Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring og tap av bonus ved uhell

bo1e

Anbefalte innlegg

Har du i det hele tatt lest hva du har inngått da du tegnet forsikring?

Ja det har jeg. Men når det tydeligvis lar seg gjøre å bytte forsikringsselskap og få tilbake startbonus så har jeg lyst å undersøke det før jeg tar noen avgjørelse. Tro det eller ei, men 5500 kr er ikke "ingenting" for alle. Det er en ganske stor ekstrautgift i en vanlig familieøkonomi. Vi går ihvertfall ikke med så mye overskudd hver måned for å si det sånn. Vil tro at for de fleste i familier i etableringsfasen så heller det mer mot underskudd enn overskudd når det nærmer seg lønningsdag.

5500 er selvfølgelig ikke ingenting for alle, men alle må ta konsekvensene av sine handlinger.

"Hvis det er en mulighet for at jeg kan spare 5500" kan du heller omformulere til "Hvis det er en mulighet til at jeg kan snike meg unna så jeg slipper å betale de 5500 kronene det koster å rette opp skadene jeg forårsaket"!

For det er nettopp dette du prøver på!

Hvis du ikke klarer å ta konsekvensene av kjøringa di bør du ikke sette deg ned bak rattet!

Det er ikke alltid at den som er årsak til et uhell er ansvarlig ifølge lover og regler. Man kan havne i situasjoner som er utløst av andre og likevel sitte med ansvaret. Så når du ikke vet noe om situasjonen så har du ikke mye grunnlag å uttale deg på. Men det er uansett irrelevant. Det er bare så enkelt at jeg sparer heller de 5500 kronene hvis jeg kan. Jeg må ihvertfall undersøke muligheten når jeg får motstridende tilbakemeldinger på praksisen.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring ALLE forsikringsselskap du vil! Det får du ikke av noen! Lykke til!

Tror heller eg ville stolt på alle de andre tilbakemeldingene du har fått!

For du driter jo tydeligvis i alt alle her inne har å si til deg! Skjønner egentlig ikke

hvorfor du startet tråden....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg startet tråden fordi jeg forsøkte å hente inn informasjon. Og dette var ikke den eneste plassen jeg henvendte meg. Jeg driter ikke i noe, men er takknemlig for alt som har blitt delt her. Så det er helt unødvendig å bli fornærmet på forumets kollektive vegne bare fordi jeg har lyst å være grundig å undersøke alle muligheter. Kan godt hende det til slutt blir som mange her sier. Men da har jeg undersøkt det som kan undersøkes først.

Lenke til kommentar

5500 kroner er ikke "ingenting" i en vanlig familieøkonomi, men det er "ingenting" i forhold til skader som kunne oppstått. Så teoretisk som jeg er, kan man si at det var en front mot frontkollisjon med to personer i hver bil. Da er det utgifter for turen til sykehuset og behandling som staten tar seg av, så er det skade på vei / omgivelser, bilene, kostnader for å rydde opp driten og få fraktet bilene vekk. Dette kan koste mangfoldige hundre tusen, og derav synes jeg det er et piss i havet med en egenandel på rundt 4000 kroner. Når du "bare" bulker, må du regne med at du må betale utgiftene selv, fordi det rett og slett ikke lønner seg å bruke forsikringsselskapet. Forsikringsselskap er der for å ikke gi folk store økonomiske problemer v/uhell, og din lille bulk er ikke representativt for det. Man bruker forsikring på alt fra skader med en kostnadsramme på rundt 15 000 og oppover. Det er ingen som prøver å lure deg til noe som helst. Det er bare du som må åpne opp øynene og se at det (utrolig nok) finnes forsikringsselskap som ønsker ditt eget beste.

Men jeg skal innrømme en ting; Du provoserer meg.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å skamme seg over. Det er lov å bli provosert og det er lov å være uenig. Heldigvis. Men kanskje vi skal avslutte før noen blir sint og ufin da, hvis det er i den retningen det går. Jeg har satt ting litt på spissen og ikke vært 100% seriøs i alt jeg har skrevet, og kanskje med vilje provosert litt innimellom. Og jeg er litt irritert på hele situasjonen, og har kanskje latt det gå litt utover de her som har kommet med innspill her.

Så beklager til de som føler seg truffet, og igjen takk for alle innspill. Jeg håper alle kan være venner og ikke er sinte på hverandre!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg bare skulle komme med en liten oppdatering. Jeg sjekket hvem som hadde det beste tilbudet på forsikring til min bil, og fant et selskap som hadde en del lavere premie enn den jeg hadde fra før. Ringte og snakket med dem og fikk idag kontrakt på ny forsikring i posten. Jeg betaler nå vel 1500 kr mindre i årlig premie. Har ikke hørt et pip om nedsatt bonus. Både selskapet jeg går fra og selskapet jeg går til er store, og hun jeg snakket med sa de hadde samarbeid med selskapet jeg går fra og hun kunne se at jeg var kunde på forsikring der.

Foreløpig ser det ut som penger spart ihvertfall. Kan jo være greit å vite for andre som havner i samme situasjon. Skal si ifra hvis noe skulle endre seg :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Så dere mener at mitt nye forsikringsselskap kommer til å sette ned bonus etterhvert? Vi får vente å se. Det det hadde med uhellet å gjøre er jo at jeg har byttet forsikringsselskap, men beholdt bonus. Foreløpig ihvertfall. Jeg regnet med at uhellet ville bli "ført ned" når jeg sa opp forsikringen hos mitt tidligere selskap.

Lenke til kommentar
Så dere mener at mitt nye forsikringsselskap kommer til å sette ned bonus etterhvert? Vi får vente å se. Det det hadde med uhellet å gjøre er jo at jeg har byttet forsikringsselskap, men beholdt bonus. Foreløpig ihvertfall. Jeg regnet med at uhellet ville bli "ført ned" når jeg sa opp forsikringen hos mitt tidligere selskap.

Reglene er jo de samme. Bruker du forsikringen din så mister du bonus, sånn er saken.

Lenke til kommentar

Haha, hvordan kan dette falle under "forsikringssvindel"? Hvis saken enda ikke er avgjort så har han ikke mistet bonus. Dessuten sjekker selskapene om oppgitt bonus stemmer med virkeligheten.

Dette står det i et forsikringstilbud jeg fikk for litt siden (ja, enn at selgere VIL ha ungdommer som kunde??):

Hvis bonus hentes fra annet selskap, vil det bli foretatt en bonussjekk etter overtagelse. Oppgitt bonus betraktes som foreløpig og kan bli korrigert i henhold til svar fra ditt tidligere selskap.
Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager skal det være forsikringssvindel? Jeg har jo ikke oppgitt noe som helst annet enn tidligere forsikringsselskap. Jeg regner med de sjekker opp i det de trenger å sjekke opp i utover informasjonen de har bedt om fra meg.

Lenke til kommentar

Det er forsikringssvindel fordi han prøver å svindle til seg en bonusordning han ikke har rett på. Jeg kan forklare hva jeg mener, og dette er en TENKT situasjon. Jeg beskylder ikke noen for noe:

Først: Ringe til nytt forsikringsselskap og få et prisoverslag fra selskapet tilsendt.

Så: Se over prisoverslaget. Benytte seg av forige forsikring før ny forsikring er undertegnet. Signere for nytt forsikringsselskap og beholde bonus.

Idét han benytter forige / nåværende forsikringsselskap vil jeg se på dette som et forsøk på svindel og at avtalen er ugyldig. Jeg tviler på at det lar seg gjennomføre UTEN at det nye forsikringsselskapet legger merke til det, og gjør de det må du nok belage deg på tapt bonus. Enten det, ellers ser jeg på det som et forsøk på å svindle seg til en ordning.

Lenke til kommentar

Forsikringssvindel er det nok uansett ikke. Forsikringssvindel er å kjøre bilen på sjøen og kreve utbetalt forsikring. At årspremien er 1000 kr for lav pga eventuell slurv ved innhenting av info fra forrige forsikringsselskap når jeg har fått beskjed om at de ordner det er ikke forsikringssvindel.

Jeg har ihvertfall ikke holdt tilbake noe informasjon, jeg har opplyst alt jeg har blitt bedt om. Jeg har heller ikke spekulert i å lure systemet, jeg aner ikke hvordan systemet fungerer. Jeg har blitt fortalt av andre at å bytte forsikringsselskap har medført ny startbonus i flere tilfeller og derfor har jeg sett etter et gunstigere tilbud enn det jeg hadde fra før. Det fant jeg også, og gjorde en avtale med nytt forsikringsselskap per telefon. Jeg svarte på alt jeg ble spurt om, og fikk beskjed om at de hadde et samarbeid med mitt gamle selskap. De kunne se mitt kundeforhold hos mitt gamle forsikringsselskap og de skulle ordne alt med oppsigelse osv. Det er på ingen måte noe svindelforsøk fra min side, jeg vet rett og slett bare ikke hvordan praksis er overalt, og praksisen får tross alt være forsikringsselskapet sin jobb å styre og ikke min. I værste fall slik jeg ser det så blir bonus korrigert hvis det er praksis, enten med en gang eller etterhvert, og jeg må eventuelt betale litt mer. Jeg betaler fremdeles ikke noe særlig mer enn jeg gjorde fra før.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer. bo1e er ikke enig med hva dere sier, og vil derfor ikke høre på andres meninger heller. Enkelt og greit.

Men, tilbake til temaet med at eier må være forsikringstaker. Det er IKKE tilfelle hos Gjensidige ihvertfall. Jeg har min bil forsikret igjennom dem, og når jeg tegnet forsikringen opplyste jeg klart og tydelig at min far står som eier av bilen. Det var helt ok, og i forsikringspapirene står det: "Forsikringstaker: Magnus...", og litt lenger ned "Eier av kjøretøy: Navn på min far".

Så umulig, er det vel ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...