eab Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Virkelig? Hvordan kan man da sjekke at forsikringstaker er eier (og omvendt)? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Virkelig? Hvordan kan man da sjekke at forsikringstaker er eier (og omvendt)? Det er forsikringsselskapets ansvar. De skal sjekke at bileiers fødselsnummer (ligger i Autosys) = forsikringstaker fødselsnummer. Eller org.nr eller D-nr da. Edit. Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette er implentert i dag. Det er mulig forsikringsselskapet sender med fødselsnummer på forsikringstaker, uten at det lagres i Autosys. Men hvis forsikringstaker ikke er lik bileier, så vil meldingen bli avvist. Endret 9. april 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Å? Hvorfor ikke? Jeg har en kamerat som kjørte på en annen bil i baken for noen uker siden, og han måtte ut med 4000,- i egenandel. Bilen stod på faren hans og skadene kom på godt over 30.000, så det lønte seg vel å bruke forsikringa, uten at jeg skal si det helt sikkert. Hvis man bare har ansvarsforsikring så betaler man ingen egenandel til forsikringsselskapet for at de skal utbetale erstatning til motparten. Jeg tipper faren til kameraten din tok skadene på sin bil via kaskoforsikring, som det er egenandel på. Var bilen til kameraten min, men forsikringa og bilen stod i farens navn. Er snakk om en bil til 20.000 her, så den har ikke fullkasko. Usikker på om den har delkasko eller kun ansvarsforsikring. Nei. Da jeg kjøpte meg bil i januar spørte jeg om dette hos forsikringsselskapet. De trengte bare registreringsnummeret på bilen. Jeg hadde aktiv forsikring en liten stund før bilen stod i mitt navn.Du kan prøve å registrere bilen på en annen person og så tegne forsikring på deg selv. Det funker dårlig da det ikke dukker opp samme navn på bileier og forsikringstaker i autosys (som forsikringsselskapene og biltilsynet bruker) Da syns jeg det er litt rart at dette fungerte på meg, og at folka i forsikringsselskapet sa man ikke trengte å være eier av bilen. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Da syns jeg det er litt rart at dette fungerte på meg, og at folka i forsikringsselskapet sa man ikke trengte å være eier av bilen. La meg gjette: Selger hadde levert salgsmelding? I så fall er kjøper=eier. Forsikringskonsulenter ikke eksperter på Vegdirektoratets datasystemer. En annen mulig er at man kan bestille forsikring gjeldende fra en dato i fremtiden, på et tidspunkt der kjøper har kjøpt bilen. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Da syns jeg det er litt rart at dette fungerte på meg, og at folka i forsikringsselskapet sa man ikke trengte å være eier av bilen. La meg gjette: Selger hadde levert salgsmelding? I så fall er kjøper=eier. Forsikringskonsulenter ikke eksperter på Vegdirektoratets datasystemer. En annen mulig er at man kan bestille forsikring gjeldende fra en dato i fremtiden, på et tidspunkt der kjøper har kjøpt bilen. Jeg hadde fått bilen, men ikke betalt den. Salgsmeldinga ble levert når han registrerte at han hadde mottatt pengene. Så jeg hadde vel bilen i overkant av ei uke der jeg hadde aktiv forsikring på bilen, men ikke stod som eier. De på forsikringsselskapet sa det ikke gjorde noe, de trengte bare registreringsnummeret på bilen. En mulighet er jo at de tok feil, ikke vet jeg. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du kjørte på forrige eiers forsikring. Det er ikke noe rart, siden han fortsatt var eier. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du kjørte på forrige eiers forsikring. Det er ikke noe rart, siden han fortsatt var eier. Nei. Forsikringa mi var aktiv før jeg stod som eier av bilen. I vognkortet mitt står det: "Registrert på eier: 2008-01-28", og i forsikringsavtalen står det: "Avtaleperiode: 08.01.2008 - 08.01.2009". Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Min bror sier han byttet forsikringsselskap etter et uhell og fikk ny startbonus hos det nye forsikringsselskapet. Så umulig er det ihvertfall ikke. Mange tusen kroner spart hvis det lar seg gjøre. Forgive me hvis jeg graver litt dypere før jeg hopper på dette supertilbudet som dere er så forelsket i 1. Hvis du ikke har råd til å betale 5500,- bør du kanskje vurdere om du virkelig har råd til å ha bil. Jeg har råd til å betale, men jeg har ikke lyst å betale. Og jeg kan forsikre deg om (no pun intended) at det finnes mange folk med bil som kan ha problemer med å bla opp 5500 kr på noen få ukers varsel. Så ikke ta den. En annen ting. Jeg satt og regnet på hva bonustapet vil koste. De over 10.000 kronene er altså et resultat av eventuelt tap helt til jeg når toppbonus? Som vil være maaaange år frem i tid, DERSOM jeg/vi kjører skadefritt fra nå og til da? Noe som garantert ikke kommer til å skje? Hvor mye malus er det mulig å få egentlig? Er det sånn at bonus følger bilen? Eller forsikringstager? Slik at en ny bil får ny startbonus? Endret 10. april 2008 av bo1e Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Forsikring følger person ikke bil. og Kan vell få like mye Malus som du kan få Bonus (80%) altså 80% pris tillegg de 10 000 er det du taper helt til du når toppbonus ja. