Dryper Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Heisann! jeg holder på med å lage bruker registrering på siden min og skal nå bruker cookies til å kontrolere om brukeren er logget inn eller ikke. jeg har alerede laget cookiesene, de heter: cookieusername og cookiepassword. Tabellen heter brukere og der nicket er heter det brukernavn og passord. Det jeg lurte på da er hvordan jeg kan klare å sjekke om brukeren er online med cookiesene. Takker for hjelp! Hilsen Dryper Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1298342134 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Eksempel for å hente Cookies (henta her): <?php // Print an individual cookie echo $_COOKIE["TestCookie"]; echo $HTTP_COOKIE_VARS["TestCookie"]; // Another way to debug/test is to view all cookies print_r($_COOKIE); ?> Men vil minne om å bruke cookies til brukerverifisering/brukerlogin er en ganske usikker metode siden cookies blir lagret lokalt for hver bruker (i browser). Cookies kan derfor manipuleres/stjeles. Bruk heller Sessions til å holde rede på online brukere siden sessions blir lagret på serveren og er derfor ikke så lett å utnytte. Les om sessions her. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du kan sikre det ved f.eks å ha $_COOKIE['online'] = HASH av brukernavnet/brukeriden Da blir sikkerheten litt bedre. Samtidig kan du også ha en cookie for passord også Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Eksempel for å hente Cookies (henta her): <?php // Print an individual cookie echo $_COOKIE["TestCookie"]; echo $HTTP_COOKIE_VARS["TestCookie"]; // Another way to debug/test is to view all cookies print_r($_COOKIE); ?> Men vil minne om å bruke cookies til brukerverifisering/brukerlogin er en ganske usikker metode siden cookies blir lagret lokalt for hver bruker (i browser). Cookies kan derfor manipuleres/stjeles. Bruk heller Sessions til å holde rede på online brukere siden sessions blir lagret på serveren og er derfor ikke så lett å utnytte. Les om sessions her. ja jeg har tenkt på å bruke sessions men problemet er at jeg overhodet ikke har peiling hvordan det gjøres. hvordan kan jeg få "vertifisert" brukere med dette? bruker da mysql :S Takker for hjelp! Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Vel, kjør en spørring øverst på siden din for å skjekke om passordet og brukernavnet i cookiene er korrekte. Dersom de er det setter du $_SESSION['online'] = TRUE I scriptet ditt spør du da bare om: if($_SESSION['online'] == TRUE) { // Ting online brukere kan gjør her, men ikke de som er online } else { // Brukeren er ikke online. Enten fortell han at han ikke er logget inn eller gi han en link til loginsystemet online og verdien TRUE kan du selvfølgelig endre til det du vil selv } Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 OK jeg har nå fått til å lage session sjekk på hoved sida mi. http://globalmafia.sytes.net men sessionen funker ikke på denne linken: http://globalmafia.sytes.net/projects/auksjon MÅ det være i samme mappe for at det skal funke? eller er det noen vei utenom å lage 2 logins? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 husk session_start(); på toppen av siden. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) husk session_start(); på toppen av siden. ah :=) da lærte jeg noe nytt der og takker for hjelp Endret 10. april 2008 av Dryper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå