Gå til innhold

Tør du bruke pin-kode i taxi?

Anbefalte innlegg

Man er i ferd med å innføre nye betalingsterminaler i taxiene hvor man nå må oppgi pinkode om man skal bruke kort. De første blir tatt i bruk i Oslo allerede nå i april.

Er det noen som vil tørre å oppgi pin-kode i en taxi?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket problem skal dette løse? Taxi-ene får jo penger uansett om man har dekning eller ikke.

Flere og flere taxier er visa-online. Altså det går på visa delen, men sjekker først med banken om det er dekning.

Dessuten tar det eviglang tid før bilen får pengene. Ble fortalt av en sjåfør at det kunne ta opp til to måndeder.

Og som kunde er det like greit at beløpet blir trukket umiddelbart. Så slipper man å få et visa-trekk som man hadde glemt.

Lenke til kommentar
Det må være ein feil her, du skal ikkje oppgi koden, du skal trykke den inn sjølv. Dei ville aldri innført eit system der du måtte oppgi koden.

Beklager om jeg har vært uklar, men man skal selvsagt taste inn koden. Problemer er at det finnes måter å modde terminalene slik at de lagrer både info fra magnetstripen og kode som er tastet inn. Når muligheten er der samtidig som det er få bransjer med så mye svindel som drosjebransjen er sannsynligheten for at noen vil gjøre dette meget stor.

Når noen bruker din pin-kode er det mye vanskeligere å få tilbake pengene fra banken og brukeren får lett bevisbyrden. Om man har brukt kortet i flere drosjer er det ikke lett å si hvor koden er stjålet.

Å ta taxi når man skal ut på reise og så få vite at kortet er overtrykket når man kommer frem gir garantert ingen god ferie.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Der eg bur hadde eg ikkje vore redd for å bruke pin, men med ein som knapt kan norsk i Oslo hadde eg nok vore meir skeptisk ja. Eg plar ikkje skjekke kontoen for unaturleg aktivitet.

Hva har sjåførens avstamning med saken å gjøre?

Du får terminalen i hånden, slik at man lett oppdager om den er påmontert ekstrautstyr.

Dessuten skjuler du pinkoden når du slår den inn.

Og er det unaturlig aktivitet på kontoen, så vil du i aller høyeste grad oppdage det.

For da er den tom. :)

Lenke til kommentar

Eg følger med på nyhetene og er av natur meir skeptisk til f.eks. innvandrarar. Kall meg kva du vil, det er sånn eg eg er.

Om det skulle være montert på ein magnetstripekoperingssak så er den ikkje akkurat ein stor boks det står "Kortkopiering" på. Det er jo sjølvsagt designa etter terminalen. Dessutan er det ikkje sikkert ein er like edru kvar gang ein skal betale drosjen.

Unaturleg aktivitet treng på ingen måte bety å tømme den. Jevnlige uttak på nokre tusen i månaden kanskje. Det legg eg ikkje merke til med mindre eg inspirerer kvar transaksjon om er gjort.

Lenke til kommentar
Eg følger med på nyhetene og er av natur meir skeptisk til f.eks. innvandrarar. Kall meg kva du vil, det er sånn eg eg er.

Mediapåvirket? ;)

Om det skulle være montert på ein magnetstripekoperingssak så er den ikkje akkurat ein stor boks det står "Kortkopiering" på. Det er jo sjølvsagt designa etter terminalen. Dessutan er det ikkje sikkert ein er like edru kvar gang ein skal betale drosjen.

Det er jo sant.

Unaturleg aktivitet treng på ingen måte bety å tømme den. Jevnlige uttak på nokre tusen i månaden kanskje. Det legg eg ikkje merke til med mindre eg inspirerer kvar transaksjon om er gjort.

Den dagen jeg oppdager at en som har skimmet kortet mitt tenker langsiktig, og forventer at jeg ikke oppdager unatulige bevegelser på kortet, så er jeg nesten fristet til å gi han pengene.

Hvorfor skulle en tyv forvente at et duplikert kort skal ha en jevn kontantstrøm over tid, i steden for å bare tømme kontoen der og da?

Lenke til kommentar

Eg vil heller taste PIN kode i en taxi en å signere på kvitteringen.

Dessuten skal det bli godt å slippe å vente dagesvis på å bli trukket

for selve turen i fra kortet. :)

Når det gjelder svindel og tømming av bankkonto er eg ikke bekymret.

Formuen min står på en separat konto uten kort på, og samtidig har eg

til enhver tid(stort sett) tilgang på to separate kort med hver sin

konto. Skulle eg oppdage at en av de var tømt, eller i krise, begge,

så kan eg føre over det beløpet eg trenger via kundeservice, telefonbank

eller via en kjapp sms. På kontoene med kort på så står det aldri mer en

et par tusen samtidig uansett. Så helt tømt blir eg ikke. Dessuten er det

vel vanlig praksis å ha to forskjellige betalingsmåter med seg til utlandet?

Lenke til kommentar
Hva har sjåførens avstamning med saken å gjøre?

Du får terminalen i hånden, slik at man lett oppdager om den er påmontert ekstrautstyr.

Dessuten skjuler du pinkoden når du slår den inn.

I de tilfellene man har hatt så langt er det snakk om ekstra kretser som er lagt inni den standard boksen, helt umulig å se altså. Det hjelper lite å skjule inntasting når de ekstra kretsene inni terminalen registrerer dette.

Det er jo også mulig at de har en ekstra betalingsterminal som de drar frem når den reisende ser litt sløvet ut. Det er forresten 7 taxiselskaper som man kan ta i Oslo, hvor mange tror du vil kjenne igjen terminalene alle bruker?

Lenke til kommentar
Eg vil heller taste PIN kode i en taxi en å signere på kvitteringen.

Du er klar over at banken behandler deg helt forskjellig om det er gjort uttak av andre som har brukt pinkode?

Og hva med om noen går rundt og forfalsker signaturen min?

Ikke missforstå. Eg ønsker ingen av delene og beskytter både PIN kode og signatur som sensitiv.

Men det er lettere å bytte PIN kode en det er å bytte signatur. Dette samtidig som eg aldri har mer

penger på kortet en nødvendig gjør at eg føler meg veldig trygg. Noen kan kanskje klare å stikke av

med et par tusen, men der stopper det. Så om eg skal prioritere disse to så prioriterer eg signatur

fremfor PIN.

Lenke til kommentar

Stemmer. En gang en dust brukte 50 spenn på å kjøre rundt i ring for å finne adressen jeg skulle til ba jeg han om å redusere prisen.. nope. Jeg skrev under med 'Julenissen', men pengene ble trukket like så.. Dette var forøvrig i april.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at det er like trygt som hvilket som helst minibank. Visa betaler deg tilbake om det har blitt scammet, såvidt jeg vet så er mest øst-europeiske bander som har gjort seg skyldig i slike ugjerninger. At enkelte pakistanere har prøvd å unngå å betale skatt kan ikke sammenlignes med å scamme en betalingssentral, rart at ingen innvandrerbutikk har gjort det da?

Hvis det så er tilfelle at en taxi-eier prøver seg på noe slikt så tror jeg ikke visa/politiet kommer til å trenge å lete lenge etter forbryteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...