Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

lyskestrekk? hvordan behandle?

EDW

Anbefalte innlegg

Er rimelig sikker på at jeg har lyskestrekk, men lurer på om noen kan bekrefte symptomene og anbefale hvordan jeg bør gå frem for å blir bra?

Når jeg er ute og jogger kjenner jeg en snikende smerte på framsiden i overgangen mellom venstre lår og skrittet. Når jeg starter joggeturen kjenner jeg ikke noe, men smertene kommer snikende, og når jeg kommer hjem kjenner jeg det er vond å løfte venstre lår/fot, akkurat som musklene har blitt svakere eller noe :S neste dag er det mye bedre men kjenner litt, og dagen etterpå kjennes det bra ut igjen. Men tar jeg meg en joggetur skjer det samme på nytt..

- Er dette lyskestrekk eller kan det være noe annet? (noe av det jeg beskrev som ikke passer med beskrivelsen av lyskestrekk)?

- Hvordan bør jeg gå fram for å bli kvitt dette? Hvor lang tid vil det ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Er dette lyskestrekk eller kan det være noe annet? (noe av det jeg beskrev som ikke passer med beskrivelsen av lyskestrekk)?

Hei.

Symptomene passer nok til en lyskestrekk.

Men siden vi snakker om en muskulaturkompleks i låret (stedet smertene inntar), kan slike smerte også komme av andre årsaker.

- Hvordan bør jeg gå fram for å bli kvitt dette? Hvor lang tid vil det ta?

Det du må, er å oppsøke fastlegen, så med en henvendelse til Revmatolog el. Ortoped (er ikke sikkert på hvem som passer best). Kanskje det beste er en henvendelse til "sportslege" (lege som spesialisere seg i skader relatert med sport).

Som jeg har lest, er det lang helbredningstid for slike skader.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Kan ikke like mye om dette som Vaio, men vanlig lyskestrekk er jo noe "alle" som spiller fotball har hatt. Det jeg pleier å gjøre er å varme forsiktig opp (til du merker at smertene kommer litt frem), og så bruke lang tid på å tøye. Det er viktig å la stedet få hvile også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Guest_Alex_*

Hei!

Vet ikke så veldig mye om denne typen belastningsskader, men jeg vet såpass som at det siste du ønsker å gjøre med en strekkskade er å tøye. En strekkskade i muskulaturen er som en rift i et tau, og hvor er logikken i at det da hjelper å strekke? La området hvile, og dersom det ikke går over med tiden besøker du lege som undersøker deg. Hvis du går til fysio er det viktig å ikke ta alt for god fisk.. Har hørt om folk som har fått beskjed om å tøye strekkskadene sine, og det er jo som sagt ikke å anbefale.

Har selv en lyskeskade som kommer og går, men denne typen skade i lysken er det veldig mange som sliter med og hvis du først har hatt det, så sitter kommer og går det over lengre tid.

-Alex

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...