Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring og tap av bonus ved uhell

bo1e

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for noen måneder siden et uhell i trafikken, kom til å bulke en annen bil. Jeg har kun ansvarsforsikring og oppstartsbonus hos mitt forsikringsselskap, og regnet med å tape denne bonusen men ikke ha noen videre utlegg på grunn av uhellet. Har blitt fortalt at jeg kan bytte til nytt forsikringsselskap og få tilbake oppstartsbonus på den måten. Men til saken. Idag fikk jeg et brev fra mitt forsikringsselskap der de skriver at det ville lønne seg for meg å betale for skaden som beløper seg til 5500 kr ca. Bonustapet vil utgjøre over 10.000 kr. Er dette bare et forsøk på å lure meg til å betale for noe jeg allerede betaler forsikringsselskapet for å dekke? Hvordan kan de si at bonustapet vil utgjøre over 10.000 kr? Det kommer vel an på hvor lenge jeg fortsetter å betale forsikringspremie til det aktuelle forsikringsselskapet? Bonustapet fungerer vel ikke med tilbakevirkende kraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få ny "startbonus" ved bytte av selskap. Selskapene har mulighet til å sjekke med hverandre hvor mye bonus eller malus en forsikringstaker har.

Hvis du ikke betaler skadene selv, men lar forsikringsselskapet dekke skadene ryker det vanligvis 30% og du havner på 10% malus. Dette vil følge deg helt til du når toppbonus og flere år etter det også. (du kunne nådd toppen mye før hvis du ikke hadde mistet så mye bonus nå i startfasen).

Så det lønner seg GARANTERT for deg å spa opp 5500kr fra egen lomme i denne saken.

Lenke til kommentar

Da vil det kanskje heller lønne seg å overføre forsikringen til noen andre? Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan de kan si at bonustapet vil utgjøre over 10.000 kr. Hva hvis jeg skroter bilen for eksempel og begynner å sykle eller bruker en annen bil, da vil vel ikke bonustapet utgjøre 1 kr engang?

Lenke til kommentar

Hvis du ALDRI skal ha forsikring mer vil ikke bonustapet spille noen rolle for deg. Men har du først hatt forsikring hos et selskap har de oversikt over bonusen din og andre selskap hvor du prøver å tegne forsikring vil sjekke opp dette og ta utgangspunkt i bonusen du allerede har.

Hvis du nå har 20% bonus og mister 30% pga uhellet vil du havne på -10%. Da vil forsikringspremien øke ganske mye og du vil bruke 3 år på å nå 20% igjen (forutsatt at du får 10% økning pr år). Året etter det igjen vil du havne på 30% bonus, men hvis du ikke hadde vært innblandet i ulykken ville du nå hatt 60%. Og slik fortsetter det utover helt til du når toppen (flere år forsinket og mange kr. fattigere pga økt forsikringspremie gjennom alle disse årene)

Du kan jo prøve denne kalkulatoren:

http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=6034

*edit: jeg som har 50% bonus ryker på et ta på 14.400kr hvis jeg bulker nå. Det kan forresten se ut som om bonusgrunnlag bare spares i 36mnd, i alle fall slik det står på gjensidige sine sider

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Hm, det jeg tenker er "hva pokker er vitsen med forsikring når man omtrent må totalvrake en ny bil for at det skal lønne seg å ta det på forsikringen?" Forsikringsbransjen må være særdeles lukrativ, de har jo nesten ikke utgifter på forsikringsutbetalinger i det hele tatt. Hvis ikke det må dekkes av egenandel så lønner det seg å betale selv på grunn av bonustap. Folks forsikringspremier går tydeligvis til lønn og utbytte for eiere.

De har jo jævlig lite å gni seg i hendene for hvis jeg bytter forsikringsselskap før de har innkrevd de 10.000 kr de mener det kommer til å koste meg med tapt bonus. 5500 kr i lommen for dem nå er mye mer verdt enn kanskje penger over tid i økt premie.

Er det ikke mulig å overføre forsikringen på bilen til noen andre? Og jeg lurer fortsatt på hvordan regnestykket ser ut. Hvor lang tid går det før jeg har betalt inn de 10.000 kr som bonustapet vil påføre meg? Jeg regner med jeg ikke får en samlet regning på det for å si det sånn. Jeg har egentlig mest lyst å bytte forsikringsselskap og ta tapet over tid som økt premie, sånn at forsikringsselskapet jeg er hos nå ikke får se en krone av det. Jeg har betalt forsikringen min og da forventer jeg å få noe tilbake.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner...

Ditt forsikringsselskap må dekke skaden du har påført motparten, HVIS du IKKE godtar å betale det fra egen lomme. Da vil din forsikring være uforandret. Dersom du lar forsikringsselskapet ditt betale ut erstatning mister du bonus.

Et enkelt regnestykke (med fiktive tall) som illustrerer:

pr i dag har du 20% bonus. Bonus øker med 10% hvert år. Forsikringspremien din setter vi til 10.000kroner uten bonus (for enkelhetsskyld).

År 1 betalte du isåfall 8000kr (10.000-20%). År 2 ville du betalt 7000 (10.000-30%) år3 ville du betalt 6000 (10.000-40%) osv.

Etter skaden blir det slik:

år1: 8000(10.000-20%, før skaden). År 2: 11.000 (10.000+10%), år 3: 10.000 (ingen bonus) år 4: 9000 (10.000-10%).

Som du ser vil jo bonustapet medføre store ekstrakostnader i form av økt forsikringspremie helt til du når toppbonus.

Lenke til kommentar

I tillegg må du jo betale egenandelen. Og hvis den er på 4000, som den normalt er, så klarer du sikkert å bla opp 1500 til. Dette er av samme grunn at det ikke lønner seg med fullkasko på billigere biler, da bonustapet gjerne vil bli større enn å utbedre skadene selv.

Har du en full pris på forsikringa på 10000, bonus på 20% og egenandel på 4000, vil det koste deg 32.000,- å bruke forsikringa (ifølge den kalkulatoren). Da er det vel ikke så vanskelig å se at du vil "tjene" 26.500,- på å bla opp fra egen lomme til den andre eieren.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner...

Ditt forsikringsselskap må dekke skaden du har påført motparten, HVIS du IKKE godtar å betale det fra egen lomme. Da vil din forsikring være uforandret. Dersom du lar forsikringsselskapet ditt betale ut erstatning mister du bonus.

Et enkelt regnestykke (med fiktive tall) som illustrerer:

pr i dag har du 20% bonus. Bonus øker med 10% hvert år. Forsikringspremien din setter vi til 10.000kroner uten bonus (for enkelhetsskyld).

År 1 betalte du isåfall 8000kr (10.000-20%). År 2 ville du betalt 7000 (10.000-30%) år3 ville du betalt 6000 (10.000-40%) osv.

Etter skaden blir det slik:

år1: 8000(10.000-20%, før skaden). År 2: 11.000 (10.000+10%), år 3: 10.000 (ingen bonus) år 4: 9000 (10.000-10%).

Som du ser vil jo bonustapet medføre store ekstrakostnader i form av økt forsikringspremie helt til du når toppbonus.

La meg forklare det du ikke skjønner. Jeg vil se de faktiske tallene. Jeg vil vite hvor mye premien min øker med. Hvis premien min øker litt så vil jeg heller ta det over flere år enn å punge ut med 5500 kr her og nå. Å si til meg "beregnet bonustap vil utgjøre over 10.000 kr" ser for meg mer ut som en trussel for å få meg til å betale 5500 kr med en gang enn et forsøk på å hjelpe meg. Og for min økonomiske situasjon vil det være mye enklere å betale litt økt premie i noen år enn å spa ut mange tusen på en gang. I tillegg så kan jeg se meg om etter ny forsikring med gunstigere premie, sånn at det regnestykket de har gjort trolig ikke kommer til å gjelde for meg uansett. I tillegg så syns jeg jeg får veldig lite igjen for det jeg har betalt inn i forsikringspremie når jeg må dekke en oppstått skade selv. I tillegg så betaler jeg heller de pengene til et annet forsikringsselskap, for jeg syns ikke det er rettferdig at de skal slippe å dekke skaden, når jeg har betalt for forsikringen min. Det jeg har betalt inn i premie er jo mye mer enn det denne skaden kom på.

Det blir litt prinsippsak. Jeg ser ikke vitsen med å ha forsikringen hvis det forsikringen dekker må tilbakebetales i form av økt premie likevel. Jeg trodde i min teite naivitet at premien jeg betaler inn går til å dekke skader. Men det gjør den ikke. Hvis man er så uheldig å komme i en slik situasjon så må man altså enten betale for hele skaden selv der og da, eller så må man betale for skaden i form av økt premie. Win/win for forsikringsselskapet og tap/tap for forsikringstaker.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

De faktiske tallene står i forsikringsavtalen du har fått (og forhåpentligvis lest). Da er det bare å finne fram kalkulatoren og regne seg fram til de faktiske tallene du ønsker å se.

Uttalelsen fra forsikringsselskapet om at det lønner seg for deg å gjøre opp uten å bruke forsikringa er en gavepakke. Synd du ikke klarer å se fordelene av dette tilbudet.

Du får lite igjen for det du har betalt inn? Tenk om du hadde ødelagt 7 biler, kjørt over 2 personer og kjørt på ytterligere 2 personer slik at de ble 90% invalide? Da hadde nok ikke småpenga du allerede har betalt inn til forsikringsselskapet rukket så langt...

Jeg trodde i min teite naivitet at premien jeg betaler inn går til å dekke skader. Men det gjør den ikke. Hvis man er så uheldig å komme i en slik situasjon så må man altså enten betale for hele skaden selv der og da, eller så må man betale for skaden i form av økt premie. Win/win for forsikringsselskapet og tap/tap for forsikringstaker.
Leste du i det hele tatt forsikringsavtalen da du inngikk den? Kan være greit å lese gjennom avtalene man inngår, slik at slike misforståelser ikke oppstår.

Og for å presisere ENDA en gang. Du kan selvfølgelig velge å la forsikringsselskapet ordne med skadeutbetalingen til motpart (med påfølgende premieøkning for deg). Hvis du syns det er best slik så skal ikke vi hindre deg, men kom ikke tilbake til neste år og klag på høy forsikringspremie.

Lenke til kommentar

Det var jo akkurat det jeg skrev lenger oppe. At med mindre katastrofen er ute så må du betale for det sjøl, selv om man betaler inn mange tusenvis av kroner hvert år.

Og jeg tror du overvurderer fantastiskheten ved tilbudet. Hva hvis jeg ikke har 5500 kr å betale på noen ukers varsel? Tenkt den tanken? Eller hvis du tar med renter og inflasjon og et bedre forsikringstilbud som dukker opp iløpet av de 3(?) årene jeg betaler økt premie? Da er gjerne ikke differansen så stor lenger. Det er noen tusenlapper i forskjell spredt utover flere år. Satt opp mot den lille gleden jeg kan trøste meg med når jeg heller bytter forsikringsselskap enn å la disse få viljen sin. Så det blir helt opp til øyet som ser hva som er en gavepakke eller ei :p

Og å si at hvis man tror at forsikringspremien skal gå til å dekke skader så har man misforstått er litt drøyt. Med mindre den som sier det jobber med å selge forsikring selv :p

Men jeg har ikke fått noe svar på om det er mulig å overføre forsikringen til noen andre. Skal snart forsikre en bil til og da er det vel ihvertfall ikke gunstig å ha den stående på meg, forsikringsmessig. Skal ihvertfall kikke på forsikringsavtalen ja, takk for det tipset. Så får vi se hva som, for meg, er den beste løsningen.

