Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring og tap av bonus ved uhell

bo1e

Anbefalte innlegg

Og hvordan kan det bli usaklig, når jeg kommer med et argument som OMHANDLER SAKEN der jeg synes det burde telle som et forsøk på svindel?

Det som er usaklig, er din og min argumentering i denne tråden i dette øyeblikk. Jeg har dessverre holdt meg on-topic, frem til just now.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer. bo1e er ikke enig med hva dere sier, og vil derfor ikke høre på andres meninger heller. Enkelt og greit.

Men, tilbake til temaet med at eier må være forsikringstaker. Det er IKKE tilfelle hos Gjensidige ihvertfall. Jeg har min bil forsikret igjennom dem, og når jeg tegnet forsikringen opplyste jeg klart og tydelig at min far står som eier av bilen. Det var helt ok, og i forsikringspapirene står det: "Forsikringstaker: Magnus...", og litt lenger ned "Eier av kjøretøy: Navn på min far".

Så umulig, er det vel ikke.

Takker for den opplysningen. Veldig greit å vite. Tydelig det at man ikke alltid får hele sannheten selv om folk er veldig sikker i sin sak.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare for å endelig avgjøre feiden som har vært om dette med bonus er forsikringssvindel eller ikke, henviser jeg til Forsikringsavtaleloven - www.lovdata.no - gjeldende lover, og søk på FAL.

§ 4-1. (forsikringstakerens plikt til å gi opplysninger om risikoen)

I forbindelse med inngåelsen eller fornyelse av en forsikringsavtale kan selskapet be om opplysninger om forhold som kan ha betydning for dets vurdering av risikoen. Forsikringstakeren skal gi riktige og fullstendige svar på selskapets spørsmål. Forsikringstakeren skal også av eget tiltak gi opplysninger om særlige forhold som han eller hun må forstå er av vesentlig betydning for selskapets vurdering av risikoen.

Blir forsikringstakeren klar over at han eller hun har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om risikoen, skal forsikringstakeren uten ugrunnet opphold melde fra til selskapet om dette.

Så, her har du som forsikringstaker en plikt til å opplyse, ikke bare på det forsikringsselskapet spør om, men også om forhold som kan ha betydning for selskapets beregning av risikoriktig premie. Hvilket antall skader siste 3 år, og ikke minst bonus er. Så kan det være...som du sier at dette ikke blir oppdaget under tegning, enten fordi kundekonsulenten ikke spør, og du i din uvitenhet om gjeldende lovgivning (ref. ditt argument om at du ikke vet hva "praksisen" er) ikke oppfølger din plikt i henhold til lovteksten som er nevnt over.

Men nå som du er gjort kjent med, også via andre her i forumet, bør du melde fra om din bonus "uten ugrunnet opphold" til ditt nåværende selskap. Årsaken er at du ved en evt. skade vil kunne komme til å få redusert erstattning, eller avkortning som det så fint heter. Ved skade har forsikringsselskapene tilgang til FOS registeret (felles system med oversikt over skader), der vil de se at du har hatt en forsikringsskade i tidligere selskap, de kan da hevde at du har brutt informasjonsplikten din i henhold til FAL vedr. tidligere skader og opparbeidet bonus. Dette fører mest sansynlig til at du får en redusert utbetaling lik det prosentielle forholdet mellom premie du har betalt, og det du skulle ha betalt, maksimert til vilkårsmessige høyeste avkortningsbeløp, pluss egenandel. Vel, for å si det kort: det blir dyrt.

I tillegg kan du selvfølgelig bli anmeldt for forsikringssvindel...lite trolig i dette tilfellet, men aldri godt å vite hva forsikringsselskapene kan finne på, ikke sant? Du kan jo lese en interessant artikkel her, den vil nok fange din oppmerksomhet!

Du skriver:

Jeg har ihvertfall ikke holdt tilbake noe informasjon, jeg har opplyst alt jeg har blitt bedt om. Jeg har heller ikke spekulert i å lure systemet, jeg aner ikke hvordan systemet fungerer. Jeg har blitt fortalt av andre at å bytte forsikringsselskap har medført ny startbonus i flere tilfeller og derfor har jeg sett etter et gunstigere tilbud enn det jeg hadde fra før. Det fant jeg også, og gjorde en avtale med nytt forsikringsselskap per telefon. Jeg svarte på alt jeg ble spurt om, og fikk beskjed om at de hadde et samarbeid med mitt gamle selskap. De kunne se mitt kundeforhold hos mitt gamle forsikringsselskap og de skulle ordne alt med oppsigelse osv.

Pr. definisjon spekulerer du når du har fått kjennskap til hvordan systemet er bygget opp fra andre her i forumet som jobber i bransjen, og du faktisk fortsetter å argumentere for din "uskyld". Jeg finner det meget rart at en kundekonsulent i ditt nye selskap gir deg startbonus og i samme slengen ordner en oppsigelse til annet selskap på det aktuelle kjøretøy. Alle som jobber i forsikring vet(burde vite) at et kjøretøy som allerede er forsikret, har bonus som skal overføres. Derav skulle du heller ikke fått startbonus, med mindre du enten ikke har opplyst at du har skader eller at du har hatt bil før. Noe som igjen fører tilbake til informasjonsplikten din i FAL sitert lengre oppe i dette alt for lange innlegget.

Nå var det mer enn nok tekst her - håper uansett det løser seg for deg, og at du tar til deg informasjon du mener kan være nyttig for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...