Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken ampere burde jeg ha på sikringa som går til anlegget?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal bygge meg bilanlegg nå, og jeg driver og researcher litt slik at jeg har litt kompetanse når anlegget står på døra og jeg skal smelle det inn.

 

 

Jeg lurer rett og slett på hvor mange ampere jeg trenger i sikringen som er på kabelen som skal gå fra batteriet til forsterkeren som jeg skal plassere baki. ( Vanligvis er denne kabelen en tykk jævel, rødfarget strømpe)

 

Ser nemlig at prisene varierer veldig mellom dem, og den eneste forskjellen jeg klarer å se er hvor mange ampere det går på. Og dette er vel kun sikringen?

 

 

Uansett, hvordan er reglene for dette? Holder det med 80A? Eller er 200A å foretrekke? Eller er det noen viktige faktorer som spiller inn?

 

 

Setter pris på svar her.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs kva anlegg og kabel som mater anlegget du har.

 

Sikringen skal beskytte i hovudsak kabelen til anlegget, den må difor dimensjonerast i henhold til den kabelen du skal bruke og straumen som skal gå gjennom.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Her er anlegget:

 

- 2 par 6.5” koax elementer: Soundstream Tarantula SST6.5

Info/bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

sst65_b_lg.jpg

 

 

Black Zirconium coated cones, Ferrofluid cooling, 1-inch silk dome tweeters and progressively slanted surrounds all combine to make the Tarantula line of coaxial speakers the best bet for those who want to use no more room than a standard coaxial, but insist on the sound quality of a component system.

 

The Tarantulas have separate connectors for the woofers and tweeters, and include a pair of 12dB per octave passive crossovers for precise frequency splitting.

 

Features:

 

* Bi-Amp Capability

* Zolon Coated Low Resonance Basket

* Black Zirconium Coated Cone

* CONEX Spider

* High Efficiency, Progressive Slant Butyl Rubber

* Surround

* Silk Dome Tweeter Surround

* Ferro Fluid Cooled Tweeter

* Swivel Pole Tweeter Mount

* 3-Ohm System Impedance

* External Passive Crossover Included

* Rubber Magnet Cover

* Neodymium Tweeter Magnets

 

Specs:

 

* Power Handling: 120 Watts RMS

* Magnet Weight: 12Oz

* Freq Response: 68Hz-22kHz

* Voice Coil Diameter Woofer/Tweeter: 1in/1in

* System Sensitivity: 90dB

* High-Pass Crossover Freq: 4.5kHz

* Low-Pass Crossover Freq: 5kHz

* System Input Impedence: 3Ohm

* Crossover Slope: 12dB

* Woofer Mounting Depth: 2.68in

 

- Basselement: Earthquake SWS12

Info/bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
sws_400.gif

# 600 Max

# 3" mounting depth

# Over 2" long throw excursion

 

- Forsterker: Fusion NV-AM20004 4 kanals forsterker

Info/bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
NVAM20004-2.jpg

 

# Bi-Metallic Thermal Venting System

Features two levels of heat dispersion through a combination of alloys with complimentary thermal transfer properties

# One-Piece Cast Structure

This reinforced bi-metallic cast structure provides extreme strength, rigidity and protection in the extreme SPL ranges

# Recessed Anchor Points

Robust industrial standard mounting feet with discretely recessed anchor points to provide clean, secure and resilient installation

# Multiple Fuse Protection

Multiple fuses protect internal components and are easily accessible for quick changes in a competitive environment

 

# 170 Watts RMS per Channel @ 4 Ohms and 1% THD+N

# 245 Watts RMS per Channel @ 2 Ohms and 1% THD+N

# 500 Watts RMS Bridged Channels @ 4 Ohms and 1% THD+N

 

# Max Power Rating: 2000

# Max Current: 120A

# Full Rated Power Distortion (Max) 1kHz: 0.06%

# THD @ Rated Power 1kHz/100Hz: 0.1%

# Channel Seperation: 50

# Frequency Response Hz (-3dB): 10Hz - 40Hz

# Signal to Noise: >90

# Variable High Pass Filter: 18 dB/Octave

# Variable Low Pass Filter: 18 dB/Octave

# Bass Boost @ 45Hz: 12dB

# Input Sensitivity: 0.2 - 8V

# Input Impedance: 47K

# Fuse Rating: 40A x 3

Manufacturer: Fusion

 

 

EDIT: Aha, så på de kabelsettene som koster mer enn de med f.eks 80A har også annen kabeltykkelse? Det kan jo også forklare de drastiske prisforskjellene..

 

60A : rundt 2-300kr

200A : 6-900kr

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Og kabelen er kor mange kvadrat? :)

 

Anlegget betyr for så vidt ikkje så mykje, kabelen er dimensjoner i forhold til anlegget, så eg antar du kan bruke den størrelse som er vanleg ihht. kabelstørrelsen din.

 

Sikringen skal kun beskytte kabelen, så lenge resten av anlegget er dimensjoner riktig skal det gå som smurt. Skal sjå om eg finn dei vanlegaste str.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Til forsterkaren.

 

Kabelen dimensjoneres i forhold til utstyret og sikringen dimensjoneres i forhold til kabelen. Står litt her, men eg er ikkje så stødig på forbruk på bilstereo, så andre skal få vurdere kor stor kabel du treng.

Lenke til kommentar

Sikringen skal ikke beskytte kabelen, men batteriet, og skal monteres i motorrommet. Fest gjerne kabelen på starteren hvis det er trangt på batteriet. Hvor stor sikringen er betyr ikke så mye, men 100-150A er fine ting.

At forsterkeren din kan trekke max 120A betyr heller ikke så mye. Det er kun i korte øyeblikk og sannsynligvis med 10% forvrengning.

Lenke til kommentar
Sikringen skal ikke beskytte kabelen, men batteriet, og skal monteres i motorrommet. Fest gjerne kabelen på starteren hvis det er trangt på batteriet. Hvor stor sikringen er betyr ikke så mye, men 100-150A er fine ting.

At forsterkeren din kan trekke max 120A betyr heller ikke så mye. Det er kun i korte øyeblikk og sannsynligvis med 10% forvrengning.

Kva skal batteriet beskyttast mot? Nei, sikringen skal beskytte kabelen, og kun kabelen.

 

Den skal beskytte mot kortslutning i utstyr eller sjølve kabelen.

 

Utstyret (normalt forsterkaren) har sikring som skal beskytte mot overbelastning samt kortslutning i utstyret, om ein skal skifte denne må ein alltid putte i ein like stor sikring. I værste fall kan du putte i ein mindre, større sikring er totalt forbode.

 

Sidan eit anlegg kan utvidast er det like greit å dimensjonere sikringen etter kabelen med ein gang. Difor vel du først kabel ut frå belastningen, så sikring ut frå kabelen. Det er ikkje uvanleg å overdimensjoner til eit bilstereoanlegg, men om du skal ha kabel til 120A er ikkje det naudsynt.

 

Sikringen skal monterast så nærme batteriet som mogeleg.

Lenke til kommentar

Sikkringen skal faktisk beskytte kabel og batteri..

 

Blir det kortsluttning uten sikring, vil kortsluttningstrømen bli så stor at batteriet kan gå donken, og ledningen kan smelte. Dette er egentlig ikke så ønskelig.. Du kan selv tenkte deg hvor mye krefter det er i et bilbatteri når det er nok og legge en skiftnøkkel mellom pluss og minus på batteriet så vil den smelte... :)

 

Du vil nok trenge 45mm2 kabel.. Kommer ann på hvor lang kabelen skal være..

 

KabelTabell.gif

Lenke til kommentar
Blir det kortsluttning uten sikring, vil kortsluttningstrømen bli så stor at batteriet kan gå donken, og ledningen kan smelte. Dette er egentlig ikke så ønskelig.. Du kan selv tenkte deg hvor mye krefter det er i et bilbatteri når det er nok og legge en skiftnøkkel mellom pluss og minus på batteriet så vil den smelte... :)

Fikk til at skiftenøkkelen havnet over polene på det ene batteriet i russebilen. Skal si det var som om det skulle vært nyttårsaften der inne. Skiftenøkkelen smeltet seg gjennom jordingskabelen. :p Men heldigvis så gikk det bra. Ingen skade skjedd. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Så da er det så enkelt at man velger sikringer husinstallasjoner kun etter ledningene som blir brukt/hva de tåler?

 

Hadde det bare så enkelt. Da hadde man ikke hatt bruk for avanserte elektrotekniske beregningsprogram til titusner av kroner..

 

Nei, sikringer velges etter belastningsstrømmen Ib, først og fremst. Så må man kontrollere at ledningene tåler gjennomsluppet energi ved kortslutning, Ikmaks og Ikmin. Det er mange dimmensjonerende faktorer som jeg ikke tar med her. Men dette er første skritt.

 

For noe så enkelt som 12V anlegg i bil, så dimensjonerer man etter den effektive belastningstrømmen. 130 ampere i 0.1 sekund klarer en 6kvmm ledning uten problemer f.eks. Er mange som overdimensjonerer noe voldsomt, selv om det ikke er behov for det.

 

 

Til forsterkaren.

 

Kabelen dimensjoneres i forhold til utstyret og sikringen dimensjoneres i forhold til kabelen. Står litt her, men eg er ikkje så stødig på forbruk på bilstereo, så andre skal få vurdere kor stor kabel du treng.

Lenke til kommentar

ved en kortslutning vil batteri gi ut mellom 2000 og 3500 ampere så du finner nåkk ikke for stor sikring. 150 til 200 ampere skulle være tilstrekkelig. husk å plassere så nært batteri som mulig. viktig med en kvalitets strøm kabel da det er ganske mye strøm som skal igjennom.

Endret av kimstianp
Lenke til kommentar

Riktig.. Da regner jeg med at et kit som det står 150A er med kabel som er tykk nok også? Siden det er "kit" ? Kan jo uansett sjekke tykkelsen på kabelen..

 

 

Noen som vet om noen som selger kabler billig? Er jo svinedyrt på mekonomen f.eks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...