Neste gang, hvis jeg skulle være så uheldig å komme borti en annen bil igjen, så skal jeg ihvertfall gå løs på den med slegge og motorsag etterpå. Så slipper jeg å havne i denne situasjonen på nytt. Kjedelig å måtte ta en sånn avgjørelse :p

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Steike! Bra gjort av forsikringsselskapet å faktisk råde deg til å betale dette ut av egen lomme, samt oppgi kostnadene.

De fleste forsikringsselskap jeg har vært borti ville heller ledd rått og gnidd seg i hendene i reneste Skrue McDuck-stil.

Tror nok dette er vanlig praksis. De to gangene KONA har bulket bilen vår, har vi fått brev med tilbud om å dekke skaden på motparten selv for å slippe bonustap. Egenandel har ikke vært aktuelt, da jeg har fikset egen bil selv.

Lenke til kommentar

var ute i veiskulderen med bilen min og fikk ødelagtt en del i forstillinga samt felger.

Skaden kom på ca 36 000kr, det betale jeg selv av egen lomme da da jeg kom mye billigere ut av det enn å miste 30% bonus, da jeg betaler ca 16 000 i året er 30% en god del, regna på det og hadde jeg tatt det på forsikringa ville jeg til slutt ha tapt nesten 80 000 ink egenandel.

Så å ta noe på forsiking kan bli det dyreste forbuks lånet man tar noen gang :!:

men dette kommer helt ann på hvor mye man betaler osv.

har selv 50% bonus nå og ser egentlig bare på forsiking som lønnsomt på kjempe smeller til flere 100 000 :p

så er greit å tenke seg grunding om når uhellet først er ute, kan fakktisk lønne seg noen ganger å bare dra mastercard også :ph34r:

har hørt at man starter på 20% bonus igjen hvis man ikke har hatt noe forsikring i 3 år,selv om man har - bonus. stemmer dette?

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Det var jo akkurat det jeg skrev lenger oppe. At med mindre katastrofen er ute så må du betale for det sjøl, selv om man betaler inn mange tusenvis av kroner hvert år.
Du må ikke betale for det selv, du har fått tilbud om å betale for det selv da dette er mye gunstigere økonomisk sett

Og jeg tror du overvurderer fantastiskheten ved tilbudet. Hva hvis jeg ikke har 5500 kr å betale på noen ukers varsel? Tenkt den tanken?
Da er det bare å la vær å betale og heller la forsikringsselskapet ta seg av utbetalingen, om enn så uøkonomisk det er.

Eller hvis du tar med renter og inflasjon og et bedre forsikringstilbud som dukker opp iløpet av de 3(?) årene jeg betaler økt premie? Da er gjerne ikke differansen så stor lenger. Det er noen tusenlapper i forskjell spredt utover flere år. Satt opp mot den lille gleden jeg kan trøste meg med når jeg heller bytter forsikringsselskap enn å la disse få viljen sin. Så det blir helt opp til øyet som ser hva som er en gavepakke eller ei :p
Det regnestykket du hinter frampå om her har du garantert ikke regnet på selv, men hvis du tror du kommer bedre ut av det ved å la forsikringsselskapet dekke utbetalingen så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare lar de gjøre det uten å komme hit og dikkedere fram og tilbake.

Men jeg har ikke fått noe svar på om det er mulig å overføre forsikringen til noen andre. Skal snart forsikre en bil til og da er det vel ihvertfall ikke gunstig å ha den stående på meg, forsikringsmessig. Skal ihvertfall kikke på forsikringsavtalen ja, takk for det tipset. Så får vi se hva som, for meg, er den beste løsningen.
Eier av bil må være forsikringstaker. Det mest økonomiske for deg, er uten tvil å hoste opp 5500kr fra egen lomme og unngå bonustap, forsikringsskade, innmelding til forsikringsselskapenes skaderegister osv .

