Gå til innhold

Digitale medier ved UiO

Elvorn

Anbefalte innlegg

Hei! Har søkt på digitale medier ved UiO til høsten. Er det noen som går eller har gått på det studiet som kan fortelle litt om det? Har selvfølgelig lest på UiO sine hjemmesider, men hadde vært flott om noen kunne fortelle litt om oppbygning og hvordan det er å studere ved UiO. Type arbeidsmengde og liknende.

På forhånd takk for svar=)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har også søkt på studie plass til dette og fikk tilbud i dag. Har ikke sett noe info om det på nettet,sett bort ifra uio sine sider. Ville vært fint hvis noen som har gått eller går der kunne gi litt informasjon.

Elvorn, du vet ikke tilfeldigvis hvor mange timer i uken det er? Kunne ikke finne noe om det på uio sine sider.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å finne ut hvor mye (og hva slags) undervisning det er på forskjellige studier, er å besøke nettsiden til de ulike emnene i studiet. Første semester på Digitale medier ved UiO skal dere f.eks. ha Exphil, Grunnkurs i objektorientert programmering og Samfunnsmessige og kulturelle perspektiver på digitale medier (oversikten over hvilke emner som skal tas de ulike semestrene ligger på programmets hjemmeside). Under semestersidene (trykk på "Høst 2008" fra de ulike emnesidene) står det når og hvor og hva slags undervisning det er. Når man har fått opptak til gruppeundervisningen/ seminar gjennom Studentweb og vet hvilken gruppe man tilhører, kan man sette opp endelig timeplan.

Eksempel:

Grunnkurs i objektorientert programmering har semestersiden sin for høsten 2008 her. Om man trykker på "Tid og sted" får man opp denne siden, og finner kjapt ut at det er to timer forelesning og fire timer gruppeundervisning i uka for emnet.

Håper dette var til hjelp.

:)

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Har også fått tilbud om Digitale medier. Har takket ja, men blir å søke om utsatt plass på grunn av førstegangstjeneste.

Har null erfaring med programmering, vil dette være en stor ulempe? Jeg har selvsakt muligheten til å lese meg opp i Java i løpet av året, men vil det være vits?

Lenke til kommentar
Har også fått tilbud om Digitale medier. Har takket ja, men blir å søke om utsatt plass på grunn av førstegangstjeneste.

Har null erfaring med programmering, vil dette være en stor ulempe? Jeg har selvsakt muligheten til å lese meg opp i Java i løpet av året, men vil det være vits?

Jeg tråkker sikkert på manges tær her nå, innkludert dine, men jeg må nesten spørre - Hva er det du egentlig ser i dette studiet når du aldri har programmert? Programmering er så vesentlig, en enorm del av samtidlige IT-studier, at det ikke er til å unngå. Dersom du virkelig har null peilig på programmering, så har du null peiling på hva dette studiet blir til. Det er tre år, som potensielt kan være helt borkastet.

Og for å svare på spørsmålet ditt, vil det være en ulempe; JA! Du minner meg om de som tar matteklasser uten å egentlig være interessert i matte. Det senker nivået og det har en forpestende effekt ovenfor studiet og de som faktisk er interessert. Med en feil lærer vil klassen aldri heve seg over sitt svakeste ledd og da blir det deg!

Lenke til kommentar

Fysj da.. ja.. du tråkker nok i salaten her.. Det er MANGE som tar it-fag som aldri har programmert før, og som så blir mye flinkere enn de som har programmert litt fra før. Opplæringa tar høyde for at dette er noe man ikke kan fra før. Basis programmering er heller ikke så veldig vanskelig at det gjør noe..

Ellers må jeg også presisser at studiet Digitale Medier ikke er et studie som fokuserer på programmering, og innholder pent lite av det. INF1000 er et fag som utrolig mange matnat linjer har. Selv de som studerer ren matte har det faget. Og synes det er tåpelig å sette spørsmålstegn ved riktig valg av utdannelse bare fordi man ikke har programmert før.

Lenke til kommentar

Sakset fra "Kort om programmet"

Hvorfor ser nettavisene ut som de gjør? Hvorfor samler søkemotorene informasjon om hva du gjør på nettet, og hva har de lov til å samle inn? Hvem eier din video på YouTube? Hva gjør en web-redaktør? Hva er viktig når du former en nettside? Hva er konsekvensene av at publikum lager medieinnhold?

Om de ikke ønsker de som ikke har programert før, bør de virkelig endre dette. Jeg har erfaringer fra andre områder det virker som om studiet dreier seg om, som jeg tror andre med mye kunnskap om programmering ikke har.

Jeg er lærevillig, er det ikke dette som er viktigst når man søker til et studium? At man har interesse for noe, vil finne ut mer om emnet. Dette handler om noe annet enn å ta matte uten å være interessert i matte. For å putte meg i eksempelet ditt: Jeg har ikke hatt anledning til å lære matte, men vil gjerne.

Og null peiling på programmering er muligens en liten overdrivelse. Det kommer egentlig ann på hva som kommer under programmering. Det jeg vil komme til å gjøre er å kjøpe meg en bok om Java som forklarer det hele fra nybegynnernivå (så noen anbefalinger i et annet forum) og sette meg inn i Java. Dersom jeg finner det helt Python (jeg tviler), blir jeg nok å søke noe annet.

Lenke til kommentar

Bare å slappe av.. det er nok mer Jonas som ikke har peiling på hva studiet Digitale Medier går ut på ;) Den lille programmeringen man har i studiet er ikke for at man skal kunne lage løsninger selv, men for å kunne forstå de som faktisk skal lage dem, og hvordan ting funker. Den programmeringa er basis kunnskap som går inn i utrolig mange studier selv om studiet i seg selv ikke engang er egnet for folk som ønsker å programmere masse.

Jeg kjenner også en som tok Digitale Medier mens jeg studerte, og han hata programmering, men elska det studiet. Han hadde litt problemer med INF1000, men resten var piece of cake.

Ellers vil jeg si at selv for linjer som Bachelor i informatikk, hvor det er mye mer programmering, og er lagt opp til at man kan velge slike fag videre selv, så mener jeg det er tåpelig å si at man burde ha programmert før. Jeg hadde aldri programmert før jeg starta på it-utdannelse, men fikk fremdeles bra karakterer, og skal jobbe videre som utvikler. Skulle jeg liksom ha droppa å ta it-utdannelse bare fordi jeg ikke hadde programmert før da? For noe tull..

Men er sant at mange dropper ut første året i rene it-linjer fordi de ikke er helt som man hadde venta.. (ikke at det er noe spesielt for it-studier)

Edit:

Mente ikke at studiet var SIMPELT, men at bortsett fra INF1000, så er det ingen vanskelige programmeringsfag (ikke at INF1000 er særlig vanskelig heller). INF1050 har litt programmering, men det er gruppeprosjekt, og man kan fint komme gjennom det uten å gjøre så mye fysisk programmering selv. Og er heller ikke programmeringen i seg selv som er viktig der.. men selve prosessen med å utvikle et system.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Takker for svar. Syntes det var rart at programmering skulle være en så viktig del av studiet, og når man ser på fagene, så virker ikke den biten uoverkommerlig uten forkunnskaper. :)

Edit: Mange negativer i den siste linjen. Riktig blir nok "så virker den biten overkommelig uten forkunnskaper". :p

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Jeg kjenner også en som tok Digitale Medier mens jeg studerte, og han hata programmering, men elska det studiet. Han hadde litt problemer med INF1000, men resten var piece of cake.

Pfff, jeg kjenner også en som tok Digitale Medier og vet dermed godt hva det går ut på. Han hatet dem som hatet programmering på en tilsvarende måte og det er et faktum at slike har en negativ effekt ovenfor studiet. Og la meg le av den siste biten din - gruppeprosjekt man kommer gjennom bare man lar vær å gjøre så mye selv? HAHA .. ikke kom å si at det er en lur ide å velge studie med slike holdninger.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Pfff, jeg kjenner også en som tok Digitale Medier og vet dermed godt hva det går ut på. Han hatet dem som hatet programmering på en tilsvarende måte og det er et faktum at slike har en negativ effekt ovenfor studiet. Og la meg le av den siste biten din - gruppeprosjekt man kommer gjennom bare man lar vær å gjøre så mye selv? HAHA .. ikke kom å si at det er en lur ide å velge studie med slike holdninger.

Vel, hvis du vet godt hva det går ut på, så overasker det meg at du kommer med slike kommentarer. At du har en kompis som hata folk som ikke likte programmering sier bare litt om kompisen din.

Poenget er at man er ikke NØDT til å like programmering for å ta studiet, men selvfølgelig er det fint om man gjør det. Det var fag jeg ikke likte på linja mi, men jeg gjorde det ikke nødvendigvis dårlig av den grunn. Selve kurset er ikke rettet mot programmering selv om man selvfølgelig kan ta en del ekstra programmeringsfag som valgfag, men man MÅ ikke ha det, og kan derfor fint gå en annen retning som ikke krever særlig mye programmering.

Jeg har selv fullført INF1050, og kommentaren min hadde ikke noe med hvilke holdninger man har til studiet, men at ikke er noe problem å komme igjennom faget. Hovedvekten er ikke på selve programmeringa, men på hele prosessen.. utviklingsmetodikk, kravspekk, designdiagrammer osv.. Altså er det lite programmering i forhold til størrelsen på faget, og når man er en gruppe, så er det oftest minst EN av dem som er litt flinkere, og kan hjelpe resten om det skulle være problemer.

Lenke til kommentar

Wow, Jonas, jeg er imponert! Du er på ekte!

Enhver forstår at det å ha forhåndskunnskaper om et emne er svært praktisk og kommer godt med. En vil da ha fordelen av å ikke trenge å lese like mye som en som er helt blank i emnet. Dette gjelder alle utdanninger. Universitetet ser derimot kke på disse forkunnskapene som en nødvendighet. Er det galt av en person å velge medisinsk utdanning fordi hun/han ikke har snøring om hvordan en stiller en diagnose av en pasient? Er det galt å velge lærerutdanning hvis en ikke vet aner hvordan en formidler et budskap på en god og forståelig måte? Det er en grunn til at man fortsetter med høyere utdanning etter endt videregående opplæring. En gjør det for å lære mer om noe man brenner for eller lære om noen man synes høres interessant ut. Ikke alle velger riktig ved første forsøk, men en har da sjansen til å gjøre valget om igjen.

Jeg har kommet inn på informatikk bachelor på UiO, men har aldri programmert før. Likevel vet jeg godt hva programmering dreier seg om. Jeg er svært interessert software og har anvendt GNU/Linux i 3 år. Selvsagt vil jeg stille dårligere enn de som har programmert siden de begynte på ungdomskolen, men det betyr ikke av den grunn at jeg er helt ukvalifisert og uønsket. Det er lagt opp til at en uten noen helst kunnskaper om programmering skal kunne følge dette studiet, så lenge en legger litt arbeid i det. Det er et bachelorstudium, der eneste inntakskrav er GENS og 2MX, det er snakk om, ikke et studium for samfunnets elite og individer med forhåndsimplementerte kunnskaper. Dersom du ikke holder ut å se folk uten forhåndskunnskaper tror jeg du er på feil sted, dessverre.

Endret av Cless
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg synes studiet er veldig bra :) Skal nå begynne på 3.semester. I løpet av det første året får man prøvd seg innen informatikk, medievitenskap og juss (rettsinformatikk). Etter det første året vet man da forhåpentligvis hvilke områder man vil studere videre i, og man har stor valgfrihet når det gjelder hvilke emner man kan velge. Dessverre er det mange studenter som dropper ut i løpet av det første året (sånn er det vel de fleste steder), og mange dropper ut av feks INF1000 (javaprogrammering). Sikkert ulike grunner til det, men man kommer greit gjennom om man bare jobber jevnt med det og klarer obligene :) De andre emnene er stort sett greie. Kommer man gjennom de obligatoriske grunnemnene kan man i stor grad velge emner man selv interesserer seg for. Det er også veldig lett å bli kjent med andre og få nye venner gjennom gruppeundervisningen og ikke minst fadderuka. Om det er mer du(eller søstra di) lurer på er det bare å sende PM eller skrive her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...