Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkoder på Opel Astra

Anbefalte innlegg

Hei, har en -94 mod opel astra 1.8 som den oransje motorlampa har begynt å lyse på. Har følgende guide på hvordan jeg finner feilkoden:

"Du kan avlese feilkodene selv, under rattet finner du ett deksel. Under dette finner du en kontakt (10 pins), med 2x5 tilkoblingsmuliheter. sett en ledning mellom A og B. Står trykt på kontakten hvilke som er A og B.

Når disse er koblet sammen slå på tenningen å tell antall blink i motorlampen. Lampen blinker først 10`erne og så 1`erne, f.eks: 2 blink 2 ganger rett etter hverandre betyr 22, 1 blink etterfulgt av 2 blink er 12 osv... "

Nå har jeg to spørsmål:

1.) Det står ikke stemplet A, B eller noe som helst på den kontakten. Den står loddrett, med to rader á 5 kontakter. Noen som vet hvor pinne A og B befinner seg?

2.) Hvor finner jeg skjema over feilkodene?

Takker for alt av hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå har jeg lest ut feilkodene:

12

12

12

92

92

92

12

12

12

92

92

92

osv...

12 = initiation og diagnostic

92 = Camshaft sensor - Incorrect signal

Kamaksel-sensor virker det som. Noen som kan fortelle med hva dette er? Hva skjer når denne er gåen, hvor ligger den, er den lett å bytte, er dyr osv...

Alle tips mottas hjertelig!

Lenke til kommentar

Kamføleren pleier og sitte lett tilgjengelig, men du må av med det øverste register dekselet uansett type. 2-3 skruer.. Torx.. Føleren sitter med 1 eller 2 skruer til. Pell bort luftfilter boksen så kan du bytte den med tenna..

Hva er motorkoden din?

Det er ombyggings sats på noen av de der.. Hvis føleren/kontakta sitter under OPEL lista på toddekselet er det ombyggings sats.. Dvs du får ny føler og ledningsnett og må bytte 20-30 cm med ledning.

Sitter føleren/kontakta rett ved kamhjulet altså inni hele registerhuset er det ikke ombygging..

Motoren kan bli tungstarta innimellom med def. kamføler. Kan gå litt ujevnt også..

Det hender at det er veiv føleren som sliter selvom den gir feil på kam-føleren... Det finner du ut etter at du har bytta kam-føleren :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hei, motorkoden er C18XEL (reg nr VE96986).

Takk for fyldig svar. Skal gå til verks og nappe ut føleren med tenna.

Lykke til! Husk å koble fra batteriet dersom du har regulering på tenna :D

Lenke til kommentar

Reg.nr ditt hører til en hyundai utifra der jeg sjekker...

5WK90554Z.JPG

Du har den typen hvor du bør bytte ledningsnettet utifra hva jeg ser på bildet :yes: Den her koster 1300,- med ledningen. Ellers koster føleren rundt 1000,-.

Anbefaler deg og bytte ledningen for og utelukke masse tull.

Fargene/plassering stemmer ikke overens på den ledningen som følger med. Ikke koble svart med svart for og si det sånn.. Kan variere litt det der så ikke klipp alt med en gang!

Ellers skal det der gå greit.. Mulig Opel er billigere på delene!

Merker du noe fusk eller noe i det hele tatt? Eller er det bare discotek i instrumentet?

Du kan jo måle ut føleren for og sjekke hva som skjer, men jeg hadde bytta hele greia med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, litt bråkjekk skulle jeg hjelpe fattern og finne file på hans Astra:

Opel Astra 1.6 16V, 97-modell (reg nr CE76028)

Fikk plugget på slik at motorlampa repeterte følgende kode:

1

4

10

5

Antar at dette er 1405.

Noen eksperter der ute som klarer å hjelpe meg å finne ut hvilken feil dette er?

Kan legge til at han hat hatt problemer med flatt batteri. Kan det være et eller annet som er kortsluttet?

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette kan være gamle koder. Slett, og sjekk igjen når lampen har lyst.

Flatt batteri? Hvor gammelt er batteriet? Det kan jo være selve batteriet som ikke klarer å holde lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...