Neste gang, hvis jeg skulle være så uheldig å komme borti en annen bil igjen, så skal jeg ihvertfall gå løs på den med slegge og motorsag etterpå. Så slipper jeg å havne i denne situasjonen på nytt. Kjedelig å måtte ta en sånn avgjørelse :p
Hvis du vil bli dømt for skadeværk i samme slengen så gjerne for meg..
Lenke til kommentar

1. Hvis du ikke har råd til å betale 5500,- bør du kanskje vurdere om du virkelig har råd til å ha bil.

2. Du har misforstått hvis du har trodd at du betalte forsikring for å kunne bulke så mye du ville uten at det kosta deg mer. Da ville det jo vært enormt dårlig butikk for meg som har kjørt 300.000 km i løpet av 11 år med kun én frontrute som forsikringssak.

Det du har betalt inn i forsikring brukes faktisk til å dekke din egen og andres eventuelle skader, men det fungerer sånn at skadene må ha et visst omfang for at det skal lønne seg. Dyrt blir det uansett, men det er først når skader på annen manns eiendom beløper seg til titusener av kroner, eller du påfører et annet menneske skader slik at det er snakk om sykehusopphold (som fort koster millionen) at det lønner seg å bruke forsikringen.

Du burde heller være glad for at forsikringsselskapet legger alle kort på bordet for deg og gir deg et reelt valg. Så bør du betale de småpengene skaden kostet og være glad det ikke gikk verre. Og selvfølgelig unngå å bulke igjen. Det er alltid det billigste.

Lenke til kommentar
Man betaler ikke egenandel i slike tilfeller...

Å? Hvorfor ikke? Jeg har en kamerat som kjørte på en annen bil i baken for noen uker siden, og han måtte ut med 4000,- i egenandel. Bilen stod på faren hans og skadene kom på godt over 30.000, så det lønte seg vel å bruke forsikringa, uten at jeg skal si det helt sikkert.

Eier av bil må være forsikringstaker.

Nei. Da jeg kjøpte meg bil i januar spørte jeg om dette hos forsikringsselskapet. De trengte bare registreringsnummeret på bilen. Jeg hadde aktiv forsikring en liten stund før bilen stod i mitt navn.

Lenke til kommentar
Å? Hvorfor ikke? Jeg har en kamerat som kjørte på en annen bil i baken for noen uker siden, og han måtte ut med 4000,- i egenandel. Bilen stod på faren hans og skadene kom på godt over 30.000, så det lønte seg vel å bruke forsikringa, uten at jeg skal si det helt sikkert.

Hvis man bare har ansvarsforsikring så betaler man ingen egenandel til forsikringsselskapet for at de skal utbetale erstatning til motparten. Jeg tipper faren til kameraten din tok skadene på sin bil via kaskoforsikring, som det er egenandel på.

Nei. Da jeg kjøpte meg bil i januar spørte jeg om dette hos forsikringsselskapet. De trengte bare registreringsnummeret på bilen. Jeg hadde aktiv forsikring en liten stund før bilen stod i mitt navn.
Du kan prøve å registrere bilen på en annen person og så tegne forsikring på deg selv. Det funker dårlig da det ikke dukker opp samme navn på bileier og forsikringstaker i autosys (som forsikringsselskapene og biltilsynet bruker)
Lenke til kommentar
har hørt at man starter på 20% bonus igjen hvis man ikke har hatt noe forsikring i 3 år,selv om man har - bonus. stemmer dette?

Etter 3 år uten bilforsikring starter man på 20% bonus igjen, ja. Det gjelder uansett om man sluttet med +75% eller -10% i bonus.

Når det gjelder kravet om at eier skal være identisk med forsikringstaker, så står det i bilansvarsloven.

Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II.
Lenke til kommentar
Det funker dårlig da det ikke dukker opp samme navn på bileier og forsikringstaker i autosys (som forsikringsselskapene og biltilsynet bruker)

I Autosys ligger ikke navn på forsikringstaker. På forsikringsdelen registreres kun forsikringsselskapet som har ansvarsforsikret bilen. Ja, jeg har tidligere jobbet med Au2sys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...