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Så man får automatisk lik malus eller bonus på alle biler man forsikrer? Hørte det stikk motsatte en annen plass. At man hadde individuell bonus på hver bil og at man kunne flytte bonus mellom biler. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 feks du har 50% bonus, da får du også 50% bonus hvis du skaffer en til bil. ( det starter på de fleste hos 50%)har du 40% bonus får du ikke det med deg til bilnr2 Skaffer du en til bil vil din malus trekke den ned siden den står på deg. Det stemmer at du kan overføre bonus mellom biler. Feks Du starter på 50% bonus på bilnr 2 siden du hadde det på bil nr1, du har bil nr2 i 1 år slik at du tjener 10% bonus på den. Det kan du da flytte tilbake til bilnr 1. det er slik jeg har forstått det, kan hende jeg tar noe feil. Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det er helt feil. Forsikring (og bonus/malus) følger deg som person. Men etter tre år uten forsikring starter du med blanke ark. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Så man får automatisk lik malus eller bonus på alle biler man forsikrer? Hørte det stikk motsatte en annen plass. At man hadde individuell bonus på hver bil og at man kunne flytte bonus mellom biler. Hvorfor tar du ikke bare kontakt med forsikringsselskapet hvis du ikke tror på hva folk sier her? Bonus følger deg som person, og det hjelper ikke å bytte forsikringsselskap. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Har gjort det og venter på svar. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hallo? en skade på 5500 er "ingenting", derfor synes du at forsikring er drit. Men du sier jo selv at det bare var en bulk. I dette tilfellet skal forsikringsselskapet ha ros fordi de råder deg til det rette, totalkostnaden ved å legge ut selv blir mindre enn hvis du skulle tatt det på forsikringen. Sett at du frontkolliderte med bilen, og bilen var en flunkende ny 2008-modell ettellerannet. Tror du de da ville sagt: "Vi råder deg til å legge ut 300 000 selv av egen lomme". Det er det lille skadeomfanget som gjør at du blir lurt her. Jeg skjønner ikke hvordan du kan se på det som en trussel. Dette her er alle kunders drøm. Det er som å gå inn i en butikk, henvende seg til kassen med en vare og butikkmedarbeideren sier: "Du vet du får disse til halv pris på butikken rett borti der?". Når man gjør en så liten skade skal det mye til for at det lønner seg. Når du kommer deg i et virkelig uhell kan du heller se hvor bra forsikring kan være. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Hva er galt med at et forsikringsselskap ber deg dekke skadene selv for, for din egen del? Du er JÆVLIG kravstor. Du kan ikke forvente at forsikringsselskap skal legge seg flat for deg og sy puter under armene dine. Du er i en situasjon du burde vært takknemlig for at du ikke blir lurt til å betale mye dyrere forsikring i årene fremover. Når du har små uhell blir ikke skadeomfanget så dyrt og da er det fornuftig å legge ut selv. Med litt mer uforsiktighet kunne skadeomfanget på skaden din sikkert vært 3-4doblet med litt strukturskader, lykt/støtfanger og lignende. Flaks for deg at skaden var så liten at du nå har MULIGHETEN til å betale selv sånn at du fortsatt kan opparbeide deg bonus!! Jeg blir provosert over hvor nonchalant og navlebeskuende det går an å være. "Jeg vil bare ikke betale", hah.. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Fullstendig enig med Insty. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 12. april 2008 Forfatter Del Skrevet 12. april 2008 (endret) Vi har ikke så mye penger at jeg kan la være å undersøke om jeg kan slippe å betale. Hvis det er en mulighet for at jeg kan spare 5500 kr så finner jeg ut av det før jeg betaler noe som helst. Ikke alle som er så heldig at de kan være så unonchalante og unavlebeskuende som dere. 5500 kr er faktisk ikke "ingenting" for alle. Kanskje det er vel så navlebeskuende og nonchalant å ikke forstå det. Endret 12. april 2008 av bo1e Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Vi har ikke så mye penger at jeg kan la være å undersøke om jeg kan slippe å betale. Hvis det er en mulighet for at jeg kan spare 5500 kr så finner jeg ut av det før jeg betaler noe som helst. Ikke alle som er så heldig at de kan være så unonchalante og unavlebeskuende som dere. 5500 kr er faktisk ikke "ingenting" for alle. Kanskje det er vel så navlebeskuende og nonchalant å ikke forstå det. Hva fikk du til svar fra forsikringsselskapet da? Har du i det hele tatt lest hva du har inngått da du tegnet forsikring? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 5500 er selvfølgelig ikke ingenting for alle, men alle må ta konsekvensene av sine handlinger. "Hvis det er en mulighet for at jeg kan spare 5500" kan du heller omformulere til "Hvis det er en mulighet til at jeg kan snike meg unna så jeg slipper å betale de 5500 kronene det koster å rette opp skadene jeg forårsaket"! For det er nettopp dette du prøver på! Hvis du ikke klarer å ta konsekvensene av kjøringa di bør du ikke sette deg ned bak rattet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå