet med integrated pheripals. Låser seg aldri i Windows merkelig nok. Nå har den derimot fungert bra i noen dager, dog har jeg ikke kjørt noen tunge programmer av frykt for å ødelegge noe.

Derfor lurer jeg på om hk får for lite strøm? Mistenkte at det var fordi jeg kun kjørte en 4 pins kontakt fra psu, men slik jeg leser her er det bare tull?

Bør jeg kjøre opp volt core på ram osv? Alt står på auto(default) Hvilke innstillinger anbefaler isåfall dere med litt peiling? CPU temp ligger på omkring 40 grader idle. Er sikker på at jeg har satt alt riktig, da jeg har bygget 10-15 PC-er før, men over 3 år siden sist!

På forhånd tusen takk for all hjelp.

Endret av stor_gutt_87
Lenke til kommentar

Grunnen til at man vil bruke adaptere til 4-8, 6-8 (PCIe) og ATX 20-24 er hvis du får problemer med å få ting til å virke som de skal, fordi produsenter kan legge inn sperrer som nekter deg full funksjonalitet dersom utstyret ikke detekterer alle kontaktene. Dersom du likevel har mer enn nok strøm og vil overkjøre disse sperrene kan slike overganger løse problemet.

Oftest brukt i det siste er 6- til 8-pinners PCIe-overganger fordi noen skjermkort nekter å funke skikkelig uten 8 pinner, de tolker det som at hvis du har 8 pinner, da er strømforsyningen kraftig nok til at du skal få lov til å overklokke kortet f.eks.

Lenke til kommentar
Grunnen til utvidelsen til 24 pinner er at nye kraftige prosessorer bruker mere strøm enn det som trengtes når 20-pins kontakten ble designet.

De 4 ekstra pinnene er altså kommet for å kunne tilføre hovedkortet mere strøm. Å bruke en konverter fra 20 til 24 gir ikkje mere strøm, det bare fordeler den eksisterende strømmen på flere pinner, så det er meningsløst.

Om det er nødvendig med 24 pinner er ett åpent spørsmål, de fleste vil sikkert aldri merke problemer med en 20 pins kontakt. Men hovedkortprodusentene sier at ofte at 24 pins strømkabel er viktig for å sikre 100% stabilitet i alle situasjoner.

Kan nevne at DFI nekter å gi deg support dersom du sier at du har strømforsyning med 20 pins og DFI hovedkort som har 24 pins. Da gir de deg bare beskjed om å skifte strømforsyning, uansett kva problemet ditt måtte være.

Har kanskje litt med at DFI har hatt kort som dør helt av å ikke få native 24pin strøm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...