storm2 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Kjøpte meg en PC i høst, men jeg synes den bråker mer og mer. Muligens er det jeg som blir mer og mer irritert, og at det da oppfattes som sterkere støy (dyp psykologi, det der). Uansett: Jeg har et kabinett av typen coolermaster med 2 stk 120mm vifter + en intel core2quad 2,4 ghz boxed prosessor + nvidia geforce 8800gts. Kjører med 64 bits Vista. Teorien min er at støyen kommer fra grafikk-kortet. Jeg har startet PC-en uten kabinettviftene på, men det er like mye støy for det. Dermed er det enten prosessoren eller grafikk-kortet som bråker. Jeg klarer ikke å høre hvilken av viftene det er som er synderen. Hvordan finner jeg ut hvilken vifte det er som bråker, og hva kan jeg gjøre med det? NB: Jeg har støvsugd, så det er ikke pga mye støv det bråker. Lenke til kommentar
hi2u Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Det er sannsynligvis grafikkkortet ja, er ofte den viften som bråker mest i PCen. Du kan laste ned Rivatuner og manuelt prøve å stille ned viftehastigheten. Merk dog at viften bare skal gå raskt dersom kortet ditt er veldig varmt, så hvis skjermkortviften bråker hele tiden kan det bety at den har problemer med å holde kortet kjølig. Sjekk derfor temperaturen( med GPU-Z fks. ) før du stiller ned viftehastigheten. Endret 9. april 2008 av hi2u Lenke til kommentar
storm2 Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Har sjekket temperaturen på grafikkkortet: 64 og 58 grader. Vifta går på 60 % De fire kjernene i prosessoren ligger på ca 55 grader Er dette normalt? Jeg har jo selvfølgelig en vifte til: strømforsyningen. Lenke til kommentar
hi2u Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hvis dette er idle så synes jeg det var høyt for CPUen. Hva ligger de på under load? Var omtrent vanlig temperatur for grafikkortet, men litt høyt iforhold til at vifta står på 60%. Mitt GX2 ligger på det samme, men dette med 2 GPUer på ett kort og vifta på bare 45%. Har dog ingen 8800gts, så noen andre får nesten si om det er normalt for det kortet. Har du sjekket for støv osv i kjøleribben og rundt viften på kortet? Lenke til kommentar
mistman Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har 8800 GT og det er det som bråker jeg skal bytte vifta på mitt Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Mitt 8800 gts er helt stille. Det enkleste er å stoppe viftene med en finger for å høre forskjellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå